achtergrondafbeelding

BMW Motorrad: “Succes hangt af van dealer en product”

Interview met Tom Crooijmans, Head of BMW Motorrad bij BMW Group Nederland

16 jan 2020, 15:27  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

BMW Motorrad Nederland is still going strong. Al tien jaar lang is het motormerk marktleider in Nederland. Dat is best bijzonder. Reden genoeg voor een openhartig gesprek met Tom Crooijmans, Head of BMW Motorrad bij BMW Group Nederland.

Hoe uniek is 10 jaar marktleiderschap ten opzichte van andere landen?

“Dat is vrij uniek. Sterker nog: we zijn het eerste en enige land ter wereld die dit heeft bereikt binnen BMW Motorrad. Je kan begrijpen dat ook de mensen in het hoofdkantoor in München dit heel bijzonder vinden. Ze zijn trots, we hebben telefoontjes ontvangen om de felicitaties over te brengen. We zijn in 2019 vanaf de eerste tot en met de laatste dag marktleider geweest. Op de laatste dag van het jaar eindigde de teller op 2.302 registraties. Het verkooprecord van 2018 – toen ging het om 2002 exemplaren – werd al op 25 oktober 2019 verbroken. Het is overigens nooit een doel op zich om marktleider te zijn. De continuïteit van onze modellen en onze dealers is veel belangrijker. De goede verkoopresultaten en het tienjarige marktleiderschap zijn mooi meegenomen.”

“Het is nooit een doel op zich om marktleider te zijn.”

Waarom denk je dat BMW zo populair is in Nederland? In het bijzonder de R 1250 GS?

“Het succes van BMW Motorrad in Nederland hangt voor een groot deel sterk af van de dealers. Jaar op jaar leveren die geweldige prestaties. Ze denken mee met de klant, verzinnen voor elke klant een oplossing en bieden de service die klanten mogen verwachten. Daarnaast is een deel van het succes te danken aan ons portfolio, met de R 1250 GS als uithangbord. Deze motorfiets rijdt heerlijk, is voor iedereen toegankelijk en kan overal voor ingezet worden: woon-werk, weekendritten of een wereldreis. Het is een allround machine. Als je dealerorganisatie niet klopt, dan kun je nog zo goede machines in je portfolio hebben, maar dan komt het niet goed. Chapeau voor de dealers dus.”

“Continuïteit van onze modellen en onze dealers is veel belangrijker”

Wordt 2020 opnieuw een topjaar voor BMW Motorrad?

“Daar is het nu nog te vroeg voor, maar aan onze inspanningen zal het niet liggen. Er staan diverse nieuwe modellen op het programma. Neem de R18 die het begin van een nieuwe episode binnen BMW Motorrad markeert. Dit wordt een cruiser die we positioneren in de premium cruisermarkt. Op termijn komen er nog veel meer modellen met het luchtgekoelde blok van de R18. De R18 trapt af en vormt het ‘naked’ model, daarna gaan we echt de breedte in.”

“Met private lease geven we ook de jongere rijders de mogelijkheid om te genieten van een volwaardige machine.”

BMW Motorrad hoopt een jongere doelgroep aan te spreken, hoe gaan jullie dat bereiken?

“Dat doen we op verschillende manieren. We introduceren bijvoorbeeld lichtere machines, een model als de G 310 R is een goed voorbeeld, maar ook de nieuwe F 900 R en F 900 XR. Die zetten we met een bijzonder scherpe vanafprijs in de markt. Met deze modellen hopen we veel nieuwe rijders naar ons merk te trekken. Prijsstelling wordt sowieso belangrijk in de toekomst. Daar gaan we ook extra aandacht aan besteden. Oudere rijders hebben vaak wat meer bestedingsruimte. Met private lease geven we ook de jongere rijders de mogelijkheid om te genieten van een volwaardige machine tegen een gunstig maandbedrag.”

Loopt dat private lease al een beetje?

“Momenteel zijn we de enige op de markt met private lease opties voor onze motoren. In de motorbranche is private lease nog vrij onbekend, maar dat was in autoland in eerste instantie ook het geval. En kijk nu maar eens naar de automarkt, private lease is daar nu big business. In de motorwereld zal private lease even moeten landen om de klant er vertrouwd mee te laten raken. Op dit moment kiest ongeveer 4 tot 5 procent van onze kopers voor private lease. Straks hebben we meer dan acht modellen die we met private lease aanbieden. Dan zal dat percentage automatisch toenemen. We hanteren dezelfde voordelen als voor een auto, dus inclusief verzekering en onderhoud. Je moet alleen zelf tanken. Uiteindelijk is ons doel dat we voor rijders in de leeftijd van 18 tot meer dan 80 jaar een motorfiets in ons gamma hebben die past in het leven van de klant.”

“Ook BMW Motorrad zal zich in de toekomst meer gaan toeleggen op elektrificatie van onze modellen.”

In welke segmenten zie jij nog ruimte voor uitbreiding? De R18 is bekend, maar wellicht nog meer?

“Ook BMW Motorrad zal zich in de toekomst meer gaan toeleggen op elektrificatie van onze modellen. We hebben nu natuurlijk al de C Evolution. De vraag naar dit model is groter dan het aanbod. Van de elektrische DC Vision volgt uiteindelijk een productieversie, maar die komt niet in 2020. Wanneer deze elektrische motorfiets wel komt, kunnen we op dit moment nog niet zeggen.”

Is cardanaandrijving op zijn retour?

“Nee, dat vind ik niet. BMW Motorrad bekijkt per model welke aandrijfvorm het beste bij de motorfiets past. Cardanaandrijving is onderhoudsarm, maar ook kostbaarder en zwaarder. De motorfiets moet hier geschikt voor zijn en het moet passen binnen de businesscase. De BMW R18 – die in de tweede helft van 2020 op de markt komt – krijgt een open variant van cardanaandrijving, dat is best bijzonder. Ik weet zeker dat cardanaandrijving binnen BMW Motorrad een belangrijk onderdeel blijft, maar voor lichtere en sportievere modellen is het verstandiger en efficiënter om voor een ketting of riem te kiezen.”

Share Tweet Share Share E-Mail