achtergrondafbeelding

6 technologieën voor de motor van de nabije toekomst

Er gaat een hoop veranderen

5 aug 2019, 10:00  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Gewoon een vraag: kunnen we na 2035 nog een motorfiets met een normale verbrandingsmotor kopen? Feit is dat er een hoop gaat gebeuren in de motorindustrie. Dit zijn zes technologieën die je wellicht terug zal zien in motoren van de nabije toekomst.

Euro5

De CO2-uitstoot moet wereldwijd omlaag. Dat heeft niet alleen zijn uitwerking op de auto-industrie. Ook de motorindustrie moet actie ondernemen. Motorfietsen moeten bijvoorbeeld vanaf 2020-2021 voldoen aan de zogeheten Euro5-norm. Euro5 is vanaf 1 januari 2020 verplicht voor motorfietsen die voor het eerst op de markt komen. Vanaf 1 januari 2021 is Euro5 ook verplicht voor bestaande motormodellen die nieuw worden verkocht. Werk aan de winkel dus. Motorfabrikanten zetten in op diverse technologieën, maar welke? Hier een paar voorbeelden.

ONTWIKKELING 1: Elektrische aandrijving

Elektrische motorfietsen bestaan al, denk aan Lightning Motorcycles, Energica, ZERO Motorcycles of de Harley-Davidson LiveWire. Verwacht in de toekomst een nog veel groter aanbod elektrische motorfietsen. Voor de échte fans zal dit een zware pil zijn om te slikken, omdat het opzwepende uitlaatgebrul daarmee verleden tijd is.

ONTWIKKELING 2: Directe inspuiting

Benzine wordt bij motorfietsen via het inlaatspruitstuk ingespoten. Dat gaat in de toekomst mogelijk veranderen. De komst van directe inspuiting is niet ondenkbaar, net als een partikelfilter om de uitstoot schoner te maken. Om de verbranding nog schoner te maken, is het belangrijk dat de katalysator snel opwarmt. De katalysator kan in het vervolg dus op de cilinderkop geplaatst worden.

“Dankzij hybride technologie kan een compacte motor van zo’n 400 tot 500 cc toch nog dik 100 pk produceren.”

ONTWIKKELING 3: Variabele klepsystemen

Steeds meer motormerken zullen voor de modellen overstappen op variabele klepsystemen. Een paar merken zijn al ervaren op dit vlak. Denk aan Honda dat al jaren het VTEC-systeem levert. Ducati, Kawasaki en Suzuki hebben ook systemen in huis en BMW levert sinds enige tijd ShiftCam-technologie. Met deze variabele klepsystemen kunnen de emissies verder worden verlaagd.

ONTWIKKELING 4: Waterinjectie

Waterinjectie kan helpen om de CO2-uitstoot te laten dalen en het vermogen toe te laten nemen. Een auto als de BMW M4 GTS heeft dit systeem al. De ingespoten waternevel zorgt voor een lagere temperatuur en vermindert de kans op vroegtijdig ontbranden van het brandstofmengsel. Dat maakt in het geval van de BMW een hogere turbodruk mogelijk en een vroegere injectie van de benzine. Een motor met waterinjectie is niet ondenkbaar.

ONTWIKKELING 5: Hybride

In auto’s is hybride technologie al jaren de normaalste zaak van de wereld. In de motorindustrie is de technologie nog niet echt doorgebroken. Het systeem is simpel. Je hebt een compact accupakket nodig en een elektromotor. Die elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor. Elektrische energie wordt tijdens het rijden opgewekt en bij het afremmen. Zo kunnen motorfabrikanten een kleinere krachtbron installeren die in combinatie met de kracht van de elektromotor toch vrij sterk is.

ONTWIKKELING 6: Elektrische compressor

Ook met een elektrische compressor – ideaal voor bijvoorbeeld een hybride aandrijflijn – kan een compacte motor van ongeveer 400 tot 500 cc toch nog dik 100 pk leveren. Voor een motorfiets meer dan voldoende. Voordeel van dit systeem is dat de compressor altijd kracht levert, ongeacht het toerental. Bij een uitlaatgasturbo – die zich als het ware moet ‘opladen’ – is er sprake van een klein ‘turbogat’.

Share Tweet Share Share E-Mail