achtergrondafbeelding

Motortest – Aprilia RS 660 (2021), een absolute nekkendraaier

Om te zien een snoepje, om te rijden bad ass

18 aug 2021, 15:13  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Een absolute nekkendraaier, dat is de Aprilia RS 660. Hij heeft de looks van een serieuze superbike en toch een relatief kleine krachtbron. Maar laat je niet misleiden. Deze Aprilia RS660 verrast wanneer je hem de sporen geeft.

660-platform

Aprilia vult het 660-platform op diverse manieren in. Je hebt een sportieve naked (Tuono 660) en er komt een adventure-machine aan (Tuareg 660). De Aprilia RS 660 vormt het supersportconcept. En wat voor een. Het is een machine met de wow-factor! Scherpe lijnen, functionele vinnen, prachtige lichtunits, deze RS heeft het allemaal.

Geweldige kleuren voor RS 660

Wat kleuren betreft kunnen andere motormerken nog veel van Aprilia leren. Knallende kleuren mogen en kunnen weer, laat dat duidelijk zijn. De door ons gereden Aprilia RS 660 heeft de kleur Acid Gold, een matgele finish. Je kunt ook nog kiezen uit Lava Red of Apex Black, maar deze gele tint geniet toch wel onze voorkeur. Het is een nekkendraaier pur sang, helemaal met die rood-oranje wielen. Je blijft ernaar kijken.

Weinig alternatieven

Dat Aprilia met een soortgelijke machine komt, is eigenlijk best wel bijzonder. Het segment van de middelzware supersport is namelijk wat gekrompen. De Yamaha R6 is een ‘track-only’-machine geworden. Een alternatief voor deze RS660 is de Honda CBR650R met viercilinder. De 208 kilogram zware Honda kost je 10.798 euro en heeft een vermogen van 95 pk. Je kan ook nog denken aan een goedkopere Kawasaki Ninja 650, alleen heeft die met 68 pk aanzienlijk minder power. Geen eerlijk vergelijk dus. De CBR650R komt het meest in de buurt.

De prijs van een Aprilia RS 660

Met de nadruk op ‘in de buurt’, want het idee achter deze Aprilia is compleet anders. Het is een echte supersport met hoogwaardige componenten en een slimme bouwwijze. Dat is ook meteen de reden waarom hij 12.459 euro moet kosten. Die prijs geldt overigens ook voor de versie met 35 kW (48 pk), speciaal voor de A2-rijbewijshouders. De extra euro’s die Aprilia in rekening brengt, betalen zich uit in meer vermogen – 100 pk – en een rijklaar gewicht van slechts 183 kilogram. Extreem licht dus en dat merk je wanneer je opstapt en gaat rijden.

Zithoogte

Eerst maar eens gaan zitten. Dat doe je op een comfortabel/sportief zadel met een zithoogte van 820 mm. Relatief hoog en daardoor niet voor iedereen geschikt, maar met een lengte van 1,80 meter moet het lukken om je voeten stevig op de grond te plaatsen. De zithouding is verrassend comfortabel al moet je natuurlijk wel houden van de supersport-zit, waarbij je meer druk uitoefent op je polsen.

Cruise control is standaard

Toch valt daar prima mee te leven, helemaal omdat deze Aprilia RS 660 standaard is uitgerust met… cruise control! Dat is supercomfortabel tijdens ritten op de snelweg, want het verlicht de druk op je handen. Maar cruise control is ook een vorm van zelfbescherming. Een motorfiets zonder cruise control – ongeacht het type – telt tegenwoordig eigenlijk gewoon niet meer mee. Heel fijn dus dat deze supersport van Aprilia het standaard heeft. Activeren is kinderspel. Op de linkerkant van het stuur zit een knuppeltje. Even naar links drukken, vasthouden en hij is klaar voor gebruik.

Het brandstofverbruik

De brandstoftank waarop je leunt heeft een inhoud van 15 liter. Wel even een tankpad aanbrengen, want er komen snel krassen op. Met een door ons behaalde gemiddelde van 1 op 23 is in theorie een actieradius van dik 300 kilometer mogelijk. Let wel: ‘in theorie’, want deze RS 660 nodigt uit tot toeren maken. Hij mag er bijna 11.000 maken. En dan klinkt deze vloeistofgekoelde, 659 cc parallel tweecilinder met 270 graden krukas echt hemels. Onderin een lekker zware roffel, bovenin doet deze tweepitter nauwelijks onder voor een V4. Zalig. Een krachtige klank die verrassend lekker op je trommelvliezen werkt. Niet irritant, maar gewoon lekker. Dit maakt dat je keer op keer richting die toerenbegrenzer klimt. Maar ook tussen 2.000 en 6.000 toeren per minuut gedraagt deze parallel twin zich uitstekend. Geen schokkend, maar verrassend soepel.

Aprilia Quick Shift-systeem

En dan is er nog het Aprilia Quick Shift-systeem (AQS), óók standaard aanwezig. Hier kunnen we kort over zijn: een perfect systeem, zelfs bij lagere toerentallen. Bijzonder verslavend is om bij hogere snelheden terug te schakelen naar het eerste verzet. Wat klinken er dan prachtige klappen uit het uitlaatsysteem. De tweepitter heeft een heerlijk karakter. Indien gewenst lekker op de achtergrond, maar wie hem wakker maakt kan zijn lol niet op.

