achtergrondafbeelding
BMW R 1250 RS 2019 - MotorRAI.nl

Motortest – BMW R 1250 RS (2019)

Lange tochten met een sportief tintje? Dan moet je deze BMW zeker proberen

16 jun 2019, 10:00  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

BMW lanceerde de RS in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Toen was het de eerste sportieve toermotor met een in de windtunnel geteste kuip. Een primeur dus en ooit motorfiets van het jaar! Daagt voor deze verre nazaat een even glansrijke toekomst?

Die verre nazaat is de nieuwe BMW R 1250 RS. Die heeft beslist veel in zijn mars. Zoals bijvoorbeeld een aantal zeer moderne features. De meest vernieuwde RS sinds jaren. En daarmee even opmerkelijk als de legendarische R 100 RS die in 1976 verraste met zijn gestroomlijnde en sportieve kuip.

BMW R 1250 RS 2019 - MotorRAI.nl

Nu ook met ShiftCam-blok

De R 1250 RS heeft het nieuwe boxerblok met ShiftCam, dat eerder debuteerde in de R 1250 GS. De innovatieve technologie zorgt dat je nu nog sneller vanuit elk toerental kunt accelereren. Dat wordt mogelijk gemaakt door een variabele inlaatnokkenasregeling. Doe je kalm aan en houd je het toerental laag, dan rijdt de RS soepel en zuinig. Maak je meer toeren, dan reageert hij feller op het gas en klinkt het blok agressief. Dat omschakelen merk je nauwelijks. De boxer draait levendig en smeuïg. Om een idee te geven. Een rotonde driekwart nemen in de derde versnelling? Het kan. De motor hikt of verslikt zich geen seconde ondanks het lage toerental. Bij de voorgaande 1200-versie moest je toch echt terug naar zijn twee. Het blok levert 136 pk vermogen en een koppel van 146 Nm.

Geen fileleed maar file-led

Een blok dus met twee gezichten, wat nu eens niet geldt voor de dubbele koplampen. Bij het vorige model (R 1200 RS) waren die verschillend van vorm. Qua design bijzonder, maar de meningen waren verdeeld. Feit is: de koplampen zijn nu gelijk van vorm en de voorkant van de kuip is puntiger. Bovendien is LED-verlichting standaard, voor dim- en grootlicht. Rijdend in de file wordt die echt goed opgemerkt door automobilisten, gezien de snelheid waarmee die ruimte maken om je door te laten. Top! Nu eens geen fileleed maar file-led.

Pluim voor digitaal display

Ook het volledig digitale TFT-kleurenscherm verdient een pluim, wat ons betreft. Omdat het zeer goed afleesbaar is door grote cijfers en een overzichtelijke lay-out in kleur. Ook als de zon er op valt, zie je alles perfect en dat is bij andere motorfietsen met zo’n digitaal display echt niet altijd het geval.

Meer toer of meer sport?

De zithouding is niet overdreven sportief voorover zoals bij de BMW S 1000 RR. Ook de kniehoek blijft aangenaam genoeg om het kilometerslang uit te houden zonder dat je afstapt met stramme benen of pijnlijke polsen. De R 1250 RS is geen toermotor zoals de RT met zijn rechte zitpositie en grote kuip. Toch kun je de RS naar ons oordeel prima gebruiken voor vakantieritten. Op de snelweg op hoge snelheid is hij super stabiel mede dankzij een zeer stijve voorvork. Bochtige bergwegen neem je met speels gemak en dan vooral door een lager gewicht (243 kg) dan de RT.

BMW R 1250 RS (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Elektronische demping

De testmotor had de optie Dynamic ESA. Het systeem regelt automatisch demping en veervoorspanning achter afhankelijk van de rijtoestand en belading. De goudkleurige upside-down voorvork is onderdeel van deze optie. Wij prefereerden de modus -Dynamic-, in de meer comfort gerichte – Road- modus is een lichte deining te voelen. Zeker, dat is comfortabeler, maar Dynamic past deze machine gewoon het beste.

BMW R 1250 RS 2019 - MotorRAI.nl

Shoppen

Als vanouds kun je bij BMW flink shoppen in accessoires die specifiek voor de motorfiets zijn ontworpen. Dat is bijvoorbeeld een kofferset of BMW navigatie, die je kunt bedienen met de draaibare ring aan het linker handvat. De zogenaamde multi-controller. Draaien is scrollen en tegen de ring drukken is bevestigen van een geselecteerde functie of bestemming. De verchroomde uitlaatpijp is vrij fors. Een alternatief is een demper van Akrapovic. De standaard uitlaat klinkt overigens prima. Een fraai boxergeluid, zeker als je de motor start. Ook als je gas geeft trouwens.

Conclusie

De BMW R 1250 RS bekoort met uiterlijk, rijgedrag en mogelijkheden. De prijs vanaf 17.144 euro is best flink. En met wat optionele pakketten zit je vlot in de buurt van de 20 mille. Voor een sporttoer motorfiets is dat dan wel weer een best bedrag. Echter, je hebt wel een motor met hoogwaardige componenten en een onderhoudsvrije cardan. Met Comfort pakket, Touring pakket en Dynamic pakket krijg je keyless ride, een quickshifter, Dynamic ESA, Dynamic Traction Control en verwarmbare handvatten. De nieuwe RS is een fijnere machine dan zijn voorganger met meer op comfort gerichte kwaliteiten en hogere prestaties dankzij het ShiftCam blok. Je moet wel van het karakter van een BMW houden en van dat van een boxermotor. De liggende cilinders zorgen voor een laag zwaartepunt en dat stuurt prettig. De horizontaal bewegende zuigers zorgen voor het kenmerkende lichte ‘schudden’ en dat is even wennen als je het niet kent.

BMW R 1250 RS 2019 - MotorRAI.nl

 

 

 

 

 

Share Tweet Share Share E-Mail