achtergrondafbeelding

Motortest – Aprilia Tuono 660 (2021)

Ten opzichte van concurrenten extreem licht

26 aug 2021, 9:44  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Is een Tuono V4 Factory 1100 met een prijskaartje van 21.979 euro net effe te duur? Dan heeft Aprilia een fantastische oplossing. Voor 10.000 euro minder levert Aprilia de gloednieuwe Tuono 660. Weet deze machine indruk te maken?

Diverse gezichten op 660-platform

Het 660-platform van Aprilia kent inmiddels diverse gezichten. Je hebt natuurlijk de RS 660 als ware supersport. Aprilia komt ook nog met een Tuareg 660 als volbloed avonturier. Deze Tuono 660 is een echte naked.

Aprilia Tuono 660 (2021) – Review- MotorRAI TV

Zitpositie Aprilia Tuono 660

De zithoogte van de Aprilia Tuono 660 is met 820 mm gelijk aan die van de RS 660. Een groot verschil is natuurlijk de zitpositie. Op deze naked zit je dankzij het rechtere stuur meer rechtop en daardoor in een meer comfortabele houding. Zodoende is het afleggen van grotere afstanden geen enkel probleem, helemaal dankzij het standaard aanwezige cruise control. Dat zou elke motorfiets van nu gewoon moeten hebben, zalig!

Minder vermogen dan RS 660

Hoewel je denkt dat de 659 cc tweecilinder een gelijke hoeveelheid peekaa’s levert als de RS 660, is dat toch niet het geval. De RS 660 schopt het tot 100 pk. Deze Tuono 660 blijft ‘steken’ op 95 pk (70 kW) bij 10.500 toeren per minuut. Het koppel komt uit op 67 Nm bij 8.500 toeren per minuut. Van de Tuono 660 is ook een 35 kW-variant verkrijgbaar, die kost hetzelfde als de 95 pk-versie.

Prijzen en concurrenten

De Tuono 660 is leverbaar vanaf 11.959 euro. Is dat dan duur? Laten we eens naar de concurrentie kijken, want alternatieven zijn er in overvloed. Nakeds zijn namelijk ongekend populair. In onderstaand overzicht zetten we de modellen op volgorde van prijs.

  • Honda CB650R – 95 pk – 202 kilogram – 9.798 euro
  • Kawasaki Z900 70 kW – 95 pk – 210 kilogram – 10.399 euro
  • Suzuki GSX-S950 – 95 pk – 214 kilogram – 10.899 euro
  • Yamaha MT-09 – 119 pk – 189 kilogram – 10.999 euro
  • Aprilia Tuono 660 – 95 pk – 183 kilogram – 11.959 euro
  • Ducati Monster – 111 pk – 188 kilogram – 13.390 euro

Wat valt op?

De Tuono 660 is op het eerste gezicht wat aan de dure kant, maar kijk eens goed naar het gewicht. Het is ook de lichtste motorfiets in dit segment. Dat zegt wat over de gebruikte materialen, want Aprilia gebruikt voornamelijk aluminium.

Laat het hart spreken

Die minder kilogrammen compenseren het verschil in vermogen ten opzichte van een Monster of MT-09. De Yamaha lijkt in deze kwestie the best of both worlds te bieden, want veel vermogen en een laag gewicht en dat voor 1.000 euro minder dan de Tuono 660. Aan de andere kant moet je ook je hart laten spreken en kijken naar wat je mooi vindt en wat je prettig vindt rijden. Probeer ze dus allemaal.

Kleuren Tuono 660

Qua look & feel hebben we toch wel een zwak gekregen voor de Aprilia Tuono 660. Om te zien een fenomenale machine, helemaal in deze kleurstelling Concept Black. Andere kleuren zijn Iridium Grey en Acid Gold.

Woest en donkerbruin

Maar ook het karakter van deze naked spreekt aan. En dan doelen we niet alleen op het wendbare rijgedrag, maar in het bijzonder op de tweecilinder. Want een magistraal geluid komt er uit het uitlaatsysteem. Alsof je met een volwaardige V4 onderweg bent. Diepe, volumineuze klanken, donkerbruin, woest, om spreekwoordelijk je vingers bij af te likken.

Niet alles is standaard

Het kan nog leuker, maar dan moet je wel bijbetalen. Een RS 660 heeft standaard cruise control, een zes-assige IMU en een quickshifter. Bij de Tuono krijg je alleen cruise control standaard. Voor de IMU en quickshifter (up & down) moet je bijbetalen.

Meerprijs IMU en quickshifter

Wat kost dat? Voor de IMU (2S001795) vraagt Aprilia 450 euro, voor de quickshifter (2S001793) betaal je 219 euro, exclusief montagekosten welke de dealer eventueel zal berekenen. Onder de streep ben je dan voor 12.628 euro plus nog wat montage kosten klaar. Maar dan heb je de machine wel zoals ie moet zijn, ook al laat de handgeschakelde zesbak zich keurig en eenvoudig te bedienen.

