Nieuwe Suzuki GSX-S950 is een GSX-S1000 ‘light’
Vanaf augustus 2021 bij de dealer
Suzuki introduceert de nieuwe GSX-S950. De styling en het rijwielgedeelte zijn in grote lijnen gelijk aan de GSX-S1000. Een groot verschil: de nieuwe Suzuki GSX-S950 is er ook in een A2-versie. Vanaf augustus staat de nieuwe Suzuki GSX-S950 bij de Nederlandse Suzuki-dealer.
Viercilinder voor Suzuki GSX-S950
De nieuwe Suzuki GSX-S950 beschikt over de 999 cc grote viercilinder van de nieuwe GSX-S1000. Het vermogen is wel ietsje teruggeschroefd naar 70 kW (95 pk) of 35 kW (48 pk) voor de A2-versie. Het maximumkoppel van 76 Nm geldt voor de 35 kW-variant, daar waar de 70 kW-versie in totaal 92 Nm aan koppel heeft. Bij de ontwikkeling is sterk de nadruk gelegd op veel bruikbaar koppel bij lage en middelhoge toerentallen. Uiteraard voldoet de GSX-S950 aan de Euro5-emissienorm.
Design
De GSX-S950 krijgt hetzelfde agressieve design mee van zijn krachtigere broer, inclusief de verticaal geplaatste LED-koplamp. De GSX-S950 krijgt een aantal uiterlijke verschillen om hem te onderscheiden van de GSX-S1000. Zo heeft hij een andere zilverkleurige KYB voorvork, witte letters in het LCD-display en wordt hij naast een blauwe en zwarte variant ook geleverd in het wit met rood.
GSX-S950 in grote lijnen gelijk aan GSX-S1000
In grote lijnen lijkt de GSX-S950 sterk op de GSX-S1000. Onder meer de lichtgewicht aluminium wielen, het aluminium frame en de van de GSX-R1000 afgeleide swingarm en achtervering worden overgeomen. Om hem bereikbaarder te maken voor een groter publiek zijn er ook een aantal zaken aangepast. Zo krijgt de GSX-S950 een andere zilverkleurige KYB-voorvork met dezelfde diameter (43mm), Tokico voorremklauwen en een ander stuur.
19 liter brandstoftank
Tegelijkertijd heeft de Suzuki GSX-S950 dezelfde 19 liter grote brandstoftank, de Dunlop Roadsport 2-banden en ook de slipperclutch – gecombineerd met het Suzuki Clutch Assist System – van de ‘1000’. Ook is de motorfiets geheel naar eigen smaak te maken met een breed assortiment aan accessoires.
Tractiecontrole met drie standen
Standaard wordt de GSX-S950 uitgerust met een elektronicapakket dat bestaat uit het Suzuki Easy Start System, ABS, Low RPM Assist en het Suzuki Traction Control System (STCS). Dit laatste systeem heeft drie standen en kan ook volledig uit.
Augustus
Vanaf augustus staat de nieuwe Suzuki GSX-S950 bij de Nederlandse Suzuki-dealers. Prijzen worden op een later moment bekendgemaakt. De GSX-S1000 is er vanaf 14.999 euro. Reken voor de Suzuki GSX-S950 op een bedrag van rond de 10.000 euro.