V4 Granturismo voor nieuwe Ducati Multistrada: 170 pk en 125 Nm!
De specificaties op een rij
De langverwachte nieuwe generatie van Ducati Multistrada krijgt een compleet nieuwe krachtbron, door Ducati V4 Granturismo gedoopt. Dit zijn de specificaties.
Licht van gewicht
Met zijn 66,7 kg gewicht is de V4 Granturismo 1,2 kg lichter dan de Testastretta tweecilinder die op de vorige Multistrada 1260 werd gebruikt. De cilinderinhoud meet 1.158 cc. Vergeleken met het vorige generatie motorblok is de V4 Granturismo 85 mm korter, 95 mm lager en slechts 20 mm breder. Door deze compacte layout konden de ingenieurs van Ducati het motorblok effectiever en centraal in het frame plaatsen om zo de positie van het zwaartepunt van de motor positief te beïnvloeden.
Onderhoudsintervallen
De nieuwe distributie omvat een klepveerretoursysteem, waardoor de onderhoudsintervallen van de V4 Granturismo op 60.000 kilometer worden gebracht, ongekend. Bovendien zorgt het motorblok voor een grote regelmaat in het gebruik bij lage toerentallen en lage belastingen, zonder de uitstekende prestaties, het vermogen bij hoge toerentallen en het bereik van een authentieke sportmotorblok te vergeten: de V4 Granturismo levert 125 kW (170 pk) vermogen bij 10.500 tpm en een maximaal koppel van 125 Nm (12,7 Kgm) bij 8.750 tpm. Uiteraard voldoet het blok aan de strenge Euro 5-homologienormen.
Contra roterende krukas
Ducati gebruikt ook een contra roterende krukas, die het rijgedrag en de wendbaarheid van de motorfiets verbetert. Daarnaast past Ducati ‘Twin Pulse’-technologie toe, die in staat is om een volwaardige maar perfect hanteerbare vermogensafgifte te bieden bij elke snelheid.
Ook slim
Om een stijging van de warmteafgifte te vermijden die door de achterste cilinders wordt overgebracht, volgt de V4 Granturismo de strategie van het deactiveren van de achterste bank bij stilstand. Op deze manier wordt, wanneer de motor stilstaat, het verbrandingsproces in de achterste cilinders stopgezet en dit verbetert het warmtecomfort van de rijder en de passagier dankzij de verlaging van de temperaturen, terwijl tegelijkertijd het brandstofverbruik wordt verminderd.
V4 Granturismo specificaties
- 1.158 cc 4-cilinder 90° V motorblok
- Boring x slag 83 x 53,5 mm
- Compressieverhouding 14:1
- Maximaal vermogen 125 kW (170 CV) bij 10.500 tpm
- Maximaal koppel 125 Nm (12,7 Kgm) bij 8.750 tpm
- Euro 5-homologatie
- Distributie deels ketting, deels tandwiel – timing met dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder
- Tegengesteld draaiende krukas met kruktappen in een hoek van 70°.
- Natte multi-plaat anti-patroon servo-koppeling
- Semi-droge cartersmering met drie oliepompen: 1 levering en 2 retour
- Brandstofvoorziening met vier ovale gasklephuizen (46 mm diameter-equivalent)
- 6-versnellingsbak met Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down Systeem
- Klepstel onderhoudsinterval van 60.000 km
- Deactiveren van de achterbank