achtergrondafbeelding
Motortest - Kawasaki Z900RS Café (2019)

Motortest – Kawasaki Z900RS Café (2019)

Bijzondere combi: café racer én naked bike ineen

21 sep 2019, 9:54  •  Motortests
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Café racers zijn in opkomst. Kawasaki speelt op die trend in met deze Z900RS Café. Een unieke fiets, want je koopt in feite een café racer en naked bike ineen. Dat behoeft wat uitleg.

Zitpositie

In de basis is de Kawasaki Z900RS Café gewoon een Z900RS, maar dan met de looks van een café racer. En dat brengt ons eigenlijk ook direct bij het antwoord waarom je met zo’n Z900RS Café eigenlijk ook een naked bike koopt. De zitpositie op de Café-variant voelt namelijk aan als een naked. Geen clip-ons dus en geen zit voorover, maar gewoon comfortabel rechtop. Heel fijn, want zo weet je het uren vol te houden op deze fiets.

Motortest - Kawasaki Z900RS Café (2019)

Forse cafékuip

Dat laatste komt overigens ook door het fijne geribbelde zadel waarvan je achterwerk direct fan zal zijn. En verrek: je zit relatief gezien nog best uit de wind door de forse cafékuip. Op de snelweg rijden is dus enkel geen probleem, maar waar deze Kawasaki zich echt thuisvoelt, is op de N-wegen, op bergpassen, op de ‘spaghettitrajecten’. Bocht in, bocht uit, het gaat zo makkelijk. Het bedieningsgemak is van hoog niveau. Én er blijft genoeg uitdaging over, want deze fiets heeft de nodige powerreserve.

Kawasaki Z900 RS Café (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Ook zuinig!

Laten we eens naar de krachtbron kijken. Kawasaki installeert een 948 cc viercilinder met een vermogen van 111 pk bij 8.500 toeren per minuut en een maximum koppel van 98,5 Nm bij 6.500 toeren per minuut. Een geweldige krachtbron die bij rustig gebruik ook heel zuinig blijkt te zijn. Met een 17 liter tank is het ons met hoofdzakelijk snelwegkilometers zelfs gelukt om in één keer 350 kilometer af te leggen op één tank. Dat komt neer op een gemiddelde van dik 1 op 20. Heel netjes.

Trommelvliezen

De geteste Z900RS Café die je hier op de foto’s ziet is standaard. Zelfs de uitlaat is ongemoeid gelaten. En je kan het prima zo laten. A, omdat de uitlaat er standaard al ge-wel-dig uitziet en B, omdat de soundtrack die uit deze uitlaat komt er eentje is die voor kippenvel op je trommelvliezen zorgt. Revmatching is heel verslavend en boven de 6.000 toeren per minuut klinken er hese en volle klanken uit de verchroomde uitlaatpijp. Keer op keer zoek je die hogere toerentallen op. Qua soundengineering heeft Kawasaki alles uit de kast gehaald om deze Z900RS te laten klinken als de fiets waarop hij gebaseerd is: de legendarische Kawasaki Z1 uit 1972.

Kawasaki Z1

Ook wat design betreft is de reguliere Z900RS nauw verwant aan de Z1. Met deze 216 kilogram zware Z900RS Café zijn de verschillen wat groter, al gaat het slechts om enkele details. Het grootste verschil is natuurlijk het cafékuipje, een afwijkend kontje, de wielen in spaakdesign en het al reeds benoemde café racer zadel met ribbels. Nog een aanvulling op dat zadel: iemand achterop meenemen is geen enkel probleem. Onze bijrijders bestempelen het zadel als comfortabel.

Kawasaki Z1 classic

Fraaie elementen

Wie deze fiets echt in detail bekijkt, ontdekt nog veel meer fraaie elementen. Kijk bijvoorbeeld naar de koelribben op het motorblok, het Z900RS-logo bovenop de koplamp, de bijna horizontaal geplaatste schokdemper achter én de klassieke klokkenwinkel. Alles klopt en de afwerking is van hoog niveau. Kawasaki heeft hier duidelijk goed zijn best op gedaan. Wel een nadeel: je moet wel veel poetsen, want dat chroom en zwart is best gevoelig voor vuil. Wie niet van poetsen houdt, kiest dus maar iets anders.

Motortest - Kawasaki Z900RS Café (2019)

Retro outfit

Klassiek, maar toch ook modern, dat is de Z900RS Café. Want onder de retro outfit schuilt gewoon een motorfiets met hypermoderne elektronica. Denk aan ABS, tractiecontrole met meerdere satnden (KTRC) en een LCD-display waarop alle relevante informatie staat die je mag verwachten bij een motorfiets van 2019. Denk dus aan een versnellingsindicator, een nauwkeurige actieradiusmeter, tripmeters en meer. De bediening van al die systemen is super eenvoudig. Binnen no-time weet je alles te vinden.

Motortest - Kawasaki Z900RS Café (2019)

De prijs

En wat moet dat alles kosten? Kawasaki vraagt voor de Z900RS minimaal 12.999 euro. De Z900RS Café is iets duurder: 13.499 euro. Daarmee is deze Kawasaki Z900RS Café stukken duurder dan een 76 pk sterke Suzuki SV650X Café Racer (8.299 euro) maar ook weer voordeliger dan een 110 pk sterke BMW R nineT Racer (16.050 euro). Een Triumph Thruxton 1200 met 97 pk vormt een ander alternatief en kost 16.000 euro. En niet te vergeten, een Ducati Scrambler Café Racer met 73 pk. Voor die fiets ben je 13.290 euro kwijt. Maar heel veel meer café racers zijn er niet. Kawasaki zet deze Z900RS dus scherp in de markt en levert veel vermogen voor je euro’s.

Kleur

En welke kleur ga je kiezen? Voor modeljaar 2019 zijn er twee smaken: Vintage Lime Green of Metallic Graphic Grey. De geteste fiets heeft die laatste grijs/groene kleurstelling. Die kleuren steken fraai af op het zwarte trellisframe en het zwarte motorblok. Een mooie mix van modern en retro.

Kawasaki Z900 RS Café

Conclusie

Kawasaki zet deze Z900RS Café in de markt als een café racer, maar één belangrijk element ontbreekt: clip-ons. Is dat erg? Uit het oogpunt van comfort niet, want een normaal stuur is stukken comfortabeler dan clip-ons waarbij je toch vooral op je polsen leunt. Genieten van cafélooks dus én van een comfortabele zit. En wat sturen betreft is dit een fiets die je vooral in het echt moet ervaren om hem op waarde te schatten. Bij ons heeft deze Z900RS Café in ieder geval de gevoelige snaar geraakt.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen