achtergrondafbeelding
Moto Guzzi V85TT 2019 - MotorRAI.nl

Hoeveel motorfietsen met cardan zijn er nog?

Cardan- of kettingaandrijving, wat is beter?

2 jan 2020, 12:17  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Wil je een motorfiets met cardan? Dan wordt de keuze steeds beperkter. Aandrijving met een ketting of met een getande kunststof riem is meer en meer de norm. Waarom?

BMW en Moto Guzzi zijn nog altijd de merken waar het leeuwendeel van de verkopen bestaat uit motoren met cardanaandrijving. Bij Moto Guzzi is er zelfs geen enkel model met een kettingaandrijving. Bij andere merken, en dan met name de Japanse, lijkt cardan uit de gratie. De laatste jaren zijn er nagenoeg geen modellen met deze onderhoudsvrije aandrijving uitgebracht. Hoe komt dat?

Cardan vierde hoogtij in custombiketijd

Vooral in de jaren tachtig van de vorige eeuw rukte cardanaandrijving op. Honda kwam met de CX500 en later de NT650 en 700. Het merk had toen al de Gold Wing als zware toermotor en Kawasaki had toen een zescilinder toermotor met cardan. Later kwamen er bij de Japanse merken vele custom-motoren bij. De custombike was in die tijd immens populair. De tijd waarin de Suzuki Intruder zijn furore beleefde en de Yamaha Virago. Stuk voor stuk hadden die custom’s een cardanaandrijving. Je kon kortom kiezen uit tientallen cardanmotoren.

Suzuki Intruder

Steeds minder motoren met cardan

Custombikes met cardan vind je niet meer in het huidige aanbod. Zeker niet bij de Japanse merken. Alleen Triumph heeft er nog een, een zware ‘cruiser’, de Rocket3. Japanse merken houden nog  vast aan de cardan bij de toermotoren, maar ook hier wordt de spoeling dunner. Kawasaki heeft de GTR1400 uit het leveringsprogramma geschrapt. De Yamaha FJR1200 en de Honda Gold Wing GL 1800 zijn overgebleven bij de Japanners.

Wat is er mis met de onderhoudsvrije cardan?

Waarom neemt het aanbod af?  Er zijn diverse verklaringen voor:

  1. Het is een ingewikkelde en daarmee dure constructie om te ontwikkelen.
  2. Kettingen en tandwielen zijn steeds beter geworden waardoor ze langer meegaan.
  3. Cardan is onderhoudsvrij maar maakt motorfietsen wel zwaarder.
  4. Een ketting heeft minder wrijving en dat scheelt in prestaties en verbruik.
  5. Een ketting betekent minder onafgeveerd gewicht, wat wegligging en weggedrag ten goede komt.

Cardan duur om te ontwikkelen

Vooral de hogere ontwikkelingskosten maakt het voor motorfabrikanten lastig om voor een cardan te kiezen. Van een model moeten meer exemplaren worden verkocht om die investering terug te verdienen. Of een model moet langer in productie kunnen blijven. In een tijd waarin de levenscyclus van een bepaald model steeds korter wordt en fabrikanten meer op niches mikken slaat de balans al snel door richting kettingaandrijving. Bovendien is er als alternatief een getande riem mogelijk zoals je die ziet bij vele Harley’s en Indian’s. Die is ook nagenoeg onderhoudsvrij.

Welke nieuwe motoren met cardan zijn er nog?

BMW: R 1250 R, R 1250 RS, R 1250 GS, K 1600 GT, K 1600 B, K 1600 Grand America, K 1600 GT, K 1600 GTL , R nineT (diverse modellen)

Honda: Gold Wing GL 1800, VFR1200X Crosstourer

Moto Guzzi: V7, V9, V85 TT, California, Audace, Eldorado, MGX-21

Triumph: Tiger 1200, Rocket3

Yamaha: XT1200Z, FJR1300 (diverse modellen)

 

 

Share Tweet Share Share E-Mail