achtergrondafbeelding
BMW R NineT Scrambler

Waarom de BMW R NineT Scrambler je hebberig maakt?

Omdat hij oogt als een oerknal op wielen

18 nov 2015, 16:43  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Kijk eens naar dat uiterlijk! Looks van een oer-Britse Scrambler, afgewerkt met Duitse precisie. Een moderne ode aan authentieke Scramblers, zoals die in de periode 1950 -1970 populair waren. Een rebelse motor naar het voorbeeld van de klassieke Triumph Trophy, waarop een opstandige James Dean schitterde in de film ‘Rebel without a cause’.

Hobbyracers begonnen in de jaren ’50 met de ombouw van hun wegmotor voor deelname aan crosswedstrijden. Ze monteerden noppenbanden en een hooggeplaatste uitlaatdemper, ze vergrootten de veerweg en kozen voor een stuur met een meer relaxte, rechte zitpositie. Een scrambler was onconventioneel en tikkie brutaal, bedoeld voor lekker sturen op bochtige buitenwegen, crossen op gravelwegen en – waar dat was toegestaan – op het strand. De Scrambler was geboren.

Ook in de historie van BMW Motorrad komt een scrambler-achtige voor. Bijvoorbeeld de BMW R68, die in 1951 werd onthuld tijdens de internationale fietsen- en motorententoonstelling IFMA in Frankfurt. Het getoonde exemplaar had een hooggeplaatste 2-in-1-uitlaat, net als de machine van racelegende Georg ‘Schorsch’ Meier. De hoge uitlaat kwam als optie beschikbaar voor de standaardversie van de BMW R68. Ook nu nog zijn er liefhebbers van deze klassieke BMW die een voorkeur hebben voor de speciale uitlaat in scrambler-stijl.

De BMW R NineT Scrambler maakt je ook hebberig door mooie details, zoals de gesmede aluminium delen met gestraalde en vervolgens blank geanodiseerde oppervlakken en de eveneens van aluminium gemaakte klemmen met ‘BMW Motorrad’ inscriptie, waaraan het aluminium stuur is bevestigd. De buddyseat is uitgevoerd in de kleur Saddle Brown en afgewerkt met klassiek ogend stiksel. Het klassieke en pure karakter van de motor wordt versterkt door zwart gecoate componenten, zoals het frame, de swingarm, de wielen, de vorkpoten en het motorblok. Nog even geduld, want de levering van de Scrambler start in 2016.

Share Tweet Share Share E-Mail