Topprestaties

Nu klinkt 100 pk (73,5 kW) en 67 Nm misschien wat weinig, maar vergis je niet. Want weet je nog? Deze RS 660 weegt rijklaar slechts 183 kilogram. Dat resulteert in zeer fijne acceleraties. Het is vooral bruikbaar vermogen. In elke versnelling kun je vol op je gas, zonder dat de snelheidsmeter te snel naar onfatsoenlijke snelheden klimt. Precies voldoende vermogen, helemaal voor Nederland.

Uitgebreid pakket elektronica

Het elektronicapakket van deze RS 660 mag er zijn. Hij heeft een 6-assige IMU en het Aprilia Performance Ride Control-elektronicapakket, kortweg APRC. Deze bestaat uit tractiecontrole, wheeliecontrol, motormappings en vijf rijmodi, zoals Individual, Commute en Dynamic. In de praktijk gebruik je het meest Dynamic. Dan is de tweecilinder op zijn lekkerst. En met cruise control heb je geen last van een te nerveuze gashendel op de snelweg. Alleen de echte die hard zal echt in de boordcomputer duiken. Voor het gros van de kopers is Dynamic meer dan genoeg.

APRC (Aprilia Performance Ride Control) elektronicapakket, omvat:
– ATC: Aprilia Traction Control, aanpasbare tractiecontrole gebaseerd op nauwkeurige hoogperformante bedieningslogica.
– AWC: Aprilia Wheelie Control
-ACC: Aprilia Cruise Control die uw ingestelde snelheid handhaaft zonder dat u de gashendel hoeft aan te raken.
– AQS: Aprilia Quick Shift, een elektronisch schakelsysteem voor extreem snel schakelen zonder gasvermindering of gebruik van de koppeling.  Het bevat ook een terugschakelfunctie om zonder ontkoppelen terug te schakelen.  Optioneel is ook een software beschikbaar voor de implementatie van een terugschakelpatroon zonder onderdelenvervanging.
– AEB: Aprilia Engine Brake, voor de controle van de motorrem bij het sluiten van de gasklep.
– AEM: Aprilia Engine Map, met een reeks van verschillende mappings voor het aanpassen van de vermogensafgifte van de motor en het karakter.
– ABS: met bochtenfunctionaliteit en 3 instelbare niveaus

Serieuze hardware

De hardware van de RS 660 is dik in orde. De machine heeft een aluminium brugframe en een Kayaba voorvork van 41-mm met instelbare veervoorspanning en uitveerdemping. Achter bespeuren we een asymmetrische aluminium swingarm met verstelbare monoschokdemper. De demping is sportief maar toch ook comfortabel. Perfect voor straatgebruik. De remmen geven je volop vertrouwen. Vóór monteert Aprilia een dubbele remschijf met 320 mm diameter en Brembo radiale remklauwen met vier zuigers. Achter nogmaals een Brembo-remklauw met twee zuigers en 220 mm schijf. De remmen zijn perfect te doseren.

Conclusie review Aprilia RS 660

Om een zien een ware beauty, om te rijden een absolute heerlijkheid. Of nog beter gezegd: om te zien een snoepje, om te rijden bad ass. Deze Aprilia RS 660 klopt op alle fronten, waarbij met name het motorgeluid 80 procent van de fun is. Een aanrader, dat is duidelijk.

Aprilia RS 660 – Technische gegevens

  • MOTOR Aprilia parallel tweecilinder-, voorwaarts gericht-, 4-takt-, vloeistofgekoeld blok met water-olie radiator en warmtewisselaar, dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC) 270 graden met stille ketting aan de rechterkant, 4 kleppen per cilinder
  • BORING X SLAG 81 x 63,93 mm
  • CILINDERINHOUD 659 cc
  • COMPRESSIEVERHOUDING 13,5:1
  • MAXIMUMVERMOGEN 100 pk (73,5 kW) bij 10.500 tpm
  • MAXIMUMKOPPEL 67,0 Nm (6,83 kg) bij 8.500 tpm
  • BRANDSTOFSYSTEEM Luchtfilterhuis met frontale dynamische luchtinlaten, twee Ø48-mm gasklephuizen, Ride-by-Wire motormanagement
  • ONTSTEKING Elektrische startmotor
  • SMEERSYSTEEM Wet sump-systeem
  • VERSNELLINGEN 6 versnellingen met up-and-down Aprilia Quick Shift (AQS)
  • KOPPELING Meervoudige natte platenkoppeling met mechanisch slipsysteem
  • SECUNDAIRE TRANSMISSIE Ketting, overbrengingsverhouding: 17/43
  • ELEKTRONISCHE HULPSYSTEMEN Zesassig traagheidsplatform, APRC-pakket met ATC (tractiecontrole), AWC (wheeliecontrole), AEB (motorremmen), AEM (motormappings) en ACC (cruisecontrol). 5 rijmodi (Road en Track, 3 vast en 2 aanpasbaar)
  • FRAME Aluminium brugframe met los zadelframe.
  • VOORWIELOPHANGING Kayaba vork met 41-mm binnenpoot, montagebeugel radiale remklauw van aluminium. Afstelbare veervoorspanning en uitveerdemping. Veerweg 120 mm
  • ACHTERWIELOPHANGING Asymmetrische aluminium swingarm. Via veervoorspanning verstelbare monoschokdemper, uitveerremming. Veerweg 130 mm.
  • REMSYSTEEM ABS VOOR: dubbele remschijf, diameter 320 mm Brembo radiale remklauwen met vier Ø32-mm tegengestelde zuigers. Radiaalpomp en metaalomvlochten remslang
  • REMSYSTEEM ACHTER: Ø220-mm schijf; Brembo remklauw met twee afzonderlijke Ø34- mm zuigers. Pomp met ingebouwde tank en slang met metaalomvlechting Multimap bochten-ABS
Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen