achtergrondafbeelding
Yamaha XT500 1977

De Yamaha Ténéré, zo is het allemaal begonnen

De Yamaha XT500 was extreem belangrijk

4 feb 2019, 17:45  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-07.

Een van de populairste Yamaha-modellen van dit moment in de Ténére. Zoals elk ander model heeft ook de Ténéré een verleden. De roots van de Ténéré gaan terug tot de introductie van de XT500 in 1976.

Ééncilinder viertaktmotor

De Yamaha XT500 was voorzien van een ééncilinder viertaktmotor met een voor die tijd indrukwekkend koppel. Ook uniek was het compacte chassis. In Europa was de XT500 aan het einde van de jaren zeventig bijna overal het bestverkopende model van Yamaha. Alleen al in Frankrijk werden er gedurende de veertienjarige productieperiode van het model meer dan 60.000 exemplaren verkocht.

‘Go-anywhere’ eigenschappen

De XT500 had vooral ‘go-anywhere’ eigenschappen. Om reden was de XT500 de ideale keuze voor deelnemers aan de eerste Parijs-Dakar rally, die overigens werd gewonnen door de Fransman Cyril Neveu op een Yamaha XT500.

Yamaha XT500 1977

Robuuste woestijnrallymotor

De XT500 had gewoon iets. En door die sterke eigenschappen bouwde de XT500 al snel een reputatie op als de meest robuuste woestijnrallymotor. De XT500 groeide zo’n beetje uit tot dé standaard voor avontuurlijke rijders. Tegen het einde van de jaren zeventig had de XT500 een legendarische status verworven bij motorfanaten in Europa. En nog altijd is de XT500 een geliefd model. Overal ter wereld bestaan actieve XT500 motorclubs.

Ténéré, een woord van de Toeareg

In 1983 introduceerde Yamaha de XT600Z. Dit was de eerste Adventure-motorfiets van Yamaha met als toevoeging de naam Ténéré. Wat dat woord betekent? Ténéré is een woord van de Toeareg en betekent ‘woestijn’ of ‘wildernis’. Sinds de presentatie van de XT600Z ging het hard. De verkoop van de Ténéré-serie bleef groeien. Positieve verkoopresultaten deden Yamaha doen besluiten om aan het einde van de jaren tachtig de tweecilinder XTZ750 Super Ténéré te introduceren.

Yamaha XT600Z

Peterhansel

Kort op de introductie van die model bracht Yamaha begin jaren ’90 de ééncilinder XTZ660 Ténéré uit. De Adventure-serie van Yamaha was ook geliefd in de motorsport, met name in de Dakar-rally’s. De Fransman Stéphane Peterhansel schreef in de jaren negentig zes overwinningen op zijn naam met een afgeleide van de Yamaha XTZ750.

Yamaha XTZ660 Ténéré

Yamaha XTZ750

Yamaha XTZ750 Super Ténéré

Ténéré 700

Succes, na succes, na succes dus voor de Ténéré-modelserie. Niet verwonderlijk dus dat Yamaha nog altijd de modelnaam Ténéré-voert. Het hedendaagse Adventure-assortiment van Yamaha bestaat uit modellen als de XT1200Z Super Ténéré, de XT1200ZE Super Ténéré en de XT1200ZE Raid Edition. Sinds kort heeft Yamaha daar de geheel nieuwe Ténéré 700 aan toegevoegd als benjamin van de Adventure-serie.

Yamaha XTZ700 Tenere 700 2019

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.