achtergrondafbeelding

Sexy: Ducati Panigale V4 25°Anniversario 916

Eerbetoon aan de Ducati 916

15 jul 2019, 7:34  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Suzuki SV650X Café Racer met Café Pack.

Hij werd al aangekondigd, maar is nu officieel: de Ducati Panigale V4 25°Anniversario 916, gelimiteerd op slechts 500 exemplaren. We hebben overigens ook een Nederlandse vanafprijs!

Massimo Tamburini

Waarom brengt Ducati die Panigale V4 25°Anniversario 916 eigenlijk uit? Simpel: in 2019 is het 25 jaar geleden dat de Ducati 916 werd geïntroduceerd. De 916 – ontworpen door Massimo Tamburini – heeft een revolutie teweeggebracht in de wereld van het ontwerpen van motorfietsen. Bovendien leverde die 916 bakken fans op voor Ducati.

Vroot verkoopsucces

De Ducati 916 was een groot verkoopsucces. Hij won ook het wereldkampioenschap Superbike. De 916 SBK debuteerde in 1994 en won maar liefst 120 races, 8 constructeurstitels en 6 rijderstitels, waarvan vier met Carl Fogarty. De Engelsman heeft 55 races gewonnen met Ducati, waarvan 43 met een Ducati 916 SBK en 996 SBK. ‘King Carl’ en de 916 blijven het meest succesvolle duo in de geschiedenis van Ducati SBK.

Panigale V4 25° Anniversario 916

Om stil te staan bij dit alles besloot Ducati om een speciale 916 versie van de Panigale V4 te bouwen. Dat werd deze Panigale V4 25° Anniversario 916. De limited edition is gebouwd op basis van de Panigale V4 S, maar kreeg wat onderdelen van de Panigale V4 R, zoals het voorframe, dat is ontworpen volgens de Ducati Corse specificaties. Het uiterlijk van de motorfiets combineert een speciale kleurstelling met gesmede magnesium wielen, een titanium goedgekeurde Akrapovič uitlaat en een lange lijst van Ducati Performance componenten.

Oktober 2019

De Ducati Panigale V4 25° Anniversario 916 is vanaf oktober 2019 verkrijgbaar bij de Ducati dealers. In België kost ie 41.900 euro. In Nederland betaal je minimaal 47.900 euro.

Technische specificaties

Motor: Desmosedici Stradale 90° V4, counter-rotating crankshaft, 4 Desmodromic timing, 4 valves per cylinder, liquid-cooled
Motorinhoud: 1.103 cc
Boring x slag: 81 x 53,5 mm
Compressieverhouding: 14.0:1
Vermogen (EU homologatie): 157,5 kW (214 pk) @ 13.000 tpm
Koppel (EU homologatie): 124 Nm @ 10.000 tpm
Inspuiting: Electronic fuel injection system. Twin injectors per cylinder. Full ride-by-wire elliptical throttle bodies. Variable length intake system
Uitlaat: 4-2-1-2 systeem, met 2 catalytic converters en 2 lambda probes
Transmissie: 6-traps met Ducati Quick Shift (DQS) up/down EVO 2
Koppeling: Hydraulically controlled slipper dry clutch
Frame: Aluminum alloy “Front Frame” met verbeterde stijfheid
Ophanging vóór: Öhlins NIX30 43 mm fully adjustable fork with TiN treatment. Electronic compression and rebound damping adjustment with Öhlins Smart EC 2.0 event-based mode
Ophanging achter: Fully adjustable Ohlins TTX36 unit. Electronic compression and rebound damping adjustment with Öhlins Smart EC 2.0 event-based mode. Aluminium single-sided swingarm
Voorwiel: 3-spokes forged magnesium alloy 3.50″ x 17″
Achterwiel: 3-spokes forged magnesium alloy 6.00″ x 17″
Voorband: Pirelli Diablo Supercorsa SP 120/70 ZR17
Achterband: Pirelli Diablo Supercorsa SP 200/60 ZR17
Remmen vóór: 2 x 330 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo Monobloc Stylema® (M4.30) 4-piston callipers with Bosch Cornering ABS EVO
Rem achter: 245 mm disc, 2-piston calliper with Bosch Cornering ABS EVO
Instrumentencluster: 5″ TFT colour display
Drooggewicht: 173 kilogram
Rijklaargewicht: 194 kilogram
Zithoogte: 830 mm
Wielbasis: 1.469 mm
Tankinhoud: 16 liter
Systemen: Riding Modes, Power Modes, Bosch Cornering ABS EVO, Ducati Traction Control (DTC) EVO 2, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Slide Control (DSC), Engine Brake Control (EBC) EVO, Auto tyre calibration
Standaarduitrusting: Ducati Power Launch (DPL), Ducati Quick Shift (DQS) up/down EVO 2, Full LED lighting with Daytime Running Light (DRL), Ducati Electronic Suspension (DES) EVO with Ohlins suspension and steering damper, Quick adjustment buttons, Lithium-ion battery, Auto-off indicators, Akrapovic approved silencers in titanium, Marchesini Racing magnesium forged wheels, Racing windscreen, Carbon fibre front/rear mudguards, Machined-from-solid top yoke with identification number, Special rider seat, Racing style handle grips, Adjustable foot pegs, Carbon fiber heel guard, Carbon fiber cover swinging arm, Racing articulated levers
Optionele uitrusting: Brake level protection, Open clutch cover in carbon fibre, Machined mirror block-off plates, License plate mount removal plug, Ducati Data Analyser+ (DDA+) with GPS module, Racing fuel tank cap, Paddock bike special cover, Shell and Foggy decals
Garantie: 24 maanden, ongelimiteerd kilometrage
Onderhoudsinterval: 12.000 kilometer of 12 maanden
Kleppen stellen: 24.000 kilometer
Emissienorm: Euro4
CO2-uitstoot: 165 g/km
Brandstofverbruik: 6,9 l/100 km

Share Tweet Share Share E-Mail