Waarop moet je letten bij het kopen van een nieuw motorslot?
Veel motorrijders vragen zich af welk motorslot het beste is? Dit is lastig te zeggen. Uiteraard kun je een zwaar kettingslot voorstellen, want die zijn het meest veilig, maar het gaat toch wel iets verder dan enkel veiligheid. Neem als voorbeeld een racemotor. Eigenaren van een dergelijke motor zien zo’n zwaar kettingslot meestal niet zitten. Het is lomp, lastig en er is meestal niet genoeg bagageruimte om deze mee te sleuren. Je zal dus moeten uitzoeken welk slot dan het beste is om te nemen.
Geschikt motorslot
Een nieuw slot wordt meestal gelijktijdig met een nieuwe motor aangeschaft, maar ook als je bijvoorbeeld een nieuwe verzekering neemt of als je slot defect is moet je wel eens een nieuw motorslot aanschaffen. In dat geval begint de zoektocht. Je kunt natuurlijk direct even naar de motorzaak gaan en je laten adviseren. Waarschijnlijk loop je dan met een geschikt motorslot de winkel uit! Dat is wat de meeste motorrijders doen, maar is het wel zo geschikt? In dat laatste willen we je inzicht geven, maar ook informatie verstrekken die je kan helpen bij het kiezen van het juiste motorslot. Nadat je weet welk slot je moet hebben, kun je ook goedkoop online shoppen.
Vragen die je jezelf moet stellen, voordat je een motorslot koopt
Om tot de juiste keuze te komen moet je voor jezelf onderstaande vragen beantwoorden:
- Heb ik een bepaald type slot nodig voor mijn motorverzekering?
- Welk ART keurmerk moet mijn motorslot hebben?
- Moet ik twee ART goedgekeurde sloten van mijn verzekeraar gebruiken?
- Moet ik een ART 4 gekeurd muuranker in mijn vaste stallingsruimte installeren?
- Heb ik genoeg bagageruimte op mijn motorfiets?
- Heb ik plaats op mijn motorfiets voor een transport beugel voor een schijfremslot of beugelslot?
- Welk motorslot vind ik zelf handig?
Deze vragen worden hieronder duidelijk toegelicht welke je kunnen helpen bij het geven van het juiste antwoord.
1. Heb ik een bepaald type slot nodig voor mijn motorverzekering?
Deze vraag is cruciaal en bepaalt in grote mate welk type slot je moet nemen. Lees dit na in de polisvoorwaarden. Van de eisen van de motorverzekering mag je niet afwijken, want anders loop je kans dat je niet verzekerd bent als je motor gestolen wordt. Een verzekeraar kan dus onder andere een bepaald type slot eisen. Ook eist een verzekeraar bijna altijd een slot met het ART keurmerk uit een bepaalde categorie.
2. Welk ART keurmerk moet mijn motorslot hebben?
Als de verzekeraar een slot eist met het ART keurmerk dan geeft deze ook altijd de klasse (aantal sterren) aan waarin het slot gekeurd moet zijn. Het is belangrijk om te weten welke klasse geëist wordt. Als je een ART 4 slot mag gebruiken dan heb je meer keuze in type sloten. Als het slot ART 5 gekeurd moet zijn, dan spreek je te allen tijde over een kettingslot met een vaste sluiting of hangslot. Tenzij de verzekeraar tolereert dat je onderweg een ART 4 slot mag gebruiken betekent dat je altijd je ART 5 kettingslot in zijn geheel moet meenemen.
ART 4 en ART 5 zijn bedoeld voor motorfietsen. Alle categorieën die daaronder komen zijn niet geschikt. Heb je geen verzekering, dan is het verstandig om tenminste een ART4 gekeurd slot te nemen.
3. Moet ik twee ART goedgekeurde sloten van mijn verzekeraar gebruiken?
Sommige verzekeraars eisen dat je twee ART gekeurde sloten gebruikt. Soms eist men dat je te allen tijde je motor afsluit met twee ART gekeurde sloten. Dit is erg onhandig, want dat betekent dat je ook onderweg twee sloten mee moet nemen.
Het is ook mogelijk dat een verzekeraar een ART5 gekeurd kettingslot met een goedgekeurd muuranker eist voor thuisstalling. Onderweg mag je een lichter slot nemen, zoals een ART4 gekeurd slot. Als je dan geen zwaar ART5 kettingslot wil meeslepen moet je dus een extra slot aanschaffen.
Een verzekeraar die een ART 4 slot eist, geeft de meeste flexibiliteit. Soms eist men een ART 4 kettingslot en een ART 4 muuranker. Veel ART 4 sloten hebben een schijfremslot of beugelslot als sluiting. In dat geval kun je de sluiting dus apart gebruiken. Stel, je hebt als sluiting een schijfremslot. Deze kun je dan meenemen onderweg. Ook kun je mogelijk een transportbeugel monteren op je motorfiets waarop je het schijfremslot kunt plaatsen. Handig voor onderweg!
4. Moet ik een ART 4 gekeurd muuranker in mijn vaste stallingsruimte installeren?
Voor de duurdere motorfietsen wordt vaak een ART 4 goedgekeurd muuranker geëist. Dit valt onder de stallingseisen. Het muuranker dat je ook op de grond kunt monteren moet juist en degelijk bevestigd zijn. Er zijn verzekeraars die dit komen controleren. Dit is een goed teken, want dan weet je zeker dat het goedgekeurd is door de verzekeraar. Andere verzekeraars kijken pas als het kwaad geschiet is en oordelen dan of deze wel of niet goed bevestigd zat, voordat je motorfiets gestolen werd.
