achtergrondafbeelding

Motortest – Kawasaki Z H2 SE (2021)

Met turbopower van een supercharger. Hoe voelt dat?

8 jul 2021, 17:26  •  Motortests, Nieuws  •  Door Wim Otten

In één antwoord: het is fascinerend! Zo veel kracht deze Kawasaki Z H2 SE al levert vanaf lage toerentallen. We schakelen van een naar twee. Het voorwiel komt los en blijft vlak boven het asfalt zweven bij het schakelen naar de derde versnelling. De quickshifter doet dat zeer snel, zo snel dat het wiel geen tijd krijgt om met een klap op het asfalt te landen. Perfecte controle dus.

 

Is een zwevend voorwiel nodig? Nee, totaal niet. Het streelt je ego, maar voor andere weggebruikers is het een gevaarlijke kamikaze-achtige actie. Ook al ervaar je aan het stuur van de Kawasaki Z H2 SE absolute controle. Omdat de traction control subtiel de gascontrole overneemt zodra het voorwiel lift. Het komt hooguit een paar centimeter boven de grond. In bochten zelfs helemaal niet, omdat de traction control dan nog eerder ingrijpt met behulp van cornering management voor behoud van stabiliteit.

Kawasaki Z H2 SE vangnet

De Kawasaki Z H2 SE heeft een vangnet aan elektronische assistentiesystemen. Die zijn volgens de makers ontworpen en ingeregeld om om te gaan met de kracht van de supercharged motor. Nuchter beschouwd kun je met minder vermogen en minder assistentie dus evenveel sportief plezier hebben, maar als je een Z H2 wil dan legt passie vooral gewicht in de keuzeschaal.

 

Turbo of supercharger?

Want een motor met druklading, met een turbo of in dit geval een supercharger, is uniek. De Kawasaki Z H2 SE is de eerste in serie gebouwde motorfiets met supercharger. Nota bene in de jaren dertig van de vorige eeuw zag je deze mechanische turbo’s in de motorsport. Toen heetten dat blowers. BMW boekte er met hun boxers klinkende overwinningen mee in de toenmalige 500 cc-klasse. Totdat de reglementen het gebruik van blowers aan banden legde.

Veel trekkracht

De supercharger in het 1.000 cc viercilinder blok is compact. Je ziet hem zitten achter de cilinders. Supercharged prijkt er op het deksel. Dat kleine component zorgt wel voor een topvermogen van 200 pk bij 11.000 toeren per minuut en een behoorlijke trekkracht van 137 Nm bij 8.500 toeren. Gevoelsmatig is daarvan al veel beschikbaar vanaf slechts 2.000 krukasomwentelingen. Zo kwiek als de Kawasaki dan al reageert op een draai aan het gashendel.

Debuut Kawasaki supercharger

De Kawasaki Z H2 SE is nieuw in het modellengamma, maar aan de andere kant eigenlijk ook weer niet. Het supercharged motorblok debuteerde enkele jaren geleden al in de Kawasaki Ninja H2R. Dit is echter een supersport motorfiets. De Z zit in het hokje van de naked bikes, of ‘hypernaked’ zoals deze producent ze noemt. En dan heb je de tamme versie van het H2-blok.

Supersport - Kawasaki Ninja H2R

Oef! Ook met 310 pk.

In de Ninja H2R stampt de supercharger er 310 pk uit met een koppel van 165 Nm. Je telt voor deze fiets meer dan 55.000 euro neer en dat is een best bedrag. En er is nog een dingetje: je mag er alleen mee op het circuit. De Kawasaki Ninja H2R is met dit vermogen niet met kenteken verkrijgbaar en dus niet geschikt voor gebruik op de openbare weg.

Lees ook: Kawasaki Z H2, ware dondergod

Stalen Trellis-frame

Laten we wel wezen: 200 pk is genoeg voor de openbare weg. De Kawasaki Z H2 SE stuurt overigens fijn en is redelijk wendbaar ondanks een hoog gewicht van 240 kg. Het stalen Trellis-frame, in dit geval fraai metallic groen, voelt stevig. Alsof je op een blok beton zit. De Brembo Stylema remmen zijn een goede match met de machine. Beter is er bijna niet voor straatgebruik en dat wil je op zo’n krachtige motor.

Elektronische vering van Kawasaki (KECS)

Kawasaki’s semi-actieve elektronische veringsysteem (KECS) past zich aan de weg- en rijomstandigheden aan en zorgt voor de ideale hoeveelheid demping. In de regen-modus zorgt Showa’s Skyhook EERA-technologie (Electronically Equipped Ride Adjustment) voor meer stabiliteit en vertrouwen in het rijwielgedeelte.

Sugomi & Minimalist design

Dit vlaggenschip van de Z-serie is vormgegeven volgens het SUGOMI & Minimalist design concept. Het uiterlijk en de styling zijn ongetemd agressief te noemen. Kijk maar eens naar de asymmetrische Ram Air-inlaat aan de linkerkant. Het minimalistische zit hem meer in de gedachte om alle functionele onderdelen eenvoudig, zonder opsmuk, te tonen. Bijzonder is het Kawasaki River Mark embleem op de koplampkap. Dat is voorbehouden aan de meest uitzonderlijke Kawasaki’s.

Kleuren TFT-display

Het full-colour TFT-display in de compacte cockpit is perfect afleesbaar, ook in zonlicht. Het display bevat: een digitale snelheidsmeter, huidige versnelling, schakel indicator, kilometerteller, dubbele tripmeter, brandstofmeter, rijafstand, huidig/gemiddeld brandstofverbruik, buitentemperatuur, watertemperatuur, klok, ECO indicator, IMU-indicator voor de helllingshoek, boost druk en inlaattemperatuur.

De Kawasaki Z H2 SE is er vanaf 23.249 euro.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen