achtergrondafbeelding

De nieuwe Suzuki GSX-S1000: dit moet je weten

Alle details over Suzuki's nieuwe naked op een rij

26 apr 2021, 13:05  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Tadaa! Dit is hem dan: de nieuwe generatie Suzuki GSX-S1000. Om te zien en op papier een indrukwekkende machine. In dit verhaal vertellen we je alle details over de nieuwe Suzuki GSX-S1000.

Agressief design

De nieuwe Suzuki GSX-S1000 oogt agressiever, meer gedrongen en de nadruk ligt zoals je ziet veel meer op de voorzijde. Hij lijkt echt in aanvalshouding te staan. Uiteraard heeft ook de nieuwe GSX-S1000 rondom LED-verlichting. De verticaal geplaatste LED-koplamp doet denken aan die van de Yamaha MT-07 en MT-09.

De krachtbron

De 999 cm3-viercilinder is behouden, ook al heeft Suzuki de viercilinder op vrijwel alle punten aangepast. Volgens de Japanners heeft de nieuwe viercilinder aanzienlijk meer bruikbaar koppel onderin. Ook het piekvermogen valt hoger uit. Het motormanagement is opnieuw geprogrammeerd en Suzuki past ride-by-wire-technologie toe. Daardoor is de dubbele koppeldip van de vorige GSX-S1000 verdwenen.

Prestaties 999 cc

Het blok produceert nu 106 Nm bij 9.250 toeren per minuut, voorheen was dat 108 Nm bij 9.500 toeren per minuut. Het piekvermogen stijgt naar 152 pk (112 kW) bij 11.000 toeren per minuut. Voorheen was dat 150 pk (110 kW) bij 10.000 toeren per minuut).

EU5-emissienorm

De viercilinder heeft nu elektronische gasklepregelsysteem, nieuwe nokkenassen, nieuwe klepveren en een herziene airbox. Ook het uitlaatsysteem is aangepast. Natuurlijk voldoet de viercilinder aan de EU5-emissienorm.

Elektronica

De nieuwe Suzuki GSX-S1000 is uitgerust met Suzuki Easy Start System, ABS, Low RPM Assist en een Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) met drie rijstanden. Het Suzuki Traction Control System (STCS) heeft 5 standen en kan ook volledig uit. Een quickshifter – ook uitschakelbaar – maakt op- en terugschakelen mogelijk zonder gebruik te hoeven maken van de koppeling.

LCD-display

Het LCD-instrumentencluster toont informatie over de snelheid, het toerental, de geselecteerde versnelling, tripmeters, een kilometerteller, de watertemperatuur, de actuele actieradius, het huidige en gemiddelde brandstofverbruik, de resterende tankinhoud, de tijd en meer.

Aluminium swingarm van GSX-R1000

De machine heeft een twin-spar aluminium frame, inclusief een aluminium swingarm, direct afkomstig van de GSX-R1000. Een handmatig verstelbare 43 mm KYB-voorvork bespeuren we vooraan, net als 310 mm remschijven met monoblock remklauwen van Brembo. Suzuki levert hem af op Dunlop Roadsport 2-banden in de maat 120/70ZR17 voor en 190/50ZR17 achter.

23 mm breder stuur

Ten opzichte van de vorige GSX-S1000 is de zitpositie verder verbeterd, onder meer door toepassing van een 23 mm breder stuur. De zithoogte komt uit op 810 mm. De tankinhoud is toegenomen naar 19 liter. Leuk detail: de startsleutel is voorzien van een opvallend GSX-S-logo.

Drie stoere kleurstellingen

Suzuki levert de nieuwe GSX-S1000 in drie opvallende kleurstellingen: Metallic Triton Blue, Gla Mat Mechanical Grey en Glass Sparke Black, altijd in combinatie met een goudkleurige voorvork. De marktintroductie van de nieuwe GSX-S1000 vindt plaats medio juni 2021. De vanafprijs maakt Suzuki binnenkort bekend.

Specificaties Suzuki GSX-S1000 (EU-spec)

Lengte: 2.115 mm
Breedte: 810 mm
Hoogte: 1.080 mm
Wielbasis: 1.460 mm
Bodemspeling: 140 mm
Zithoogte: 810 mm
Drooggewicht: 214 kilogram
Motortype: 4-takt, 4-cilinder, vloeistofgekoeld, DOHC
Boring x slag: 73,4 mm x 59,0 mm
Motorinhoud: 999 cm3
Compressieverhouding: 12,1 : 1
Brandstofsysteem: Brandstof-injectie
Startsysteem: Elektrisch
Smering: Wet sump
Transmissie: 6-traps constant mesh
Ophanging voor: Omgekeerde telescopische voorvork
Ophanging achter: Linktype, schroefveer
Remmen voor: Dubbele schijf
Remmen achter: Enkele schijf
Banden voor: 120/70ZR17M/C (58W), tubeless
Banden achter: 190/50ZR17M/C (73W), tubeless
Ontstekingssysteem: Elektronisch
Brandstoftank inhoud: 19,0 liter
Olie-capaciteit: 3,4 liter

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen