achtergrondafbeelding
Indian Scout Sixty Road Runner

Indian Scout Sixty Road Runner van MotoShed

Scout Sixty naar nog hoger level

21 sep 2018, 10:00  •  Nieuws  •  Door Kris Spithout

Het Road Runner-project van MotoShed werd geboren nadat twee leden van de groep de gelegenheid kregen om een ​​standaard Indian Scout Sixty te rijden. Zij waren zó onder de indruk van de prestaties, dat al gauw gesprekken volgden om een model onder handen te nemen.

“We waren overweldigd door hoe goed de Indian Scout Sixty presteerde, maar wisten dat we hem verder konden brengen en een nog mooier afgewerkte en unieke motor konden produceren”, aldus MotoShed. “Hij schreeuwde erom en na slechts een paar uur discussiëren, was het idee geboren. We bestelden de Scout direct de volgende dag.”

Indian Scout sixty 3.0

Sindsdien zijn er talloze uren besteed aan vergaderingen en planningen. In de motor zit meer dan honderd uur werk. Voor de bouw van de uitlaat had het team een ​​aantal basisrichtlijnen gekozen. Een meer agressieve rijpositie met verbeterde ophanging en meer bodemvrijheid. “We wisten dat de Scout Sixty veel potentie had, dus we wilden de rijervaring stimuleren door de bochtenprestaties drastisch te verbeteren. Om dit voor elkaar te krijgen, wilden we de motor terugbrengen naar zijn meest pure vorm. Maar met behoud van een fabriekslook.”

Nadat alle onderdelen die MotoShed wilde vervangen, aanpassen of verwijderen eraf waren, werd de complexiteit van het plan duidelijker. “Het was echt het meest gecompliceerde deel van de bouw. Op de standaard motor zijn er veel belangrijke componenten weggewerkt onder het zadel, zoals de batterij, ECU en heel veel bedrading.”

Door de ABS-pomp te verwijderen, kon MotoShed een aangepaste accubak op die plek maken. Een kleinere race-achtige accu, de regulator / rectifier, ECU en een nieuwe draadboom werden verplaatst naar de nieuwe behuizing.

Eerste Scout met uitlaten onder het zadel

Toen de ruimte onder het zadel vrij was, begonnen ze met het verwerken van de uitlaten rond het motorblok. De hitte die van de uitlaten afkomt, was een grote zorg. De buizen zijn ingepakt om meer warmte naar het einde van de uitlaten te sturen. Met zulke korte pijpen, waarvan er één 20% korter is dan de andere, werd een Dynojet Power Vision CX-systeem ingebouwd om gegevens te kunnen vastleggen en om de ECU en de fly-by-wire-throttle perfect in kaart te brengen. “De motor reageert perfect op de gashendel, maar eerlijk is eerlijk: de uitlaten maken een hoop herrie. We werken er nog aan om hem een beetje stiller te krijgen.”

Hi-end onderdelen

Het veranderen van de rijpositie naar een meer sportieve (agressievere) stand betekende het vervangen van de standaard voetbedieningen door Rizoma-onderdelen die zijn gemonteerd op aangepaste platen en aangevuld met een laag Renthal-stuur. De nieuwe rijpositie is veel sportiever, wat je goed merkt in de bochten. Verbeteringen aan de bodemvrijheid zijn te danken aan de stijvere ophanging die de motor hoger houdt met een meer gecontroleerde demping.

With a little help from friends

Voor de echte specialistische vaardigheden werd de hulp ingeroepen van o.a. Chris Walton van CW Engineering, die met de hand verschillende plaatelementen maakte, zoals de koplampcover, het voorspatbord en de hugger achter. Steve Adams, een ex Aston Martin-stoffeerder nam het 1920 solo zadel onder handen.

Voor de handbedieningen werd gekozen voor minimalistische billet schakelapparatuur met een Galfer koppelingshendel, remhendel en hoofdcilinder. De achterwielophanging is van HyperPro en volledig verstelbaar. Een JB Speaker LED-koplamp geeft de motor een sportieve look.

Alles voor de (carbon)looks

Er is veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de motor. Verschillende covers en panelen zijn voorzien van een carbon-look. Dit geeft de motor een ultra lichtgewicht uiterlijk met behoud van originele onderdelen.

De complete motor is in black-out look uitgevoerd, alles wat gecoat kon worden is ook gecoat wat bijdraagt aan de duistere stealth-look. Letterlijk alle bouten zijn vervangen door zwarte titanium bouten.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.