Motortest – Suzuki V-Strom 1050 XT (2020)
Heerlijke betaalbare allrounder
Kawasaki heeft de Versys 1000, Honda de Africa Twin, BMW de R 1250 GS en bij Suzuki schuiven ze al jaren de V-Strom naar voren als de ultieme allrounder. Nu is er een nieuwe: de Suzuki V-Strom 1050, ook leverbaar als XT-variant. MotorRAI.nl rijdt hem als een van de eerste in Nederland. Heeft Suzuki met deze V-Strom 1050 XT goud in handen?
Zeer uitgebreide upgrade
Compleet nieuw willen we de Suzuki V-Strom 1050 niet noemen. Ten opzichte van de vorige V-Strom – de V-Strom 1000/DL 1000 – is het model wel stevig onder handen genomen. Zeg maar een zeer uitgebreide cosmetische en technische upgrade, vergelijkbaar met wat Yamaha heeft gedaan met de Tracer 700.
Frisse, maar vertrouwde uitstraling
De Suzuki V-Strom 1050 oogt in ieder geval lekker fris en stoer, maar ook heel vertrouwd. Gebleven zijn de puntige snuit, de forse koplamp – in dit geval uitgevoerd in LED – en de niet te missen dikke kuip. Het kuipdesign oogt stoer en geeft helemaal als je op de motorfiets zit een machtig gevoel.
In het voordeel
Ten opzichte van concurrenten is de Suzuki V-Strom 1050 wat prijs betreft in het voordeel. Suzuki levert hem als basisversie vanaf 13.999 euro in de – wat ons betreft sobere – kleuren wit, grijs en zwart. Wie meer kleur en uitrusting wenst, gaat voor de 1050 XT-variant. Die uitvoering krijgt van ons de voorkeur. Want voor een prijs van 15.499 euro krijg je zoveel meer. En ook als XT is de V-Strom 1050 een van de voordeligste allrounders op de markt. 1-0 voor Suzuki dus.
Dit is standaard
Standaard heeft de V-Strom 1050 het volgende: rijmodi, ABS met drie standen, een uitgebreid kleurendisplay, ride-by-wire (elektronische gasbediening), Traction Control-systeem (drie standen en uitschakelbaar), Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS), Suzuki Easy Start-systeem (1 keer drukken is genoeg) en Low RPM Assist (voorkomt stilvallen van motor bij wegrijden). Aardig compleet dus, maar toch willen we adviseren om voor de XT-uitvoering te gaan. Met een simpele reden: die heeft cruise control en dat is een van de beste uitvindingen voor een motorfiets ooit. Helemaal als je veel op de snelweg te vinden bent. Heerlijk.
“We willen adviseren om voor de XT-uitvoering te gaan, die is helemaal af.”
V-Strom 1050 XT heeft meer extra’s
De V-Strom 1050 XT heeft verder nog een in hoogte verstelbaar zadel, een middenbok, een verstelbare ruit, LED-richtingaanwijzers, Motion Track Brake-systeem en een Combined Brake-systeem, Hill-Hold Control, Slope Dependent Control en Load Dependent Control. Meer uitrusting dus. Maar ook meer kleur, want de 1050 XT is er in de kleuren zwart/goud, wit/rood en geel/blauw. Dat heeft de V-Strom nodig. Wij rijden op een geel/blauwe en die trekt onderweg de nodige aandacht. Een felle kleur is ook een stukje veiligheid, want een gele motorfiets valt nu eenmaal veel sneller op in het verkeer.
Suzuki V-Strom 1050 XT (2020) – REVIEW – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
First Edition
Wij rijden overigens op een First Edition, gelimiteerd op 25 exemplaren. Die zijn allemaal al verkocht. De First Edition heeft nog een aantal exclusieve accessoires, zoals een genummerd zadel, handvatverwarming en 11W LED-verstralers. De V Strom 1050XT First Edition heeft ook een zilverkleurige aluminium zijkofferset met twee koffers met een inhoud van 37 liter. De koper van een First Edition kon daarnaast kiezen tussen een TomTom Rider 550 World navigatiesysteem óf een zilverkleurige aluminium topkoffer met een inhoud van 38 liter. Het grootste deel van de kopers koos voor de aluminium topkoffer. Weet dat deze extra’s ook op een reguliere XT-versie te bestellen zijn. Wat dat betreft laat ‘onze’ testmotor dus uitstekend zien wat er allemaal mogelijk is op de nieuwe V-Strom 1050 (XT).
“Op de nieuwe V-Strom 1050 XT vind je alles wat je op een moderne motor verwacht.”
Technische upgrade
Zoals gezegd onderging de Suzuki V-Strom ook een technische upgrade. Suzuki heeft bijvoorbeeld de wielbasis verlengd naar 1.555 millimeter. Dat resulteert in meer stabiliteit en in meer wendbaarheid. Deze machine valt zo eenvoudig in bochten en geeft in bochten bakken vertrouwen. Een zalige compagnon om mee te rijden, ook door het fijne zadel en de comfortabele vering. De instelbare Kayaba-voorvork heeft dikke vorkpoten met een diameter van 43 mm. Voor heeft de V Strom 1050 dubbele remschijven van 310 mm in diameter en Tokico vierzuiger-remklauwen. De remschijf achter heeft een diameter van 260 mm en die wordt geremd door een remklauw met een enkele zuiger. Dankzij de nieuwe remmerij remt de Suzuki met veel gevoel en met de nodige overtuigingskracht.
