Samenwerking Ducati en Audi om veiligheid motorrijders te vergroten
Hoodrol Ducati Multistrada 1200 Enduro bij eerste demonstratie van C-V2X communicatiesysteem
Motorrijden is het ultieme gevoel van vrijheid, het gevoel dat je zelf alles in de hand hebt. Nou ja bijna alles. Ducati en Audi slaan de handen ineen bij het ontwikkelen van een nieuw voertuig-naar-alles communicatiesysteem tussen motorfietsen en auto’s.
Demonstratie
Ducati blijft investeren in veiligheid en neemt samen met Audi deel aan de eerste demonstratie in Europa van een nieuw voertuig-naar-alles (V2X) communicatiesysteem tussen motorfietsen en auto’s. Zoals aangekondigd in april, heeft de onderneming uit Bologna een strategische lijn uitgestippeld, “Veiligheidsroutekaart 2025” genaamd, voor de ontwikkeling van nieuwe veiligheidssystemen en -technologieën.
Enkele nieuwe technologieën
De eerste stappen in deze strategie zijn de uitbreiding van de ABS Cornering naar het volledige gamma en de introductie van een motorfiets met voor- en achterradar op de markt in 2020. Daarnaast experimenteert het bedrijf uit Borgo Panigale samen met verschillende industrieleiders met enkele nieuwe technologieën die op middellange en lange termijn hun Motoren zullen uitrusten.
Draadloze communicatie tussen weggebruikers
Eén van deze technologieën heet C-V2X en is een draadloos communicatiesysteem tussen weggebruikers zoals auto’s, motorfietsen, voetgangers en fietsers en infrastructuur. C-V2X-technologie is een belangrijke stap in de richting van 5G voor toepassingen in de automobielsector met directe communicatie tussen voertuigen en hun omgeving.
Ducati Multistrada als proefmodel
De demonstratie bestond uit de Audi Q7 en Audi A4 voertuigen, evenals een Ducati Multistrada 1200 Enduro motorfiets uitgerust met C-V2X technologie met gebruik van de Qualcomm® 9150 C-V2X chipset oplossing*. De demonstratie toonde gemeenschappelijke situaties aan die tussen motorfietsen en voertuigen kunnen plaatsvinden en hoe C-V2X technologie kan worden gebruikt om verkeersveiligheid te helpen verbeteren.
Voorbeelden hiervan zijn de botswaarschuwing voor kruisingen, waarbij een met C-V2X-technologie uitgerust voertuig een kruising met een aangrenzende weg verlaat en voorkomt dat het een voorrangsrijder raakt en de botswaarschuwing voor het risico van een ongeval bij een links afslaand voertuig met tegenliggend verkeer. Ten slotte een waarschuwing voor het plotselinge remmen van het voorste tweewielige voertuig.
“Dit is de perfecte demonstratie van toepassingen waarin de moderne technologieën de veiligheid van toekomstige motorrijders drastisch kunnen verbeteren”, aldus Pierluigi Zampieri, Vehicle Innovation Manager bij Ducati Motor Holding. “De C-V2X communicatie is inderdaad één van de hoofdprojecten van de Ducati 2025 safety road map”.
Verbonden met álles
Deze demonstratie was het eerste van het ConVeX-project (Connected Vehicle to Everything) waarbij Audi, Ducati, Ericsson (NASDAQ: ERIC), SWARCO, de Technische Universiteit van Kaiserslautern en Qualcomm CDMA Technologies GmbH betrokken waren.