5. Heb ik genoeg bagageruimte op mijn motorfiets?
Deze vraag is belangrijk. Alvorens je een motorslot koopt, moet je je afvragen hoe je deze mee gaat nemen als je gaat rijden. Veel motorrijders worstelen hiermee. Ze zien een slot weliswaar als noodzakelijk, maar hebben weinig bagageruimte. Als dit het geval is én je wil een diefstalverzekering, zorg er dan voor dat je een verzekeraar neemt die akkoord gaat met het gebruik van een ART 4 schijfremslot of beugelslot. Deze passen meestal in kleine compartimenten of kunnen gemakkelijk in combinatie met een transportbeugel mee vervoerd worden.
In het geval dat je genoeg bagageruimte hebt, zoals motortassen, dan zijn je mogelijkheden direct al wat ruimer. In dat geval zou je kunnen kiezen voor een kettingslot. Aangezien dit de beste beveiliging biedt als je het goed gebruikt is het de beste oplossing.
6. Heb ik plaats op mijn motorfiets voor een transport beugel voor een schijfremslot of beugelslot?
Deze vraag moet je je afvragen als je amper bagageruimte hebt en je een schijfremslot of beugelslot kan en mag gebruiken. Meestal kun je een transportbeugel wel ergens op een fijn plekje op je motor bevestigen, maar soms wordt je hierin ook weer beperkt. Soms moet een transportbeugel om een buis, maar als je met kuipwerk en kappen hebt wordt je hierin beperkt. Een schijfremslot is meestal kleiner en kan met de transportbeugel op meer plekken worden gemonteerd dan een beugelslot.
7. Welk motorslot vind ik zelf handig?
Als laatste heb je altijd nog de persoonlijke voorkeuren. Zo willen sommige motorrijders geen kettingslot, omdat ze dat onhandig vinden. Als je je motor wil verzekeren moet je er dus een kiezen die het toelaat om je motorfiets enkel af te sluiten met bijv. een schijfremslot. Zo zijn er nog tal van voorkeuren die iemand kan hebben. Een verzekeraar kan je beperken in deze voorkeuren.
Als je al deze vragen voor jezelf hebt beantwoord dan heb je voldoende informatie en zou het gemakkelijk moeten zijn om het juiste slot te kiezen die het beste bij jouw situatie past.
Alvorens je een slot aanschaft toch nog even dit…
Koop een passend motorslot
Door de voorgaande vragen te beantwoorden heb je waarschijnlijk al vastgesteld welk type slot met welk ART keurmerk je best kunt aanschaffen. Maar voordat je een slot gaat bestellen moet je zeker weten dat het motorslot past. Dit geldt met name voor schijfremsloten en beugelsloten. Bij schrijfremslot moet je sowieso zeker weten dat deze op de remschijf past. Een belangrijk punt is de beugel- of pendikte van het schijfremslot. Deze moet door de koelgaten of sleuven van de remschijf passen. Dit is een belangrijk punt, want er zijn namelijk veel motoren die een dichte remschijf hebben of waarvan de koelgaten relatief klein zijn.
Bij beugelsloten heb je meer flexibiliteit, omdat je dit slot op verschillende manieren kan gebruiken. Bekijk wel altijd goed of je het beugelslot ook daadwerkelijk je motor goed beveiligd op de manier hoe jij dat denkt. De meesten motorrijders willen minimaal dat het wiel en een tand van de voor- of achtervork is afgesloten met een beugelslot. Als je zelf geen idee hebt kun je dit laatste als leidraad nemen.
Als laatste heb je het welbefaamde kettingslot. Dit is een slot dat de meeste flexibiliteit biedt. Indien de lengte van de ketting lang genoeg is kun je deze bijna altijd gebruiken om je motorfiets aardvast mee te zetten. Met andere woorden je legt het kettingslot om een vast object in de vaste wereld.
Bij muurankers moet je enkel opletten dat deze ART 4 gekeurd is. Hierbij kan wel nog als tip gegeven worden dat je deze op een geschikte plek monteert. Muurankers zijn moeilijk te verplaatsen. Zeker als je deze goed gemonteerd hebt. Als je deze niet op de meest voor de hand liggende plek hebt gemonteerd blijf je mogelijk constant worstelen met het afsluiten van je motorfiets. Mogelijk staat je motor hierdoor ook onnodig in de weg. Hier geldt dus: bezint eer gij begint.
Waar kan ik het beste een motorslot kopen?
Het beste kun je naar een goede motorspeciaalzaak gaan. Die kunnen met jou samen de situatie analyseren en met jou de beste keuze maken. Soms hebben deze zaken wel een beperkt aanbod, hierdoor kan het zijn dat men een bepaald type slot aanbiedt dat ze op voorraad hebben, maar eigenlijk niet het meest geschikt is.
Uiteraard betaal je ook voor de service. Daar is niks mis mee, maar als je voor jezelf duidelijkheid hebt geschept over welk slot het beste is in jouw situatie dan kun je deze ook online kopen. De online prijzen zijn meestal lager. Aangezien het ART keurmerk belangrijk is moet je een webshop nemen waarop je op ART klassen kunt filteren. Ook zijn er webshops die enkel ART sloten verkopen. In dat geval weet je zeker dat je slot ART gekeurd is. Tevens heeft deze webshop een goede service en helpt je met vragen te beantwoorden.