Welke motorfietsen kun je rijden als 18-jarige?
Inderdaad: dat is een 125cc en daar zitten heel fraaie exemplaren bij
Ben je achttien jaar en heb je het A1-motorrijbewijs op zak, dan hebben we goed nieuws. Het aanbod geschikte motoren is groter dan ooit.
Met een A1-rijbewijs mag je een motorfiets rijden met maximaal 125cc motorinhoud en maximaal 11 kW (15 pk) aan vermogen. In achterliggende jaren was het aanbod en de keuze erg beperkt. Dus vele 18-jarigen wachtten tot ze oud genoeg waren om een A2-rijbewijs te halen (motorvermogen max. 35 kW/48 pk) of de 24-jarige leeftijd hadden bereikt. Want dan mag je examen door voor het A-rijbewijs zonder vermogenslimiet.
Lees ook: Wat je moet weten om je motorrijbewijs te halen?
Leuke 125cc motorfietsen, zelfs met V-twin blok
Hoe anders is het nu. Er zijn echt leuke 125cc motorfietsen op de markt. Zelfs leuke fietsjes waarnaar je als oudere en meer ervaren motorrijder verlekkerd kunt kijken. Van een sportieve superbike tot aan zelfs een Bobber met 125cc V-twin. Motoren waarbij je wel eens denkt: toen ik jong was zou ik zo’n kek machientje misschien wel hebben gekocht. De prijzen liggen tussen grofweg 3.000 tot meer dan 7.000 euro voor de meeste exclusieve modellen.
Wat zijn de leukste en meest interessante 125 cc motorfietsen? We hebben ze voor je op een rij gezet.
Aprilia 125cc
Tuono 125 – Het frame van de Tuono 125 is volledig vervaardigd in aluminium en afgeleid van de motoren waarmee Aprilia grote successen boekte in de GP racerij. Een asymmetrische swingarm met mono achtervering en een ø 41 mm USD-vork maken het professionele rijwielgedeelte compleet. Ook de remmen zijn hoogwaardig: schijf voor van 300 mm met radiale vierzuiger klauw. Optioneel is er zelfs een quickshifter mogelijk.
RS 125 – Wanneer je de bouw van een wat zuidelijker Europeaan hebt of een ambitieuze Nederlandse motorrijder bent, dan kun je ongelooflijk veel schik beleven op je Aprilia RS 125. Want waar je op een zware motor scoort door gewoon gas te geven, zit de snelheid bij het hoogst sportieve 125 cc segment in het anticiperen, sturen en – zo laat mogelijk – remmen. Dit is misschien wel de meest op circuitgebruik gerichte 125.
Honda 125cc
CB 125 R – Als lid van de Honda Neo Sports Café Family valt hij op met een gedurfde stijl rond een stalen buizenframe. Een modern LCD dashboard en volledige led-verlichting zijn enkele premium toevoegingen. Een vrij nieuw 125 cc DOHC motorblok en de uiterst nauwkeurige Showa SFF-BP USD voorvork geven de CB 125 R een hoogst bij de tijds voorkomen. Hij weegt slechts 130 kg. Er is ook een goedkopere CB 125 F met een luchtgekoeld blok van 11 pk. De volledige 125cc-line-up vindt je hier.
Husqvarna 125cc
Svartpilen 125 – De 125 is relatief nieuw bij Husqvarna. Hij valt op door zijn wat excentrieke styling, zoals alle modellen van dit merk. Veel aandacht voor detail en kwaliteit en dat zie je aan alles. Bijvoorbeeld ook aan de 320 mm! remschijf voor en het stalen vakwerkframe. Daar is de prijs dan ook wel een beetje naar. Voor 2023 bedraagt die bijvoorbeeld 6.390 euro.
Hyosung 125cc
Aquila GV 125 S Bobber – De 125cc V-Twin Bobber is uniek in zijn soort. Niet alleen vanwege zijn V2-krachtbron maar ook als motorfiets op zichzelf. Geen enkele andere motorfietsfabrikant produceert een chopper of bobber voor A1 rijbewijs. De ideale motorfiets voor beginners door zijn geringe zadelhoogte (710 mm) en lage gewicht (165 kg) maar ook voor de gevorderde rijder(ster) voor wie een ‘zware is je ware’ niet meer geldt.
Kawasaki 125cc
Ninja 125 – Dit is de 125cc van Kawasaki met een volledige kuip. Met het specifieke Sugomi design dat alle Ninja-modellen kenmerkt. Nergens is bespaard op hoogwaardige componenten. De remmen zijn van uitstekende kwaliteit. Alleen is de conventionele voorvork met 37 mm vorkpoten misschien niet echt van deze tijd. De Uni-Trak achterdemper is echter weer topspul en met instelbare veervoorspanning.
Z125 – De naked-versie van de 125cc van Kawasaki, maar technisch nagenoeg gelijk aan de Ninja 125 met kuip. De zitpositie is uiteraard wat meer rechtop, waardoor de Z125 meer geschikt is voor alledaags gebruik. Ook een ideale motor voor woon-werkverkeer. In de tank kan 11 liter brandstof! Met een verbruik van tussen de 1 op 30 tot 40 kun je daar een eind mee komen.
