achtergrondafbeelding
Zero Motorcycles SR/F 2019

Nieuwe Zero SR/F heeft degelijke actieradius

Naar verwachting dit voorjaar bij de dealers

26 feb 2019, 9:22  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Zero Motorcycles, de fabrikant van elektrische motorfietsen, heeft de nieuwe SR/F gepresenteerd. De elektrische motorfiets maakt indruk met zijn actieradius van dik 300 kilometer.

ZF75-10 motor

Zero levert de nieuwe SR/F met een 110 pk (82 kW) en 190 Nm sterke elektromotor. Goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden. Met een eenvoudige draai aan het gas leveren de nieuwe ZF75-10 motor en de ZF14.4 lithium-ionaccu toonaangevende prestaties en efficiëntie, aldus Zero. De topsnelheid bedraagt 200 km/u, ook al geeft Zero ook een langdurige topsnelheid van 177 km/u op. Dit is de rijsnelheid die de motorfiets naar verwachting langere tijd kan aanhouden.

Continu vermogen

Ook noemt Zero een continu vermogen. Dit is de hoeveelheid vermogen die de motor gedurende 30 minuten continu kan leveren. Het continu vermogen bedraagt 54 pk (40 kW). Zero levert de SR/F standaard met een aanpasbaar dashboard met het Cypher III-besturingssysteem en Motorcycle Stability Control (MSC) van Bosch.

Zero Motorcycles SR/F 2019

Standard of Premium

Zero levert twee varianten van de SR/F: de Standard en de Premium. Het verschil zit hem vooral in de aankleding en de oplaadtijd. De oplaadtijd van de Standard bedraagt 80 minuten (tot 95 procent, met optionele 6 kW Rapid Charger-upgrade). De oplaadtijd van de Premium komt uit op 60 minuten (tot 95 procent, met optionele 6 kW Rapid Charger-upgrade). Ook is er een verschil in rijklaargewicht. De Standard weegt rijklaar 220 kilogram en de Premium door wat extra’s 226 kilogram.

Zero Motorcycles SR/F 2019

Accupakket en oplaadtijden

Zowel de Premium als de Standard heeft een Z-Force Li-ion accupakket met een capaciteit van 14,4 kWh. De nominale energiecapaciteit komt uit op 12,6 kWh. De Standard heeft een
3,0 kW ladertype en de Premium een 6,0 kW ladertype. De oplaadtijd van de Premium bedraagt 2,5 uur (100 procent opgeladen) of 2,0 uur (95 procent opgeladen). Voor de Standard geeft Zero
4,5 uur laadtijd (100 procent opgeladen) of 4,0 uur laadtijd (95 procent opgeladen) op. Met de 6 kW Rapid Charge optie- hier betaal je een stevige 3.025 euro voor – neemt de laadtijd iets af. De Premium is dan in 1,5 uur volledig opgeladen en de Standard in 1,8 uur. Voor een EU-stopcontactadapter brengt Zero 530 euro in rekening.

Zero Motorcycles SR/F 2019

Vering en zithoogte

Beide SR/F-modellen hebben vóór Showa 43 mm Big Piston Separate Functievorken, met instelbare veervoorspanning en ingaande en uitgaande demping. De achtervering bestaat uit een Showa 40 mm zuiger en een hydraulische schokdemper met extern reservoir en met instelbare veervoorspanning, inveerdemping en rebound. De zithoogte komt in beide gevallen uit op 787 mm. Er is keuze uit de kleuren lichtgroen of wijnrood.

ActieradiusPremium – Standard

Stadsverkeer259 km – 259 km
Snelweg 89 km/u159 km – 159 km
Gecombineerd198 km – 198 km
Snelweg 113 km/u132 km – 132 km
Gecombineerd175 km – 175 km

Zero geeft 320 kilometer range op met de zogeheten Power Tank. Op details moeten we nog even wachten, want de Power Tank is pas in de herfst van 2019 beschikbaar. Voor nu is er alleen keuze uit de de Premium en Standard.

Energieverbruik

Vergelijkbaar brandstofverbruik (stadsverkeer): 0,55 l/100 km
Vergelijkbaar brandstofverbruik (snelweg): 1,08 l/100 km
Oplaadkosten: € 2,96

Prijzen Zero SR/F Standard en Zero SR/F Premium

Zero SR/F Standard: € 20.890
Zero SR/F Premium: € 23.090
Zero SR/F Premium inclusief 6 kW Rapid Charge en EU-stopcontactadapter: € 26.645

Garantie

Standaard motorfietsgarantie: 2 jaar
Garantie accupakket: 5 jaar/geen kilometerbeperking

Share Tweet Share Share E-Mail