“Het ruitje voorop onderweg verstellen is niet aan te raden.”
V-Twin
Suzuki installeert nog altijd een 1.037 cc grote V-Twin. Deze krachtbron voldoet nu aan de Euro5-emissienorm en heeft een iets ander karakter, onder meer bereikt door ride-by-wire en een gewijzigd motormanagement. Suzuki peutert daarnaast meer vermogen uit de twee cilinders. Er is nu 108 pk bij 8.500 toeren per minuut voorhanden. Voorheen was dat 101 pk bij 8.000 toeren per minuut.
Iets andere koppelcurve
Je levert wel aan koppel in: 100 Nm bij 6.000 toeren per minuut bij deze nieuwe versie versus 101 Nm bij 4.000 toeren per minuut bij de vorige variant. Onder de 3.000 toeren per minuut is de V-Twin wat nukkig, daarboven hangt de tweecilinder heerlijk aan het gas. Kortom: houd hem lekker op 3.000 toeren per minuut.
“Completer, beter en meer volwassen.”
Ander uitlaattraject
Suzuki heeft het uitlaattraject aangepast, waardoor het blok nu veel romiger en voller klinkt zoals je goed kunt horen in onze video. Er komt echt een lekkere roffel uit. Een andere uitlaat is niet meer nodig of je moet deze standaard uitlaat niet mooi vinden. De motorfiets heeft nog altijd kettingaandrijving. Een cardan is te duur voor de klant en fabrikant. En omdat Suzuki deze machine in zoveel landen verkoopt, moet de V-Strom 1050 overal eenvoudig onderhouden kunnen worden. Een cardan is dan technisch veel lastiger.
Verbruik
Het gemiddelde verbruik is sterk afhankelijk van je rijstijl. Wij haalden gemiddeld 1 op 22. Dankzij de 20-liter-tank kun je daardoor eenvoudig 300 kilometer afleggen op een volle tank. De zithoogte komt uit op 855 mm of 850 mm voor de V Strom 1050 XT. Als rijder van 1,85 meter – zoals de auteur van dit verhaal – zit je daardoor op een comfortabele houding op deze motorfiets. Je zit op de V-Strom 1050 XT ook goed uit de wind, door het over 50 millimeter in hoogte verstelbare ruitje voorop. Deze ruit onderweg verstellen is wat lastig, want de klem moet met de nodige weerstand ontgrendeld worden. In het begin zul je dus even moet aftasten welke hoogte voor jou ideaal is.
“Suzuki heeft het uitlaattraject aangepast, waardoor het blok nu veel romiger en voller klinkt.”
Nieuwe instrumentencluster
Ook nieuw is het instrumentarium. Suzuki kiest voor een LCD-kleurenscherm. Als rijder zie je in een oogopslag het toerental, de snelheid, de brandstofvoorraad en de motortemperatuur, plus de gekozen instellingen voor het Traction Control-systeem, S-DMS en ABS. Links op het instrumentarium is een USB-aansluiting geplaatst en onder de buddyseat van de XT bevindt zich een 12-volt stopcontact. Meer dan compleet dus.
Conclusie
En zo voelt de Suzuki V-Strom 1050 XT overall ook echt aan. Completer, beter en meer volwassen. Dankzij deze grondige upgrade kan de V-Strom weer opboksen tegen toermachines van BMW, Honda en Kawasaki, met als voordeel dat de V-Strom wat prijs betreft al een streepje voor heeft. Maar motorrijden is emotie en dus zal design een grote rol spelen in het uiteindelijke besluit. Qua totaalpakket heeft de V-Strom 1050 XT alles te bieden wat je van een moderne motorfiets verwacht. En vergeet niet: deze motorfiets rijdt echt goed. Knap werk van Suzuki.
Specificaties Suzuki V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT 2020
Lengte: 2.265 mm
Breedte: V-STROM 1050 870 mm | V-STROM 1050 XT 940 mm
Hoogte: V-STROM 1050 1.515 mm | V-STROM 1050 XT 1.465 mm
Wielbasis: 1.555 mm
Bodemvrijheid: V-STROM 1050 165 mm | V-STROM 1050 XT 160 mm
Rijklaargewicht: V-STROM 1050 236 kg | V-STROM 1050 XT 247 kg
Motortype: 4-tak vloeistofgekoelde DOHC 90 graden V-twin
Boring x slag: 100 x 66 mm
Motorinhoud: 1.037 cc
Compressieverhouding: 11,5:1
Band vóór: 110/80R19M/C 59V
Band achter: 150/70R17M/C 69V
Tankinhoud: 20 liter