KTM 125cc
RC 125 – De KTM RC 125 heeft een kersvers frame en wielophanging plus een op de MotoGP-geïnspireerde styling. Daarmee kun je de show stelen! Het ontwerp van de KTM RC16-racer zie je terug in zowel styling, ergonomie als kleuropties. De bescherming tegen de wind is prima en de daarmee lagere luchtweerstand zorgt voor een hoge topsnelheid. De aerodynamica is gecreëerd met behulp van CFD-simulaties (Computational Flow Dynamics). Het is wel een van de duurste modellen, maar wel afgemonteerd met topspul.
Mash 125cc
X-Ride 125 – Nog nooit was er zo’n fraaie 125cc classic look off-road motorfiets dan de nieuwe X-Ride 125. Klassiek qua looks maar modern qua techniek. Net als de Black Seven 125 is ook de X-Ride 125 voorzien van een vloeistofgekoelde eencilinder. Stiller, krachtiger maar ook zuiniger. Kijk ook eens naar de goudkleurige velgen, led-verlichting voor en achter en in de richtingaanwijzers. De X-Ride 125 is er met 17- x 17-inch of 21- x 18-inch wielen.
Seventy 125 – Alle custom en retro features zijn standaard op de Seventy. Van koplamprooster, uitlaattape, zadel en de matte finish. Ideaal voor beginnende motorrijder(ster) maar ook voor de urban commuter die in stijl door de asfalt jungle naar zijn of haar werk gaat. Leverbaar in mattblack, copper en GULF Racing.
British/Black Seven 125 – De geheel nieuwe Black Seven 125 is voorzien van een vloeistof gekoelde 125cc eencilinder. Zijn grote matzwarte tank en retro tankdop bepalen niet alleen de look maar je kan er door de flinke inhoud ook vele kilometers mee maken. De British-uitvoering heeft een groen gekleurde tank.
Neco
NC-N01 – Deze motorfiets komt uit België. De Neco NC-N01 ziet er echt fraai uit. Kijk maar eens naar het frame en de sportieve, korte uitlaatdemper. Of de tank en het met stiksel afgewerkte zadel. En de 125 cc heeft een upside-down voorvork en een Combined Brake System (CBS). Met het remhendel bedien je dus voor- en achterschijf tegelijk. Opmerkelijk ook: het blok heeft twee bovenliggende nokkenassen. Ook opmerkelijk: de tank heeft een inhoud van 17 liter. Reken maar uit hoe ver je daarmee komt bij een gemiddeld verbruik van 1 op 30.
Rieju 125cc
Rieju mag je wat onbekend in de oren klinken, maar het van origine Spaanse merk bestaat al sinds 1934. Het aanbod 125cc modellen is behoorlijk groot. Stuk voor stuk hebben ze de eencilinder 125cc vloeistof gekoelde motor van Yamaha.
Marathon 125 – De Marathon 125 is licht van gewicht met een stalen frame. Verder zorgen 17-inch aluminium velgen met sticky straat banden voor de juiste grip.
MRT 125 LC – Met hetzelfde eencilinder blok als de Marathon maar deze versie heeft noppenbanden en grotere spaakwielen. Dit model is meer gericht op offroad-gebruik.
Century 125 – Deze motor creëert een nieuwe klasse binnen de 125cc sector waarbij er een moderne twist wordt gegeven aan de klassieke stijl van een jaren 60 crosser / scrambler. Het blok is vloeistof gekoeld en heeft brandstofinjectie.
Tango 125i/Scrambler – Als Tango is het een 125cc naked voor stadsgebruik en lekker wendbaar sturen. De Scrambler is wat ruiger van uiterlijk met een rooster voor de koplamp en goudkleurige wielen. Ook hier het blok van Yamaha.
Yamaha 125cc
YZF-R 125 – Yamaha biedt het meest uitgebreide 125cc-assortiment. De eencilinder motor en de aandrijflijn is bij allemaal hetzelfde. Het verschil zit in de aankleding, waarbij de R 125 volledig is geïnspireerd door de MotoGP racer van Yamaha. Het radicale kuipwerk is overgenomen van de Yamaha R1 en R7 waardoor deze lichtgewicht 125cc Supersport serieus oogt als een ‘big bike’ krachtpatser.
XSR 125 – De XSR 125 is de nieuwste motorfiets in Yamaha’s Sport Heritage-assortiment en beschikt over premiumspecificaties zoals led-verlichting en compleet LCD-instrumentenpaneel, net als de zwaardere XSR700 en XSR900. Daarnaast heeft de hij een lichtgewicht Deltabox-frame en de upside-down voorvork met 37 mm vorkbuizen. De banden hebben een stoer noppenprofiel.
MT 125 – MT staat bij Yamaha voor de naked-modellen. Daarvan is er nu dus ook een versie van 125cc. Een strakke motorfiets die is afgemonteerd met goede componenten, zoals bijvoorbeeld een forse remschijf voor van 292 mm en hij heeft een assist & slipper clutch-koppeling. Het frame is van aluminium net zoals bij de YZF-R 125. En de voorvork is van het upside down-type met 41 mm vorkbuizen. Bijzonder is het Yamaha Variable Valve Actuation (VVA) systeem. Eenmaal boven de 7.400 tpm schakelt een compacte solenoïde de nokkenas van de lage nok naar de hoge nok voor fellere prestaties.