De compleet nieuwe Yamaha XSR900: een retro MT-09
Leveringen starten in maart 2022
Men pakt de nieuwe Yamaha MT-09 als basis, voegt retro elementen toe et voilà: de Yamaha XSR900 is geboren! Leveringen aan de Yamaha-dealers beginnen in maart 2022. De Yamaha XSR900 wordt verkrijgbaar in Legend Blue, cyaan en geel met goudkleurige vork en wielen, en ook in Midnight Black met rode accenten en zwarte vork en bedieningselementen.
Technisch gelijk aan MT-09
Uiteraard kunnen we tot in de kleinste details deze Yamaha XSR900 onder de loep nemen, maar feit is dat deze machine technisch helemaal gelijk is aan de nieuwe Yamaha MT-09. Daarom houden we het beknopt. Alles over de MT-09 lees je hier.
Technische kenmerken XSR900
- Historisch door Yamaha Racing beïnvloed ontwerp
- Hoogwaardige details en eersteklas materialen
- Flexibele en ontspannen zitpositie
- Karakteristieke XSR LED-verlichting
- Verborgen LED-verlichting achter
- Moderne kijk op historische kleuren
- Rijhulpsystemen, 6-assige IMU
- Traction Control (TCS), Slide Control (SCS), Brake Control (BC) en Front Lift Control (LIF).
- Veelzijdig EU5 CP3 889 cc-motorblok met hoog koppel
- QSS, cruisecontrol en A&S-koppeling
- Lichtgewicht CF-gegoten chassis in Deltabox-stijl
- Lichtgewicht SpinForged-velgen
- Hoogwaardige instelbare wielophanging
- Dubbele remschijven van 298 mm voor met Brembo-hoofdcilinder
- Voetpedalen van gesmeed aluminium
- XSR900-specifiek subframe met laag profiel en opklapbare passagiersvoetsteunen
- Volledige LED-indicatoren
- Spiegels bij handgrepen
- Bewerkte bovenste drievoudige klem
- Op race geïnspireerde brandstoftank van 15 liter met vuldop in racestijl
Extra technische informatie
- Motortype: 3-cilinder
- Cilinderinhoud: 889 cc
- Boring x slag: 78,0 × 62,1 mm
- Compressieverhouding: 11.5:1
- Max. vermogen: 87,5 kW (119,0 pk)/10.000 tpm
- Max. koppel: 93,0 N・m (9,5 kgf・m)/7.000 tpm
- Smeersysteem: Wet sump
- Type koppeling: Nat, meervoudige platen
- Ontstekingssysteem: TCI
- Startsysteem: Electric (E)
- Transmissie: Constant mesh, 6 versnellingen
- Eindoverbrenging: Ketting
- CO2-emissie: 116 g/km
- Type chassis: Diamantvormig
- Balhoofdhoek: 25°00′
- Naloop: 108 mm
- Wielophanging, voor: Telescoopvork
- Wielophanging, achter: (Link type veersysteem), Achterbrug
- Veerweg, voor: 130 mm
- Veerweg, achter:137 mm
- Remmen, voor: 298 mm
- Remmen, achter: 245 mm
- Bandenmaat, voor: 120/70ZR17M/C (58W) Tubeless
- Bandenmaat, achter: 180/55ZR17M/C (73W) Tubeless
- Totale lengte: 2.155 mm
- Totale breedte: 860 mm
- Totale hoogte: 1.155 mm
- Zithoogte: 810 mm
- Wielbasis: 1.495 mm
- Grondspeling: 140 mm
- Rijklaargewicht: 193 kg
- Inhoud brandstoftank: 14 liter
- Motorolie hoeveelheid: 3,5 liter
CP3-driecilinder voor Yamaha XSR900
Voor 2022 wordt de XSR900 aangedreven door een krachtigere 889 cc CP3-motor met grotere capaciteit die een sterker, lineair koppel produceert voor een uitstekende acceleratie. Vergeleken met de vorige motor heeft de nieuwe motor een 3 mm langere slag voor een extra 43 cc. Vrijwel alle belangrijke interne componenten zijn opnieuw ontworpen en lichter gemaakt om dit tot een van de sterkst presterende motoren in zijn klasse te maken.
