Trend: 1 op de 5 nieuwe scooters is elektrisch
Fiets, motor en scooter als alternatief voor OV
De afzet van nieuwe snor- en bromfietsen (oftewel scooters) was in 2020 op het hoogste niveau sinds 2010. In totaal werden er 84.711 exemplaren geregistreerd en dat betekende een stijging van 45 procent ten opzichte van een jaar eerder. Een vijfde daarvan was elektrisch aangedreven, zo blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.
Fiets, motor en scooter als alternatief
De behoefte aan individuele vormen van vervoer is in 2020 door de coronacrisis flink gegroeid. Door de beperkingen in het OV werd veel vaker gekozen voor de fiets, motor en scooter als alternatief. Van alle nieuwe scooters afgelopen jaar betrof bijna driekwart een snorfietsvariant met een maximumsnelheid van 25 km/u, terwijl dat in 2019 nog geen twee derde was. In totaal werden 62.348 nieuwe snorfietsen afgeleverd, waarvan bijna 22 procent elektrisch aangedreven was. Een jaar eerder bedroeg het aandeel van elektrische varianten in de snorfietsverkoop nog 15 procent. Zodoende ligt de scooterbranche goed op koers om invulling te geven aan het Klimaatakkoord waarin is afgesproken dat vanaf 2025 nieuwe snorfietsen alleen nog maar elektrisch zijn. De hoge mate van elektrificatie valt deels toe te schrijven aan de toenemende populariteit van deeldiensten die vrijwel alleen elektrische snorfietsen inzetten.
Bromfietsen
Het aantal registraties van nieuwe bromfietsen (maximumsnelheid 45 km/u) steeg van 19.927 in 2019 naar 22.423 vorig jaar; een toename van 12,5 procent. Net als bij de snorfietsverkoop nam het aandeel van elektrische varianten onder de nieuwe bromfietsen toe, van 14 procent in 2019 naar ruim 18 procent in 2020.
De meest geregistreerde merken snorfiets in 2020 waren:
- Piaggio (12.208 stuks)
- Sym (8.047 stuks)
- La Souris (6.251 stuks)
De meest geregistreerde merken bromfiets in 2020 waren:
- Sym (4.780 stuks)
- Piaggio (3.762 stuks)
- Kymco (1.975 stuks)
Helmplicht snorfietsen
BOVAG en RAI Vereniging benadrukken dat de snelle elektrificatie van het snorfietspark de afgesproken klimaatdoelen in hoog tempo dichterbij brengen. Een eventuele helmplicht voor snorfietsers zal deze ontwikkelingen echter spaak doen lopen. De lagere maximumsnelheid is in combinatie met een plek op het veilige fietspad en het ontbreken van een helmplicht voor honderdduizenden snorfietsbezitters van doorslaggevend belang gebleken. Voor aanbieders van deelscooters is een helmplicht bovendien praktisch onuitvoerbaar en ronduit onhygiënisch. In een recent verschenen rapport van Arcadis geeft 55 procent van de snorfietsers aan over te stappen naar een ander vervoermiddel als de helmplicht wordt ingevoerd. 4 op de 10 kiest dan voor de auto en dat is onwenselijk, omdat dan de bereikbaarheid en leefbaarheid in voornamelijk steden verder onder druk wordt gezet. Alle vormen van tweewielers zijn daarin keihard nodig en ontmoediging van het snorfietsgebruik heeft daarin volgens RAI Vereniging en BOVAG geen plaats, en al helemaal niet als de snelle elektrificatie daarmee in de wielen wordt gereden.