achtergrondafbeelding
Yamaha YZF-R3 2019

Dit is de vernieuwde Yamaha YZF-R3

Yamaha's lichtgewicht supersport

11 okt 2018, 13:30  •  Nieuws  •  Door Kris Spithout

Yamaha presenteert de vernieuwde YZF-R3, geïnspireerd op het succesmodel YZF-R1 dat 20 jaar geleden op de markt kwam. De YZF-R3 is een van vier nieuwe R-modellen waarmee Yamaha voortborduurt op wat de YZF-R1 zo geliefd maakte.

42 pk

Het vloeistofgekoelde 321 cc motorblok levert genoeg vermogen, te weten 30,9 kW (42 pk) bij 10.750 toeren per minuut. De nieuwe 2019 YZF-R3 is een gebruiksvriendelijke, lichtgewicht supersport met de styling van de R-serie. Door de lage zithoogte en de lage rijpositie, is de nieuwe YZF-R3 geschikt voor beginnende, ervaren én sportieve motorrijders.

Perfecte balans

Het lichtgewicht stalen buizenframe zorgt voor een optimale balans tussen stijfheid en gewicht. Het carter dient als dragend element van het chassis. De lange asymmetrische swingarm zorgt voor efficiënte overdracht van motorvermogen naar het achterwiel.

De Monocross achterwielophanging heeft een verstelbare KYB schokdemper voor stabielere demping. De upside-down voorvork creëert meer oppervlak tussen de buiten- en binnenbuizen dan een normale voorvork. Dit verbeterd de stijfheid aanzienlijk. De tienspaaks gietwielen, de 298 mm grote remschijf vóór met dubbele zuigerremklauw, een zithoogte van 780 mm en de 50:50 gewichtsverdeling zorgen voor het verbeterde rijgedrag van de YZF-R3.

Rijeigenschappen

De YZF-R3 laat zich makkelijk berijden en deze eigenschap is verbeterd in het 2019-model met de nieuwe brandstoftank en bijbehorende tankcover. Door het vernieuwde ontwerp van de tank en tankcover voelt de machine beter aan. Het stuur is 22 mm lager geplaatst.

Minder weerstand

Het ontwerp van de kuipdelen en het windscherm van de YZF-R3 zijn een eerbetoon aan de Yamaha MotoGP-wegracer – YZR-M1 – en zijn intensief getest in de windtunnel en op het circuit. Hierdoor heeft de rijder minder luchtweerstand en turbulentie bij de helm. De topsnelheid ligt hierdoor 8 km/u hoger.

De op de YZF-R1 geïnspireerde dubbele LED-koplampen geven de nieuw ontworpen kuip een krachtige uitstraling. Het LCD-instrumentenpaneel laat in één oogopslag alle belangrijke informatie zien. De lichtgewicht wielen zijn voorzien van radiaalbanden die de YZF-R3 meer grip geven onder alle rijomstandigheden.

Highlights Yamaha YZR-R3

  • Ultieme lichtgewicht supersport van Yamaha
  • Hoogtoerige vloeistofgekoelde, 321 cc grote tweecilinder viertakt met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen
  • Compact en licht stalen buizenchassis
  • Volledig nieuwe YZR-M1 met een op de MotoGP® geïnspireerde styling
  • Nieuwe kuipdelen en nieuwe windscherm, geschikt voor hogere topsnelheid tot wel 8 km/u
  • Dubbele LED koplampen en contourverlichting in YZF-R1 stijl
  • Vernieuwde brandstoftank en lager geplaatst stuur, voor verbeterde ergonomie en sportieve eigenschappen
  • Nieuwe 37 mm upside-down voorvork en Monocross schokdemper
  • Nieuw multifunctioneel LCD instrumentenpaneel
  • Verbeterde prestaties, betrouwbaarheid en laag brandstofverbruik
  • Optimale 50:50 gewichtsverdeling, voor subliem rijgedrag
  • DNA van de R-serie

Beschikbaarheid

De YZF-R3 is vanaf januari 2019 verkrijgbaar via de officiële Yamaha-dealer. Hij is er in de kleuren Yamaha Blue en Power Black. Meer info over de YZF-R3 of andere Yamaha modellen vind je op de officiële Yamaha website.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.