IMU: Inertial Measurement Unit

De IMU (Inertial Measurement Unit) is een platform met zes assen, die dankzij een algoritme de motor-regeleenheid in staat stelt om op elk moment de positie van de motorfiets ten opzichte van het wegoppervlak te kennen, zowel als de rem- en versnellingsfase, de wheeling en de richtingverandering. Dit systeem maakt ook bochten-ABS mogelijk.

Ook zuinig?

Als het je lukt om je af en toe in te houden, dan is een gemiddeld brandstofverbruik mogelijk van ongeveer 1 op 23. Dat resulteert dankzij een 15 liter brandstoftank in een actieradius van dik 300 kilometer, al zal je in de praktijk eerder uitkomen op 250 kilometer, want deze Tuono 660 daagt uit.

Display

Aprilia rust de Tuono 660 uit met een kleuren TFT-display. Dit display geeft toegang tot de uitgebreide boordcomputer en maakt wisselen tussen rijmodi mogelijk. Er is keuze uit Individual, Commute en Dynamic plus nog twee modi voor op het circuit.

Elektronicapakket

Het elektronicapakket bestaat verder uit ATC (tractiecontrole), AWC (wheeliecontrole), AEB (motorremmen) en AEM (motormappings). Je komt dus niks te kort. In de praktijk maak je het vaakst gebruik van Dynamic, dan hangt de tweecilinder ontzettend lekker aan het gas. Bovendien heb je dankzij cruise control geen last van een te nerveuze gashendel.

Conclusie test Tuono 660

Aprilia zet met deze Tuono 660 een dijk van een machine neer. Hij beschikt over alle toeters en bellen die je maar kan wensen, heeft een magistrale tweecilinder met een fantastische soundtrack, stuurt zo scherp als een scheermes, is zowel sportief als comfortabel en geeft bakken vertrouwen in bochten. Toegegeven: hij is wel een stukje duurder, maar hij is ook bijzonder licht en fraai gebouwd. Een échte Italiaanse schone wat ons betreft.

Aprilia Tuono 660 – Technische gegevens

  • MOTOR Aprilia parallel tweecilinder-, voorwaarts gericht-, 4-takt-, vloeistofgekoeld blok met water-olie radiator en warmtewisselaar, dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC) 270 graden met stille ketting aan de rechterkant, 4 kleppen per cilinder
  • BORING X SLAG 81 x 63,93 mm
  • CILINDERINHOUD 659 cc
  • COMPRESSIEVERHOUDING 13,5:1
  • MAXIMUMVERMOGEN 95 pk (70 kW) bij 10.500 tpm
  • MAXIMUMKOPPEL 67,0 Nm (6,83 kg) bij 8.500 tpm
  • BRANDSTOFSYSTEEM Airbox met inlaat aan de voorkant. 2 ∅48 mm smoorklephuis, Ride-byWire motormanagement
  • ONTSTEKING Elektrische startmotor
  • SMEERSYSTEEM Wet sump-systeem
  • VERSNELLINGEN 6 versnellingen, optioneel met up-and-down Aprilia Quick Shift (AQS)
  • KOPPELING Meervoudige natte platenkoppeling met slipsysteem
  • SECUNDAIRE TRANSMISSIE Ketting, overbrengingsverhouding: 17/43
  • ELEKTRONISCHE HULPSYSTEMEN APRC-pakket met ATC (tractiecontrole), AWC (wheeliecontrole), AEB (motorremmen), AEM (motormappings) en ACC (cruisecontrol). 5 rijmodi (Road en Track, 3 vast en 2 aanpasbaar). Optioneel zesassig traagheidsplatform
  • FRAME Aluminium brugframe met los zadelframe.
  • VOORWIELOPHANGING Kayaba Ø 41 mm USD met top-out veer, radiale remklauwmontagebeugel van aluminium Afstelbare uitvering en veervoorspanning Veerweg 110 mm
  • ACHTERWIELOPHANGING Asymmetrische aluminium achterbrug. Achterschokdemper met top-out veer. Afstelbare veervoorspanning en uitvering. Veerweg 130 mm
  • REMSYSTEEM ABS VOOR: Dubbele schijf 320 mm Brembo radiale remklauwen met 4 ∅ 32 mm tegengestelde zuigers Brembo radiale pomp, slang met metaalomvlechting
  • REMSYSTEEM ACHTER: Enkele schijf 220 mm: Brembo 2 zuigers ∅ 34 mm slang met metaalomvlechting
  • BANDEN VOOR: Radiaal tubeless: 120/70 ZR 17
  • BANDEN ACHTER: Radiaal tubeless: 180/55 ZR 17 (alternatief 180/60 ZR17
Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen