Mash Family Side zijspan
Eindelijk weer een echte zijspan op de Nederlandse wegen
Zeg je Mash dan zeg je retro. Alle modellen van Mash zijn stuk voor stuk geslaagd. Modellen die zo uit de late jaren zestig of begin jaren zeventig kunnen komen. Natuurlijk wel voorzien van hedendaagse techniek en veiligheidseisen.
Mash Motors is onderdeel van het Franse SIMA (Société d’Importation de Moto et Accessoires). Het in 2014 – door Fred Fourgeaud – opgerichte merk bouwt voornamelijk lichte retromotoren. Pas sinds een paar jaar is het merk ook buiten Frankrijk leverbaar.
Naast de 125 cc modellen als de Falcone, Dirt Track, Seventy Five en Café Racer heeft Mash ook twee 250 cc modellen, de Two Fifty en Black Seven. De zwaarste modellen in de Mash range zijn de 400 cc Café Racer TT40, de Scrambler 400 en de Five Hundred 400. Alle modellen worden overigens in China gemaakt.
De Five Hundred wordt aangedreven door een 400 cc ééncilinder motor die 27 pk (19.5 Kw) levert. Erg zwaar is de motor met 151 kg niet wat hem heerlijk wendbaar maakt. De Family Side heeft hetzelfde blok en is door de zijspan natuurlijk zwaarder, hij weegt 230 kg.
Mash Family Side
De absolute eyecatcher van Mash is de 400 cc Family Side een heuse zijspan op basis van de Five Hundred 400. De Family Side is een echte zijspan met echte motorbanden, dat betekent werk aan de winkel. Even relaxt rijden is er niet bij je moet continue opletten wat je doet.
Comfort en veiligheid
Om het rijden toch zo comfortabel en veilig mogelijk te maken is de Family Side aangepast. Zo is hij voorzien van een stuurdemper, heeft hij een dikkere voorvork en een grotere remschijf voor. Ook heeft hij een kortere overbrenging, gecombineerde remverdeling – met ABS – en een geveerde zijspanbak waarvan het wiel ook mee remt. De Family Side heeft een achteruit wat manoeuvreren en parkeren een stuk makkelijker gaat.
Mooie afwerking
Motoren die in China gefabriceerd worden staan niet bekend als de best afgewerkte motoren. Dat is zeker niet het geval bij Mash, deze motoren zijn stuk voor stuk netjes afgewerkt met goede materialen. De huidige standaard van de Duitse, Amerikaanse of Japanse concurrenten halen ze misschien nog net niet. Maar de prijs-kwaliteit verhouding is prima, want voor net geen 11.000 euro rij je een zeer degelijke zijspan.
De Family Side is er in één klassieke two-tone uitvoering, groen met creme. Het bruine lederen zadel sluit hier perfect op aan. Ook de zijspanbak is mooi afgewerkt met hetzelfde materialen. De choke (ken je hem nog) is een beetje knullig weggewerkt tussen het stuur en de klassieke tellers, maar dat heeft ook wel weer wat.
De 400 cc Family Side staat voor 10.594 euro klaar bij de dealer.