achtergrondafbeelding

Motortest – Kawasaki W800 (2020)

Good vibrations!

7 okt 2020, 15:32  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

Kawasaki presenteerde vorig jaar de W800 Street en W800 Café. Nu is een W800 aan de lijst toegevoegd en dat is de meest nostalgische van het trio.

Het geromantiseerde vroeger

De betekenis van nostalgie is ‘het verlangen naar het geromantiseerde vroeger’. De Kawasaki W800 zet het romantiseren om in daden. Dit is de ultieme retrobike, tot in detail. Kijk maar eens goed! Chromen spatborden, stuur, spiegels en richtingaanwijzerbehuizing versterken de klassieke look en feel. De gepolijste aluminium delen van het motorblok en de authentieke tank met kneepads doen daarbij nog een extra duit in de zak.

Dichtbij originele Kawasaki W

De W800 roept door die glimmende metalen delen nog meer nostalgische gevoelens op dan de W800 Street of Café, want bij dit duo zijn de genoemde delen zwart. De W800 zit het dichtstbij de originele W uit de jaren ’60. Dé motorfiets waarmee Kawasaki buiten Japan zichzelf op de kaart zette en die de bakermat vormde voor wat het merk nu wereldwijd is.

Stampende twin

Genoeg nostalgie, nu naar de realiteit: het rijden met de reïncarnatie van een roemrucht model. Om direct met de deur in huis te vallen, deze motor geeft je good vibrations. Fysiek in de vorm van masserende trillingen in de voetsteunen van de stampende, staande twin van 773 cc. En door een uitlaatroffel die doet denken aan het geluid van een viermotorig propellervliegtuig uit vervlogen tijden: zo’n donkerbruin gebrom en dan bij een gangetje van 100 km/uur en 3.500 toeren per minuut.

 

Niks rijmodi

Psychisch zijn er good vibrations door het uiterlijk, de lage zit en de minimalistische uitstraling. Deze motor is gericht op het pure van het rijden. De enige elektronische ondersteuning is er in de vorm van ABS voor de remmen. Niks rijmodi, alleen de veervoorspanning van de beide schokdempers achter is mechanisch aan te passen op de belading.

“Geluid van een viermotorig propellervliegtuig uit vervlogen tijden”

Bochtige binnenwegen

Het dubbele stalen wiegframe, jawel ook dat is van vroeger, geeft tijdens het rijden good vibrations. Misschien niet altijd even snaar strak in de rechte lijn als een van Ninja-modellen van Kawasaki, maar o zo strak als je over een bochtige binnenweg stuurt. Dan is de W800 in zijn element en de rijder ook.

Ultieme onthaasten

Remmen voor een bocht, terugschakelen, knorrende geluiden uit inlaten en uitlaten en halverwege de bocht het gas erop. De W800 reageert al vanaf heel lage toerentallen direct op het gas. Doortrekken heeft geen zin, bij 6.000 toeren levert hij zijn maximum vermogen van 48 pk en zijn koppel van 62,9 Nm is er al bij 4.800 toeren. De beleving is snelheid, de snelheidsmeter ondersteunt dat niet met feiten. Het gaat langzamer dan je denkt en toch is het leuk. Dit is het ultieme onthaasten.

Motorplezier van andere wereld

Motorplezier van een andere wereld en van een andere tijd in het hier en nu. Dat biedt de Kawasaki W800 je. Wil je snoeihard op het scherpst van de snede rijden, dan is dit niet jouw ding. Wil je lekker rustig toeren en toch het gevoel hebben dat je lekker opschiet en tussendoor een bakkie doen op een terras, dan is de W800 zeker jouw ding. En tien tegen een dat je de kijkers op je hand hebt als je aan de koffie zit, zeker van motorrijders met een nostalgische leeftijd.

Wat kost de Kawasaki W800

Puur motorplezier hoeft ook niet de wereld te kosten. Voor 9.899 euro ben je eigenaar van de Kawasaki W800, precies 200 euro meer dan de versie Street. Het is de meerprijs van het chroom, wat in onze ogen een vrij bescheiden meerprijs is gezien het geweldige klassieke uiterlijk van deze machine.

Kawasaki W800 (2020) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen