achtergrondafbeelding

Motortest – Kawasaki Ninja 1000SX (2020)

Hoeveel vertrouwen kan een motor bieden?

9 okt 2020, 13:33  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. Rijdt op een sporttoer motorfiets: BMW R 1250 RS.

Op het eerste gezicht is de Kawasaki Ninja 1000SX een forse motor die niet voor iedereen geschikt lijkt. Al na een paar honderd meter rijden blijkt het tegendeel: hij geeft direct enorm veel vertrouwen.

Alles klopt

Soms stap je op een motor waarbij alles klopt. Dat hadden we met de Kawasaki Ninja 1000SX. Want wat is deze motor goed in balans. Stapvoets zonder de voeten aan de grond een korte draai maken of juist heel schuin een lange snelwegbocht nemen; met deze machine doe je dat direct met het volste vertrouwen.

Fluweelachtige gasreactie

De reactie op het gas is fluweelachtig, hij stuurt licht en heeft weinig input nodig om van richting te veranderen. Echt, de Kawasaki Ninja 1000SX laveer je met speels gemak door druk verkeer en past zich gewillig aan als je een sportieve bui hebt. 235 kg schoon aan de haak, maar hij voelt 50 kg lichter aan.

Vierde generatie sporttourer

De Ninja 1000SX is de vierde generatie van Kawasaki’s zware sporttourer, die voorheen als Z 1000SX te boek stond. De aangepaste naam gaat samen met een meer sportieve styling, een comfortabeler zadel, cruise control, quickshifter, geïntegreerde rijmodi en een TFT display. Sport en Touring: de 2020 Ninja 1000SX is met recht een sportieve machine en reismotor in één. Zeker als je de Tourer Edition kiest. Dan heeft hij onder meer zijkoffers, die keurig aansluiten bij de kleur en de gestalte van de motor en groot genoeg zijn voor helm.

Verstelbaar windscherm

De kuip heeft een sportievere snit gekregen met strak daarin geïntegreerde LED-koplampen. De looks zijn puntiger en scherper, meer in de richting van de styling bij de supersportmotoren van Kawasaki. De zitpositie is echter meer rechtop door een hoger stuur. Om je zelf uit de wind te houden kun je het schermpje in vier standen in hoogte verstellen. Dat gaat eenvoudig. Even een heveltje onderaan het ruitje in de kuip indrukken en dan is het scherm te verstellen.

Hellingshoekmeter

In de kuip zit nu een volledig digitaal TFT display, zoals bij alle nieuwere modellen van Kawasaki. De indeling is overzichtelijk. Toerental en snelheid zijn zeer goed afleesbaar. Overige informatie over gekozen ingestelde rijmodus, verbruik, tankinhoud, motortemperatuur enz is kleiner. Geinig wel: je kunt een hellingshoek meter laten verschijnen, die aangeeft hoe schuin je in de bocht hangt. Naarmate je platter gaat, kleurt het weergavebalkje van groen naar oranje en uiteindelijk naar rood. Dan lig je al bijna op je snufferd.

Draadloos verbinding maken

Een Bluetooth-chip in het instrumentenpaneel stelt rijders in staat om draadloos verbinding te maken met de motorfiets. Met de RIDEOLOGY app zijn zo een aantal functies toegankelijk via een smartphone. Ook prettig, zeker als je wat kleiner handen hebt, zijn de verstelbare hendels voor rem en koppeling.

“Speuren naar minnen is zoeken naar een speld in een hooiberg”

Soepel motorblok

De krachtige 1.043 cc vloeistof gekoelde, viertakt-in-lijn motor heeft enorme trekkracht. Al bij 2.000 toeren is er power zat om ook in de hoogste zesde versnelling soepel vol gas op te trekken. De trekkracht groeit daarna verder en houdt aan tot aan het maximale toerental net boven de 10.000.

Nu met vier rijmodi

Het blok levert 142 pk en 111 Nm aan koppel bij 8.000 toeren. Elke draai aan het gashendel trakteert je op prachtige inlaatgrom en enorme sensatie. Naast een schonere uitstoot voor 2020, maakt de toevoeging van elektronische gaskleppen het mogelijk om elektronisch geregelde cruise control toe te voegen en meer rijmodi. Drie zijn voorgeprogrammeerd. Road, Sport en Rain, bij deze laatste stand is er 70% van het vermogen beschikbaar. Daarnaast is er nog een vierde modus waarmee je rijkarakter deels zelf kan inkleuren.

Conclusie

De Kawasaki Ninja 1000SX is een bijzonder bruikbare motor. Het maakt hem geschikt voor woon-werkverkeer, lange reizen en sportief rijden door de bergen. De souplesse in het blok en de balans in het rijwielgedeelte zijn ongekend groot. Het uiterlijk is sportief, maar dat geldt niet direct voor de zithouding. Je zit redelijk rechtop en dus kun je het lang in het zadel uithouden. Kuip en scherm beperken de wind op het lichaam. De vering is soepel en dat geldt ook voor de bediening van koppeling en remmen. Het is standaard een compleet uitgeruste motorfiets. Zijn het dan toch vooral plussen? Ja, toch wel. Speuren naar minnen is zoeken naar een speld in een hooiberg. En als je die vindt, dan zijn ze hem snel vergeven zodra je de prijs van deze alleskunner er tegen af zet. Want op dit moment koop je de Ninja 1000SX voor 15.849 euro. De gereden versie is iets duurder door het Tourer-pakket van 1.199 euro. Ook dan nog blijft de prijs interessant. Concurrentie op sporttoer-niveau met 1.000 cc is er niet. En als je een min of meer vergelijkbare allroader kiest ben je veelal duizenden euro’s meer kwijt.

LEES OOK: Motortest – Kawasaki W800 (2020)

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen