achtergrondafbeelding
BMW R nine T Racer

Motortest – BMW R nineT Racer

Spartaanse motortest

4 jun 2017, 9:00  •  Motortests  •  Door Wim Otten

De BMW R nineT Racer is helemaal retro. Ontworpen naar het voorbeeld van een sportieve motor uit de jaren zeventig, met een laag smal stuur, een kleine stuurkuip, ver naar achteren geplaatste voetsteunen en een eenpersoons sportzadel. Oei, dit wordt een Spartaanse motortest…

Polsen als heipalen

Voor het comfort moet je niet bij deze motor aankloppen. De BMW R nineT Racer drukt ons wat dat betreft meteen met de neus op de feiten. Het begint al met wegrijden. Je moet je benen hoog optrekken om de voeten op de steunen te krijgen. De polsen krijgen de functie van heipalen voor de voorover leunende torso. Het smalle stuurtje en de beperkte stuuruitslag maken manoeuvreren  bij lage snelheid geen pretje. Als rijder lig je letterlijk op de motorfiets. Omgeven door het witte bodywork met van voor naar achter doorlopende tape in BMW Motorsport kleurstelling.

“Je hebt het gevoel dat je met de knuisten de as van het voorwiel omklemt”

BMW R nine T Racer

Zo plat mogelijk door de bocht?

Hoe anders is het op hoge snelheid! Dan is de BMW R nineT Racer in zijn element en ook zijn berijder. Zo plat mogelijk door de bocht? Het gaat prima door de hooggeplaatste voetsteunen. De rijwind drukt tegen de borst en ontlast zo de polsen. Het smalle stuurtje bewijst zijn functionaliteit. Je hebt het gevoel dat je met de knuisten de as van het voorwiel omklemt. Je voelt alles, elke richel en hobbel. Elke aanval op de stabiliteit kun je zo direct in de kiem smoren.

BMW R nine T Racer

 

Luxe?

De R nineT Racer is minimalistisch van uitrusting, een kenmerk van alle R nineT derivaten, van de Scrambler tot aan de Urban GS en de Pure. Ongenode luxe is uit den boze. Het concept moet zo dicht mogelijk bij de oorsprong blijven. En voor de R nineT Racer heeft BMW zich duidelijk laten inspireren door de R 90 S, die in 1973 werd uitgebracht. Met stuurkuip, smal stuur en een blok dat toen 67 pk leverde. Dat was evenveel als de Honda 750 Four, de stamvader van wat we nu ‘superbikes’ noemen.

“De BMW R nineT Racer is echt in de geest van de R 90 S”

BMW R nine T Racer

Superbike van weleer

De look maar vooral ook de feel van de BMW R nineT Racer is ook echt in de geest van die R 90 S. Of het nu gaat om de twee ronde klokken voor je neus, snelheidsmeter en toerenteller, of om de compacte stuurkuip en het eenpersoonszitje; het is een moderne reïncarnatie van die BMW superbike van weleer. Met zijn 81 kW (110 pk) legt hij het af tegen de prestaties van de huidige superbikes. Die schurken met het vermogen tegen de 200 pk aan en zijn nog z’n 2o kg lichter dan de 220 kg die de Racer op de weegschaal laat zien.

LEES OOK: Max Verstappen verbreekt ronderecord.

Stampende sound

Qua sensatie doet de R nineT Racer echter totaal niet onder voor de supersporters van nu. De bediening, het speelse stuurkarakter en het geluid maken je direct fan van deze machine. De uitlaat produceert zelfs flink wat decibellen zo rond de 3.500 toeren en boven de 5.000 toeren. Alsof er dan een klep opengaat: hard maar o zo leuk: het is de stampende sound van een viertakt tweecilinder, zoals je dat vroeger hoorde langs de circuits, als de Nortons, BSA’s en BMW’s voorbij raasden in de 500 cc raceklasse in de jaren zestig. De 1.170 cc boxer krachtbron van de nineT Racer gooit er nog een schepje bovenop als je doortrekt tot meer dan 6.000 toeren en bij het afsluiten van de gas ploft de uitlaat na.

BMW R nine T Racer

Veiligheid boven alles

Emotie wint het op alle fronten van rationaliteit, behalve als het om veiligheid gaat. ABS is standaard en dat had je vroeger niet. De Brembo remmen zijn ook veel krachtiger dan de remsystemen van dik veertig jaar geleden. En voor de Racer kun je optioneel Automatic Stability Control (ASC) bestellen, dat een doorslippend achterwiel beteugelt op bijvoorbeeld een nat en glad wegdek.

Afscheid met pijn in hart en polsen

Met pijn in de polsen en kramp in de bovenbenen leveren we de BMW R nineT na de motortest weer in. Maar ook met pijn in het hart, want het is gewoon genieten op deze moderne ‘oermotor’. Niet elke dag, maar zo nu en dan in het weekend op een mooie dag. Hij is er vanaf € 15.794. Wel een prijzig verzetje, zul je wellicht denken? Het is echter een unieke machine en een BMW! Uit ervaring weten we dat die heel lang meegaan en ook hun waarde behouden…

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen