EICMA 2018: Yamaha 3CT, een Urban Mobility prototype
Een blik in de toekomst
Yamaha kijkt vooruit naar de volgende fase in haar ontwikkelingsprogramma voor voertuigen met 2 voorwielen. In dit kader presenteert Yamaha het 3CT prototype, voor het eerst te zien op de EICMA in Milaan.
Yamaha Tricity
In 2015 besloot Yamaha om haar traditionele Urban Mobility scooterrange uit te breiden met de Tricity 125. In 2017 volgde de Tricity 155. Dankzij deze zet zorgt Yamaha voor het dagelijkse woon-werkverkeer van meer dan 22.000 klanten die rondrijden in steden als Parijs, Milaan en Rome. Dankzij het lichtgewicht ontwerp met 3 wielen dat meer controle biedt bij de verschillende weg- en weersomstandigheden, is de Yamaha Tricity aantrekkelijk voor klanten in het Urban Mobility segment.
Bewegingsvrijheid
Het ontwerp van het Yamaha 3CT prototype is gebaseerd op de kennis die is opgedaan met de Tricity met 2 voorwielen en toonaangevende sportscooters — en de meest geavanceerde Leaning Multi-Wheel technologie met innovatief Tilt Lock Assist systeem. Gebruiksgemak en een laag gewicht zijn de belangrijkste doelen, samen met betere prestaties, hogere snelheden en een verbeterde dynamiek. Hierdoor heeft de 3CT een grotere reikwijdte, waardoor er grotere afstanden mee kunnen worden afgelegd in en rond de grote steden zonder dat er aan bewegingsvrijheid in het verkeer wordt ingeboet ten opzichte van de Tricity.
Innovatief Tilt Lock Assist systeem
Om het rijcomfort in de stad te vergroten tijdens het optrekken en het afremmen, beschikt de 3CT over een Tilt Lock Assist systeem dat de bestuurder helpt te stoppen zonder te kantelen. Het nieuwe Tilt Lock Assist systeem heeft een innovatief ontwerp dat de voorwielophanging niet vergrendelt, waardoor het voertuig soepeler optrekt en afremt en gemakkelijker met de voeten kan worden voortbewogen op bijvoorbeeld een parkeerplaats.
Een grappige, modieuze en frisse nieuwe stijl
Het kuipwerk van de 3CT is een perfecte combinatie van het DNA van Yamaha en het familiegevoel van de Tricity. Het valt op door de innovatieve nieuwe kleurstelling en het mozaïek van willekeurig gevormde ‘puzzelstukjes’ die uit verschillende gestreepte patronen bestaan. Hierdoor heeft de 3CT een karakteristieke stedelijke camouflagelook die nog nooit eerder is vertoond. Dit opvallende en originele kuipwerk wordt gecontrasteerd door de wielen en het chassis, die voornamelijk in grijs met felblauwe accenten zijn gehouden. Hiermee benadrukt de 3CT de frisse avant-gardelooks en vormt daardoor een afgestemd geheel.
3D geprinte zitting met LED-verlichting
Het elegante 3CT prototype heeft veel coole verrassingen en originele onderdelen, waaronder een 3D-geprinte zitting — de eerste keer dat deze technologie wordt gebruikt op een Yamaha chassis.
De beste motor in de 300cc klasse
De aandrijfkracht die het 3CT prototype zo sterk maakt, zowel in de stad als op de snelweg, is de nieuwe Blue Core 300cc-motor. Deze motor was een van de belangrijkste factoren die eraan heeft bijgedragen dat de XMAX 300 de bestverkochte sportscooter in Europa is geworden.
Verstedelijking
Europa is een van de continenten waar de meeste verstedelijking plaatsvindt. Bijna driekwart van de bevolking woont in de stad, wat neerkomt op om en nabij de 550 miljoen Europese burgers die behoefte hebben aan een betaalbaar, betrouwbaar en toegankelijk transportmiddel. Er wordt vanuit gegaan dat dit aantal aanzienlijk zal toenemen wanneer meer mensen zich laten overtuigen door de vele voordelen van het stadsleven. Hierdoor zal de filedruk toenemen, waardoor een radicale verandering nodig is wat betreft de transportkeuzen die worden gemaakt.
VIDEO: Yamaha 3CT Concept