Motortest – BMW R 1250 R (2019)
Kaler kun je de nieuwe boxer van BMW niet krijgen
De laatste R staat voor Roadster. Bij BMW is dat een motorfiets zonder windscherm en kuip. Je ziet in de BMW R 1250 R pas echt hoe imposant het nieuwe boxerblok is.
Je herkent hem op afstand
BMW heeft wat met boxers, tweecilinderblokken met tegenover elkaar liggende cilinders. Dit motorconcept hanteerde het merk al in de jaren twintig van de vorige eeuw. Het is iconisch voor BMW. Een kenmerk waardoor je op afstand al kunt zien dat het een motorfiets van dit merk is. Dus ja, het mag gezien worden. Ook het nieuwste 1250 boxerblok met de verstelbare inlaatnokkenassen: de zogenoemde ShiftCam-technologie.
Nu de beurt aan R 1250 R
Met het blok hebben we al kennisgemaakt in de R 1250 GS, de RT en RS. Nu is het de beurt aan de BMW R 1250 R. Rijden op deze Roadster voelt aan als rijden op de RS, maar dan zonder de kuip. De zitpositie is minder ver voorover en de wielbasis is ietwat korter bij de R. Dat maakt hem heel wendbaar. Het is ook de lichtste van het viertal, hij weegt 239 kg rijklaar. De kracht en de souplesse van het nieuwe blok komen nog overtuigender over. Het uitlaatgeluid lijkt nog meer te grommen.
BMW R 1250 R (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
Keuze uit passie
De BMW R 1250 R kies je uit passie. De qua opbouw en opzet gelijke RS (onder meer dezelfde upside down-voorvork) speelt meer in op rationele afwegingsfactoren. Dat je bijvoorbeeld wel geluid en looks wil, maar ook enige bescherming tegen weer en wind van een kuip met ruit. De prijsverschillen zijn overigens met 800 euro vrij klein. De R is er vanaf 16.350 euro (2019), de RS vanaf 17.130 euro.
Meters maken of stuurweggetje?
De snelweg wil je maar wat graag mijden. De R 1250 R is het fijnst op binnenwegen en dan vooral als er ook wat bochten in zitten. Soms wil je echter meters maken naar een volgend stuurweggetje. Even met 130 over de snelweg, waar dat mag, is eigenlijk nog best te doen. Zeker, je hangt door de tegenwind wat aan het stuur, maar de R blijft verrassend stabiel in de rechte lijn. Dat zien we wel eens anders bij kale motorfietsen.
Zwart en goud
Overigens moet je wel drie keer kijken om te zien waar de nieuwe R verschilt van de vorige, van de R 1200 R. De motorspoiler is anders van vorm en hij heeft nu een radiateurafdekking. En nieuw is de basiskleur, het zwarte Black Storm metallic. Dat kleurtje staat hem, wat ons betreft, zeer goed. Zeker in combinatie met de goudkleurige voorvork en de rode belettering. Ook de led-koplamp is een kenmerk van de 1250 en het kleuren TFT-display, dus een volledig digitale cockpit. Dat zie je trouwens ook bij de GS en de RS. Prima, want de afleesbaarheid is top ook bij felle zon.
Lees ook: Motortest BMW R 1250 RS
Eerste Roadster met ‘noodoproep’
Er is een waslijst aan opties, net zoals bij alle andere 1250 varianten. We hebben ze in de tests met de GS, RT en RS al belicht, behalve eCall. Dit is een intelligente noodoproep en die is in de motorwereld nog lang geen gemeengoed. De intelligente noodoproep neemt bij een ongeval automatisch contact op met het BMW Callcenter om zo snel mogelijk de hulpdiensten in te schakelen. Daarbij wordt de locatie van de motorfiets doorgegeven en wordt – indien mogelijk – een eerste gesprek met de betrokkene gehouden. Het systeem kan ook handmatig worden geactiveerd, bijvoorbeeld om andere verkeersdeelnemers te helpen.