achtergrondafbeelding
Ducati Monster 821

Motortest – Ducati Monster 821

Ducati heeft met de Monster-modellen de trend voor ‘naked’ gezet

17 jun 2018, 10:03  •  Motortests  •  Door Kris Spithout

In 1993 verraste Ducati met de introductie van de revolutionaire Ducati Monster 900. De standaard voor naked-bikes was gezet. Ter ere van dit 25-jarig jubileum introduceerde Ducati de geheel vernieuwde Ducati Monster 821. Wij gingen ermee op pad.

Subtiele verwijzingen

De Ducati Monster 821 zit vol details die verwijzen naar een roemrucht verleden. De grote ronde koplamp, de dikke tank met skischoen-sluiting en zelfs de kleur geel zijn een knipoog naar de rijke historie van dit Italiaanse merk.

Ducati Monster 821

Het kloppend hart

De Monster 821 is voorzien van het Testastretta 11° L-Twin motorblok, met elektronische injectie, waterkoeling en 4 kleppen per cilinder. Het tweecilinder blok heeft een vermogen van 80 kW (109 pk) met een koppel van 86Nm.

Het blok hangt in een supermooi stalen buizenframe zoals alleen Ducati dat kan maken. De zes-versnellingsbak schakelt soepel en geluidloos. Als optie is er een Quick-shift up & down systeem te koop waarmee je kan schakelen zonder te koppelen.

Ducati Monster 821

Rijeigenschappen

De zithouding van de naked-bike is prima, je zit iets voorover en je handen rusten licht op het stuur. Het stuur geeft je goede controle over de motor. De up-side-down voorvork vangt alle oneffenheden in het wegdek moeiteloos op. De achtervering is goed al vind ik hem persoonlijk iets te licht afgesteld. De motor stuurt strak. De banden – Pirelli Diablo Rosso III voor en achter – geven de Italiaan meer dan genoeg grip.

Accelereren doet hij fantastisch in alle versnellingen maar hoog in de toeren komt de Monster echt tot zijn recht. Om al dat geweld een beetje in goede banen te leiden is hij voorzien van bovengemiddelde remmen. Voor heeft hij dubbele semi-zwevende remschijven (320 mm) met radiaal gemonteerde monobloc Brembo’s met een 4-zuiger remklauw en Bosch ABS. Achter heeft de Monster een enkele zwevende remschijf (245 mm) met een 2-zuiger remklauw en ABS.

Ducati Monster 821

Nieuw overzichtelijk TFT-kleurenscherm

Het TFT-kleurenscherm is goed af te lezen, zelfs met de zon er vol op. Op het nieuwe TFT-scherm kun je naast de Riding Modes, Power Modes en Bosch-ABS ook het Ducati Traction Control (DTC) instellen.

Lekkere donkere sound

De Monster heeft standaard een aardig zware sound maar wil je toch wat meer geluid dan kun je kiezen voor Termignoni-eindempers. Let wel dat je de motorelektronica dan ook gelijk moet aanpassen. Een Monster moet natuurlijk wel brullen!

Ducati Monster 821

Carbon-accessoires

Om je Monster nog bruter te maken heeft Ducati een aantal mooie onderdelen en accessoires uitgebracht. Zo kun je veel standaard onderdelen vervangen door carbon onderdelen, erg cool. Denk hierbij onder meer aan spatborden, motorcovers en spiegels.

Kleuren en prijzen

De Ducati Monster 821 is verkrijgbaar in drie kleuren. Het bekende Ducati Red, Dark Stealth en Ducati Yellow waarmee je er echt uitspringt. Je rijdt al een Ducati Monster 821 (Ducati Red) voor 13.590 euro. De Dark Stealth en Ducati Yellow uitvoering zijn iets duurder namelijk 13.790 euro.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.