Elektrische Zero SR-X die je hebberig maakt
Visie op de toekomst van de elektrische motorfiets
Motorrijden is toch ook ‘gezien willen worden’, of niet? Wat dat betreft zal dit studiemodel Zero SR-X hoge ogen kunnen gooien. Een elektrisch eyecatcher.
Silicon Valley in Californië is al jaren een creatief broeinest van vernieuwers. De bakermat van mobiele telefoons, social media en elektrische mobiliteit en in de komende jaren ook van kunstmatige intelligentie. Hier is ook de grootste producent van elektrische motorfietsen te vinden, te weten Zero Motorcycles.
Verkoop elektrische motorfietsen
Sinds 2013 is het merk in Europa op de markt. De verkopen zijn bescheiden. Dat kan in de toekomst veranderen. Er zal een moment aanbreken dat er geen nieuwe motorfietsen met een verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden. Zoals het nu vaststaat dat met ingang van 2035 in de Europese Unie de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s verleden tijd is.
Studiemodel van Zero en HUGE Design
Met dat vooruitzicht is een nu onthuld studiemodel van Zero beslist het bekijken en omkijken waard. Deze SR-X is een ontwerp van het eveneens in Californië gevestigde HUGE Design van Bill Webb. Hij heeft ook de contouren geschetst van de inmiddels populaire Zero FXE.
Ontwikkelingsprogramma
De SR-X is de laatste aanvulling op het Zero Motorcycles Design the Future ontwikkelingsprogramma. Dit programma brengt de meest talentvolle ontwerpers en ingenieurs in de industrie samen om de grenzen te verleggen van wat mogelijk is met elektrische motorfietsen.
Zero SR-X conceptmotor
Volgens Webb moet de SR-X-conceptmotor een gevoelige snaar raken bij liefhebbers van sportieve motorfietsen. “Door schone lijnen en design-detail te combineren met de agressieve houding en het rauwe prestatiegevoel van modern vormgegeven sportmotoren”, zo stelt de ontwerper. “Een ‘front-heavy’ silhouet, met vooral zichtbare techniek aan de achterzijde.”
Topsnelheid 200 km/uur
Wat die techniek betreft: de SR-X huisvest onder zijn uiterlijk de ZF75-10 elektromotor van de Zero SR/S en de nieuwe, krachtige ZF17.3 lithium-ionbatterij. De elektromotor biedt bij de SR/S een topsnelheid van 200 km/uur dankzij een maximum vermogen van 82 kW (110 pk) en een flinke trekkracht van 190 Nm. Opladen kan in 60 minuten. De actieradius bedraagt zo’n 300 km, maar dan wel bij louter stadsgebruik en dus lage snelheden. Maar ja, daarvoor is de SR/S niet enkel bedoeld, dus zal de actieradius in de praktijk korter zijn. De SR-X verleidt met zijn design juist tot zeer sportief rijden. Als die in de toekomst komt, dan zal de batterijtechnologie waarschijnlijk al weer efficiënter zijn.