Motoren van toen: Indian 7hp Big Twin Motorcycle Combination (1915)
Een zeer vroege Big Twin van Indian
De eerste V-Twin van Indian Motorcycles verscheen in 1907. In 1909 kwam de ‘Big Twin’. Dit exemplaar uit 1915 heeft die betreffende motor. Ga je mee 103 jaar terug in de tijd?
Loopframe
De V-Twin maakte bij Indian tot 1909 onderdeel uit van het frame. Daarna adopteerde Indian het zogeheten loopframe (lusframe) van rivaal Harley-Davidson.
Wiegframe
Een loopframe is een vroege voorloper van het wiegframe dat na de Tweede Wereldoorlog sterk in opkomst kwam. Fabrikanten gebruikten enkele en dubbele wiegframes. In dat laatste geval liepen er twee buizen onder het motorblok door. Tegenwoordig hanteren fabrikanten vooral brugframes.
Brugframe
Het motorvermogen nam in de afgelopen decennia sterk toe en dus werd gezocht naar nieuwe frames om torderen zoveel mogelijk te beperken zo niet te voorkomen. Een brugframe is in die zin een superstijve constructie. Toch hanteren fabrikanten hun eigen strategieën. Zo is Ducati groot fan van het toepassen van driehoeken. Ook BMW vaart qua framebouw zijn eigen koers.
Big Twin
De eerste 7 pk sterke ‘Big Twin’ van Indian verscheen in 1909 met een motorinhoud van 988 cc. In 1913 kreeg de fiets een update in de vorm van achtervering in plaats van een hardtail-constructie. Met dat laatste bedoelen we géén achtervering, omdat het wiel dan in een frame zit zoals bij een fiets. Lekker hobbelen dus op een klinkerweg.
Zijspan
Deze specifieke Indian 7hp Big Twin Motorcycle Combination uit 1915 heeft dan ook nog een zijspan. Jawel: ook in 1915 bestonden zijspannen al. Je zit erin als een hond in de mand.
Ben je op zoek naar de specificaties van een motor? Gebruik dan onze uitgebreide motorzoeker!
Meer informatieve motorsites? Kijk eens op https://motoren.startpagina.net/