achtergrondafbeelding

Motortest – Kawasaki Versys 1000 SE (2019)

De motor die alles voor je doet, zelfs het wegwerken van krasjes in de lak

17 aug 2019, 9:15  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

Soepeltjes door de stad en de file laveren. In comfort lange tochten maken. Of je motor gebruiken voor woon-werkverkeer? Dan kun je eigenlijk niet om de Kawasaki Versys 1000 SE heen. Naar ons idee is dit de ultieme alleskunner. Zelfs de lak herstelt zichzelf. Een speciale coating doet dat.

Kleur maakt de Kawasaki

Die lak, Emerald Blazed Green, is heel fraai. Je kunt je ogen er haast niet vanaf houden. Groen is de huiskleur van Kawasaki, maar deze variant is wel heel bijzonder. Vooral in de zon schittert de motor je letterlijk tegemoet door talrijke metalen flintertjes in de lak. Ze zijn groter dan bij een doorsnee metallic lak. Kawasaki noemt de Versys 1000 SE een Adventure Sport. Hij heeft het ‘hoge’ van een allroader, gestroomlijnd kuipwerk als dat van een Kawasaki Ninja supersporter en de koffers en kuipruit van een toermotor. Het veelzijdige druipt er letterlijk vanaf.

Zeer goede windbescherming

De windbescherming is ongekend goed, terwijl de in hoogte verstelbare ruit niet eens bijster hoog of breed is. In elk geval heb je totaal geen last van hinderlijke wervelingen rond de helm. Het vernuft zit hem in een luchtdoorlatende sleuf onderin de ruit. Die geleidt een luchtstroom richting je helm waardoor de windvlagen die langs de ruit komen worden afgebogen. Met het vizier open krijg je ook een prettige luchtstroom op het gezicht. Bij warm weer is dat een uitkomst. De standaard handvatverwarming is dat bij koud weer. De optionele breedstralers onderaan de kuip zijn een fijne toevoeging als je vaak in het donker rijdt. Net zoals de LED Cornering Lights die extra licht bieden als je een bocht instuurt.

Stuurt met speels gemak

Je voelt je snel thuis op en vertrouwd met de Kawasaki Versys 1000 SE. De koppeling grijpt zeer soepel aan en het motorblok reageert uiterst precies op het gas, dat de brandstoftoevoer niet met een kabel regelt maar via elektronische aansturing. De Versys is wendbaar en voelt allesbehalve lomp aan. Terwijl hij door zijn omvang wel oogt als een motor van gewicht. Rijklaar zit hij op 257 kg. Dat is zeker niet overdreven veel. Tussen de file door laveren gaat met speels gemak en bij hogere snelheden is de Kawasaki behoorlijk stabiel.

Kawasaki Versys 1000 SE (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Blok gericht op beheersing en controle

Het viercilinder blok van duizend cc levert voldoende vermogen (120 pk en 102 Nm trekkracht). Je hoeft hem niet hoog in de toeren te jagen voor prestaties, al vanaf 3.000 krukasomwentelingen trekt het er flink aan. De kracht wordt nooit intimiderend, zoals bij een Ninja ZX-10R. Beheersing en controle staan duidelijk voorop.

Kawasaki Versys 2019 model

Elektronische demping en bochtencontrole

Op de achtergrond zijn er heel wat systemen aan het werk om wegligging en stabiliteit te waarbogen. Een paar lichten we uit. KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension) staat voor adaptieve vering en demping. Dit systeem past binnen een fractie van een seconde de demping van de voorvork en achterschokdemper aan voor maximale controle. Wat je ervan merkt? Dat de Versys bij lage snelheden zeer comfortabel veert. En bij wat meer gang maakt dat softe plaats voor stevige demping en vooral snaarstrak sturen. En daaraan draagt ook dat andere systeem bij, Cornering Management. Dat helpt je de ideale lijn in een bocht te houden. Zowel bij het ingaan als bij het uitkomen van de bocht. Door het beheersen van de remkracht en het motorvermogen zorgt dit systeem voor een soepele overgang tussen accelereren en remmen en vice versa. De Versys heeft trouwens prima remmen, die goed zijn te doseren.

Conclusie

Kawasaki heeft de Versys 1000 een buitengewoon goede remake gegeven. De SE (vanaf 17.999 euro) biedt daarbij veel waar voor zijn geld, dankzij een enorm arsenaal aan elektronische systemen die rijden nog aangenamer maken. Zelfs de bochtenverlichting is standaard bij deze versie. Stuur je kort een bocht in dan gaan onderin de kuipranden links of rechts led-lampen aan die de bocht inschijnen. Het TFT display is te verbinden met een smartphone. Je kunt stellen dat dergelijke snufjes niet direct met motorrijden te maken hebben, maar het hoort wel bij deze tijd waarin connectiviteit steeds meer een rol speelt in ons leven. Dus ook als je op een motor zit.

De Versys 1000 (zonder KECS) is er al vanaf 14.699 euro en dat is toch een erg aantrekkelijke prijs voor zo’n fijn sturende en complete motor. Die trouwens ook redelijk spaarzaam met brandstof omspringt. Een verbruik van gemiddeld 1 op 20 is goed haalbaar.

Share Tweet Share Share E-Mail