Lichtere zuigers dragen bij aan het lagere gewicht van de motor (300 g minder dan voorheen, uitlaat uitgezonderd). Deze veranderingen zorgen voor een toename van 4 pk tot 87,5 kW (119 pk) bij 10.000 tpm. Belangrijker nog is dat het koppel dat door deze motor wordt geproduceerd, dat al bekend stond om het sterke lineaire vermogen, aanzienlijk is toegenomen tot 93,0 Nm (9,5 kgf-m). Dit vertegenwoordigt een toename van 6% in koppel. Dit wordt bereikt bij slechts 7.000 tpm, wel zo’n 1.500 tpm lager dan bij het vorige model!
Race-geïnspireerde brandstoftank en geventileerd kuipwerk
De brandstoftank van de XSR900 is geïnspireerd op Yamaha’s Grand Prix-wegracers uit de jaren 80 en is voorzien van luchtinlaten aan de voorkant die niet alleen de motorefficiëntie verbeteren, maar ook bij hogere snelheden het krachtige galmende geluid van de inlaat naar de motorrijder overbrengen.
Componenten
De XSR900 is duidelijk voorzien van hoogwaardige onderdelen, en de nieuwe radiale Brembo-hoofdremcilinder vóór onderstreept de geavanceerde specificaties van de motorfiets die zijn zeer indrukwekkende sportieve potentieel ondersteunen. Met een remzuiger die zich evenwijdig met de verstelbare remhendel verplaatst, geeft dit systeem uiterst nauwkeurige feedback van de dubbele voorschijven van 298 mm, en biedt het ongeëvenaarde remkracht met een hoge mate van controle. Aandacht voor detail is te zien aan het prachtig gesmede rempedaal voor de achterschijfrem van 245 mm.
Vering
De vering is eersteklas en voorzien van een volledig verstelbare KYB USD-voorvork met een gouden afwerking die de motorfiets nog verder verfraait. De achterwielophanging is van het link-type en voorzien van een naar voren hellende, verstelbare KYB-schokdemper die vrijwel aan het zicht is onttrokken, zodat de achterkant van de motor er strak en gladjes uitziet.
Aluminium 10-spaaks SpinForged-velgen
Doordat de velgen van de nieuwe XSR900 zijn vervaardigd met de exclusieve Yamaha SpinForged-technologie is de voor-/achterwielset nu 700 gram lichter dan voorheen. Dit is een aanzienlijke vermindering van het onafgeveerde gewicht, wat zorgt voor een meer responsieve vering, meer wendbaarheid en stabiliteit. De lichtere wielen verminderen het traagheidsmoment aan de achterkant met 11%, waardoor de nieuwe XSR900 veel responsiever aanvoelt, vooral in bochten en bij het remmen.
Ronde LED-koplamp
Een nostalgisch kenmerk van de originele XSR900, de ronde koplamp, is er natuurlijk nog steeds, maar dit keer naar een hoger niveau getild met volledige LED-functionaliteit. Naast de sterke lichtstraal met een breed horizontaal zicht bij bochtenwerk ’s nachts, maakt de nieuwe LED-eenheid ook het gebruik van een veel kortere behuizing mogelijk. Koplampsteunen van geborsteld aluminium versterken het krachtige mechanische ontwerp van deze motorfiets en onderstrepen zijn status als Yamaha’s belangrijkste Sport Herirtage-model.
Verborgen LED-achterlicht
Om het historische race-imago te benadrukken, is de XSR900 uitgerust met een ‘verborgen’ LED-achterlicht onder het gewelfde zadel. LED-knipperlichten onderstrepen de elegante en sportieve lijnen van deze high-performance Naked-motor.
Aluminium
Voor de XSR900 heeft Yamaha de cockpit verbeterd met een machinaal bewerkte drievoudige klem, geboorde vorkkappen en een aluminium XSR-logo. Andere kenmerken zijn de aluminium achterbeschermplaat met reliëf, gesmede voetpedalen, zwarte remreservoirs en de spiegels bij de handgrepen waarmee deze motorfiets een verbluffende indruk achterlaat, en niet alleen bij de motorrijder zelf.