Motortest – Indian FTR 1200 S Race Replica (2019)
Amerikaanse motoren niet sportief? Dan moet je deze eens proberen
Een verhaal maakt een motorfiets zoveel mooier. Dat geldt voor de Indian FTR 1200 S. Een moderne replica van de FTR 750 waarmee Indian begin jaren vijftig heer en meester was in flat track racing.
Legendarisch
Indian is legendarisch. Het is Amerika’s eerste motorfietsfabrikant. In 1897 is het bedrijf opgericht als fietsfabrikant. De eerste gemotoriseerde Indian verscheen in 1902. In 1906 werd de eerste V-twin fabrieksracer gebouwd. Een versie van deze racemotor werd in 1907 geïntroduceerd voor op de weg. Deze 633 cc 42-graden V-twin is de eerste Amerikaanse V-twin productiemotor.
Indian FTR1200S Race Replica (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
The fastest Indian
Legendarisch is ook het verhaal van de Nieuw-Zeelander Burt Munro. Met een Indian vestigde hij in 1967 een snelheidsrecord op de zoutvlaktes in Bonneville voor de klasse onder de 1000 cc. Dat record van 297,26 is nog steeds niet verbroken. Eén keer werd zijn snelheid gemeten op 324,85 km/u, maar dit is geen officieel record. Prachtig en meeslepend is dit epos verfilmd in ‘The World’s Fastest Indian’ waarin Anthony Hopkins de rol speelt van Munro.
Over Indian
Het is op zich bijzonder dat het merk weer volledig op de motorkaart staat. Indian heeft sinds de jaren zeventig moeilijke tijden gekend. In 1977 stopte de productie zelfs helemaal. In 1988 is het merk weer nieuw leven ingeblazen door een consortium van Amerikaanse investeerders. De doorstart strandde echter in 2003 door een faillissement. In 2008 nam de in Londen gevestigde investeringsmaatschappij Stellica Ltd Indian Motorcycle over. Een bescheiden aantal Indian Chief motoren is geproduceerd tot aan 2011. Stellican verkocht Indian Motorcyle in dat jaar aan Polaris Industries en daarvan maakt Indian nu nog steeds deel uit. Polaris produceert ook zelf motorfietsen, maar ook quads en sneeuwscooters.
Indian FTR 1200 apart verhaal
De Indian FTR 1200 is een apart verhaal. Het uiterlijk stamt van de racers waarmee het merk begin jaren vijftig kampioenschap op kampioenschap won, zowel op de weg als op zogenaamde ‘dirt tracks’. In dat laatste geval werd gestreden op ovale onverharde banen met een driftend achterwiel, zoals bij ijsspeedway maar dan met banden zonder spijkers. Het was het in Amerika populaire Flat Track Racing.
Klassiek ogende wildebras
Deze FTR 1200 is een ode aan de flat track historie. Hiermee laat Indian bovendien zijn sportieve tanden zien: een wildebras in een gamma dat verder louter bestaat uit zware toermotoren en cruisers. De vorm van de tank, het frame en de kleur zijn authentieke kenmerken van de flat track racer. Net zoals de lange achterbrug die is opgebouwd met buizen. Een ander opvallend detail is de zeer schuin geplaatste achterdemper. Door deze opstelling zijn een lange veerweg en straffe schokdemping te combineren.
“De FTR 1200 reageert nogal kloek op het gas”
Beteugeld door moderne technologie
Het volledig digitale touchscreen is een item van deze tijd, net zoals de led-verlichting, cruise control en zelfs een USB-poort om de smartphone aan te sluiten op het touchscreen. Elektronische tractie-, stabiliteits- en antiwheelie controle zijn ook present. De laatste komt echt goed van pas. De FTR 1200 reageert nogal kloek op het gas. Tel daarbij een nogal kort aangrijpende koppeling en je weet dat het voorwiel zomaar van de grond kan komen bij hard optrekken. En hij wil dat, we hebben het ervaren. En de antiwheelie controle werkt!
V-twin roert de trom en de trommelvliezen
Het karakter van de Indian FTR 1200 is een tikkie ruig en rauw. De V-twin van 1203 cc (123 pk vermogen en 120 Nm trekkracht) reageert koud wat nukkig op het gas. Eenmaal op bedrijfstemperatuur eet het blok uit de hand. Boven de 4.000 toeren is het indrukwekkend krachtig. Dan imponeert de directe punch bij maar een flintertje gas. De Akrapovic uitlaatdempers zijn optie. Het uitlaatgeluid is bij lage toeren beschaafd, maar bij meer gas en hogere toerentallen gaan de registers open. Dan roert de V-twin de trom en de trommelvliezen.
“Boven de 4.000 toeren is het indrukwekkend krachtig.”
Rijden is een feest
De Indian FTR 1200 is super wendbaar en bij hoge snelheden behoorlijk stabiel. De Brembo remmen voor zijn geweldig. De achterrem is er vooral om bij te remmen. De zitpositie is semi sportief met het lijf licht naar voren en de knieën in een niet al te extreme hoek. Zo hou je het uren vol. De windbescherming is nul. Dus langdurig rijden op de snelweg met hoge snelheid tempert het enthousiasme. Dat wil je eigenlijk niet. De Indian wil bochten, zoveel mogelijk. Dan is hij in zijn element en de rijder ook. Want man wat is het dan een feest. Hij stuurt loepzuiver en laat zich makkelijk van oor op oor leggen, mede dankzij een redelijk laag gewicht van 222 kg.
Conclusie
Deze FTR 1200 S heb je vanaf 18.690 euro. Het is een behoorlijk bedrag, maar bij Indian moet je niet zijn voor prijsknallers. Wel voor kwalitatief hoogwaardige afwerking en componenten. Én voor motoren waarmee je opvalt als je stopt voor een terras. Een motor waarbij mensen verhalen gaan vertellen, die kortom de tongen losmaakt. Dat is ook wat waard, toch?
“Wat een punch heeft deze machine zeg, niet normaal. Boven de 6.000 toeren per minuut krijg je ook nog eens een fantastisch eindschot, indrukwekkend! Ook de klappen uit de Akrapovic-uitlaat wanneer je de gashendel terugdraait of wanneer je met revmatching terugschakelt. Kippenvel! Minder indrukwekkend is de actieradius. Met een beetje geluk haal je 180 kilometer uit één tank. Afijn, daar valt mee te leven, maar je staat dus wel wat vaker bij de pomp. Cruise control is deze op machine een uitkomst, voor comfort én zelfbescherming. Want op de een of andere manier probeert deze FRT1200S je toch telkens uit te dagen. Het humeur van de V-Twin wisselt nogal. Bij een koude start is het nogal een nukkig blok, eenmaal op temperatuur maakt deze tweepitter graag toeren. Van het infotainmentsysteem op deze Indian kunnen nog veel merken wat van leren. Duidelijk afleesbaar, eenvoudig te bedienen, super! En je ziet het er misschien niet aan af, maar dit is een zeer wendbare machine met een fijne besturing, goede vering en plezierige zithouding. Een Indian die niet Amerikaans aanvoelt.”