Opgelicht: Trike total loss verklaard na dodelijk ongeluk, toch te koop aangeboden
En dan ook nog met teruggedraaide teller
De noodzaak voor een registratieplicht van de kilometerstand of een APK-plicht van motorfietsen en trikes is opnieuw bewezen na een item in het TV-programma ‘Opgelicht’, uitgezonden op 21 april 2020. In het item is aandacht voor een – na een dodelijk ongeval – total loss verklaarde trike (Can Am Spyder) die daarna toch te koop wordt aangeboden met een teruggedraaide tellerstand. Dit tot grote woede en ongeloof van nabestaanden.
Nieuwe kwestie
Het TV-programma ‘Opgelicht’ gaf al in maart 2020 aandacht aan fraude met kilometerstanden bij motorfietsen en bracht voorbeelden aan het licht van verzwegen schade en gesjoemel met de kilometerstand van tweedehands motorfietsen, onder meer met undercover-acties bij handelaren. De uitzending werd ook bekeken door Anita en Michel van Loosbroek, de ouders van Rick die spijtig genoeg om het leven kwam op een trike.
Een droom
Dit is het verhaal: “Het was de dag van zijn leven. Een droom kwam uit. Rijden op een Can-Am Spyder. Rick van Loosbroek, geboren in 1986, huurt samen met een vriend een zogenoemde trike. Hij heeft nooit geweten dat zijn droom leidt tot de nachtmerrie van zijn familie, vrienden en kennissen. Op 8 juli 2018 verongelukt Rick op de A2. Zijn passagier wordt zwaar gewond afgevoerd met de traumahelikopter. Hij overleeft, maar kampt nog dagelijks met de fysieke ongemakken en is mentaal nooit meer de oude geworden. Rick van Loosbroek mocht maar 31 jaar oud worden.”
Kippenvel
Anita en Michel van Loosbroek zijn de ouders van Rick. Beiden krijgen samen met Rick’s broer Jeffrey kippenvel tijdens het kijken naar de reportage van Opgelicht over sjoemelmotoren. Want het verhaal is dat de total loss verklaarde trike na het dodelijke ongeval te koop wordt aangeboden met een teruggedraaide teller.
Geen motor, maar ook geen APK-plicht
Een trike is officieel geen motor. Je mag een trike, net als een quad, met je autorijbewijs besturen. Het heeft dan ook eenzelfde kenteken als een auto, maar er is geen APK-plicht. Ook geldt voor trikes, net als voor motoren, dat er geen tellerstanden worden geregistreerd. Dat gaat binnenkort veranderen.
Wet in de maak
De wetgeving om de kilometerstand van een motorfiets vast te leggen is nagenoeg klaar. De manipulatie van kilometerstanden bij motorfietsen is een bekend probleem bij Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT). VAT is het samenwerkingscollectief van BOVAG, RAI Vereniging, ANWB en VNA en heeft een samenwerkingsovereenkomst met de RDW om samen tellerfraude te bestrijden. Vanaf 1 januari 2021 is de tellerregistratie voor motorfietsen verplicht, maar dit jaar is er al vrijwillig gestart met deze kilometerregistratie. Lees hier meer.