achtergrondafbeelding
Verkeer Amsterdam

Snorfiets mag naar de rijbaan, onbegrijpelijk volgens RAI Vereniging

Snorfiets mag naar de rijbaan, onbegrijpelijk volgens RAI Vereniging

21 jun 2018, 10:00  •  Nieuws  •  Door De Redactie

Gemeenten en alle andere wegbeheerders kunnen per 1 juli 2018 besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen, dat meldt Rijksoverheid vandaag. RAI Vereniging is ontevreden over het besluit.

Verkeersbesluit

Daar waar de snorfietser naar de rijbaan moet, is de snorfietser ook verplicht een helm te dragen. Dit besluit is genomen op verzoek van de G4: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Rijksoverheid: “Alle wegbeheerders krijgen de mogelijkheid om met een verkeersbesluit te bepalen waar een onderbord komt waarmee de snorfietsers naar de rijbaan worden verplaatst. Het College van Burgemeester en Wethouders kan hiertoe besluiten vanwege grote drukte op het fietspad. Grote drukte kan leiden tot onveilige situaties, bijvoorbeeld door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsers of door schrikreacties doordat mensen te dicht op elkaar rijden.”

Veiligheid

Daar voegt Rijksoverheid aan toe dat de wegbeheerder in het verkeersbesluit moet aantonen hoe de verschillende belangen zijn afgewogen. De gemeente moet het besluit goed motiveren. De gemeente moet dus aantonen dat het besluit bijdraagt aan de veiligheid van de fietsers en aan de doorstroming op het fietspad. Daarnaast moet de veiligheid van de snorfietsers behouden blijven.

Onbegrijpelijk, vindt RAI Vereniging

RAI Vereniging vindt het onbegrijpelijk dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat steden de mogelijkheid biedt de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan te sturen. Het is wetenschappelijk bewezen dat de verkeersveiligheid niet verbetert. Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck worden snorfietsers in groot gevaar gebracht. “Ik roep gemeenten op de wetenschappelijke feiten te laten spreken en snorfietsers op het fietspad te laten. De oplossing voor de drukte op het fietspad ligt in een bredere integrale aanpak waarbij alle vervoersvormen de ruimte krijgen.”

Geen garantie

Uit eerder onderzoek van SWOV is gebleken dat er geen dringende noodzaak is om de snorfiets naar de rijbaan te sturen en dat er geen garantie bestaat dat snorfietsers veilig zijn op de weg. De circa 660 duizend snorfietsen maken een belangrijk deel uit van ons mobiliteitssysteem en zijn cruciaal voor grote groepen reizigers, zowel jong als oud. Bijna 50 procent van de snorfietsers is ouder dan 45 jaar. “Die moeten we mobiel houden”, stelt Van Eijck. “Met de snel groeiende bereikbaarheidsproblemen en het gebrek aan ruimte wordt de snorfiets alleen maar belangrijker in het verkeer in en tussen de steden.”

Nieuwe risico’s

Steden wijzen doorgaans naar drukte op het fietspad als reden om de snorfiets naar de rijbaan te verbannen. Uit het SWOV-onderzoek blijkt echter dat verkeersdrukte geen veel voorkomende ongevalsfactor is en dat verplaatsing naar de rijbaan ‘netto’ zelfs negatief kan uitpakken. Ook het gedrag van medeweggebruikers vormt een risico, evenals de fysieke inrichting van fietspaden. Van Eijck: “Op basis van dit onderzoek is de keuze om de snorfiets naar de rijbaan te sturen puur op emotie gedreven. De snorfietser wordt in groot gevaar gebracht wanneer het zich moet mengen met het veel sneller auto- en vrachtverkeer.”

Langetermijnaanpak

De belangrijkste oplossing ligt van volgens Van Eijck in een integrale langetermijnvisie, waarbij wordt geïnvesteerd om fietspaden veiliger en breder te maken. Maar zeker zo belangrijk is dat we mobiliteit als één geheel gaan bekijken waarbij de fysieke herinrichting van al het verkeer in de steden centraal staat en dat nieuwe regelgeving wordt geïntroduceerd die hierbij past. “Niet de snorfietser of fietser is zozeer het probleem, maar het gebrek aan afstemming tussen vervoersmiddelen, onvoldoende veilige infrastructuur en drukker wordend verkeer.

Share Tweet Share Share E-Mail