achtergrondafbeelding

RiMS Racing – Gamereview

Weinig motoren, maar wel toffe tracks

5 okt 2021, 11:51  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Na een uitstekende motorracegame als RIDE zou je verwachten dat er geen behoefte bestaat voor een alternatief. Toch is die er nu in de vorm van RiMS Racing. In deze game zitten slechts acht motoren, maar wel direct acht hele fijne. Blijft RiMS Racing met zo’n beperkt aanbod motoren wel boeien?

Diverse platforms

RiMS Racing is een motorsimulatieracegame – leuke voor Scrabble trouwens – voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC en Nintendo Switch. Het is een productie van NACON en RaceWard Studio. De opzet van RiMS Racing is compleet anders ten opzichte van een game als RIDE. Dat blijkt ook wel uit het aanbod motoren.

Een paar motoren

Waar je in RIDE kunt rijden op enkele honderden motoren, daar is het aanbod in RiMS Racing beperkt tot acht motorfietsen. Welke dat zijn? Het antwoord: de Aprilia RSV4 1100 Factory 2020, BMW M 1000 RR 2021, Ducati Panigale V4 R 2020, Honda CBR1000RR ABS 2019, Kawasaki Ninja ZX-10RR 2019, MV Agusta F4 RC 2019, Suzuki GSX-R1000R 2019 en de Yamaha YZF-R1 2020. Allemaal supersportmachines dus.

500 onderdelen

De makers van RiMS Racing hebben alle motoren tot in de kleinste details nagemaakt. Elke motor is helemaal aan te passen met meer dan 500 onderdelen van officiële merken. Denk aan onderdelen als banden, schijven, remklauwen, blokken, ophanging, veren, luchtfilters, uitlaten, rem- en koppelingshoofdcilinders, remvloeistoffen, motoroliën, ECU’s, kuipen… en nog veel meer.

“Wie lak heeft aan onderhoud, krijgt dus niet snel een gouden beker in handen.”

Onderhouden die handel

Een leuk element in RiMS Racing is dat je motoren moet onderhouden om te kunnen blijven genieten van alle prestaties. Het gedrag van je motorfiets wordt namelijk direct beïnvloed door raceomstandigheden, rijstijl en – nog veel belangrijker – de mechanische staat van de onderdelen. Wie lak heeft aan onderhoud, krijgt dus niet snel een gouden beker in handen. Dit maakt van RiMS Racing wel direct een game voor de puristen, voor de échte motorfans.

70 evenementen per seizoen

RiMS Racing blinkt niet uit in motoraanbod, maar biedt wel genoeg content om je uren zoet te houden. Denk aan een carrière die uit dan 70 evenementen per seizoen  bestaat of multiplayer-uitdagingen om je talent met dat van anderen te meten. Wij zijn vooral onder de indruk van sommige tracks waarop je de acht supersportmachines mag uitlaten.

Million Dollar Highway

Een absolute favoriet is Passo San Marco, een prachtig traject van 8,12 kilometer in de Italiaanse regio Lombardije. Heerlijk asfalt om je tweewieler de sporen te geven. Nog zo’n fijne track: Million Dollar Highway waarbij je over 10,6 kilometer US Highway 50-asfalt scheurt tussen Silverton van Ouray. En dan heb je ook nog de Great Victoria Desert Road van 8,05 kilometer in Australië, nog zo’n pareltje.

Carretera de Sa Calobra

Bijzonder uitdagend is de Carretera de Sa Calobra, een traject van 21,9 kilometer in de omgeving van de Middellandse Zee, een absolute aanrader die je echt goed moet leren kennen. Vergeet ook zeker niet The Atlantic Road van 10,03 kilometer in Noorwegen, ook zo’n fijne plaats om je motorfiets uit te laten. Wat dat betreft hebben de makers van RiMS Racing goed begrepen dat je soms ook lekker wilt knallen op de straat, in plaats van op een circuit.

Wel Zolder, geen TT Circuit

Uiteraard zijn er ook officiële tracks in RiMS Racing aanwezig, zoals Laguna Seca, Suzuka, Silverstone, Fuji, Paul Ricard en zelfs Zolder in België. Jammer genoeg ontbreekt het TT Circuit in Assen. Circuits als Monsanto, Nüburgring GP en Motorsport Park in Canada zijn ook inbegrepen. Onder de streep dus genoeg te doen in RiMS Racing, ook al lijkt de inhoud in eerste instantie beperkt.

Rasechte simulator

Wat rijgevoel en motorgeluid betreft, is RiMS Racing een uitstekende game. Het is een rasechte simulator, maar niet voor beginners. Je moet overduidelijk een grote passie voor motoren hebben om het maximale uit deze game te halen.  Uitbreiding van het aanbod motoren zou wat ons betreft een fijne aanvulling zijn, maar probeer elke motor eerst maar eens uit op elke track, dan ben je al even zoet. Onder de streep biedt RiMS Racing dus echt iets anders dan RIDE.