achtergrondafbeelding
Honda CBR1000R Limited Edition 2019 - Foto MotorRAI.nl

Meest voorkomende bandenprobleem in Nederland: vierkante banden!

Remedie? Meer bochten rijden!

2 apr 2019, 16:31  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Een motorband is vierkant als het loopvlak alleen in het midden is versleten. Dat komt in Nederland vaak voor door te veel snelwegkilometers. Zo’n vierkante band rijdt gewoon onprettig. Vervangen dus!

Een afgeplat loopvlak begin je te merken als ongeveer de helft is weggesleten. Bij het insturen voel je het kantelpunt. De motor lijkt een beetje te bocht in te vallen, vooral als je kort indraait. Op de snelweg merk je dat de motor beweegt bij het rijden over witte strepen of bij spoorvorming in het asfalt. Dat voelt wat instabiel. Grip is er nog genoeg, maar het rijdt onplezierig.

Vierkante motorbanden

Harder rubber in midden van loopvlak

Zo’n 15-20 jaar geleden kon je na 5000 kilometer al last krijgen van een vierkante band. Tegenwoordig is het rubber op het midden van het loopvlak van een hardere samenstelling (compound) waardoor de slijtage minder is. De zijkanten zijn juist van een zachtere compound voor meer grip in de bocht en vooral ook op nat wegdek.

Vierkante motorbanden

Voorband kan anders slijten

Het vierkant worden van een motorband merk je achter het eerst. Bij de voorband duurt het langer. Door hard remmen kan die wel last krijgen van een onregelmatig loopvlak. Dan zie je een soort bulten ontstaan: een zaagtand profiel. Bij autobanden wordt gesproken van cuppen. Je merkt het ook bij het remmen aan een soort hoogfrequent trillen. Die onregelmatige slijtage komt vooral voor als de band te zacht of juist te hard is. Daarom is het slim om toch regelmatig te checken of de banden nog op de voorgeschreven spanning zitten.

Motorbandenweetjes:

  • Een motorband wettelijk minimaal 1 mm profiel moet hebben. Bij auto’s is dat 1,6 mm.
  • In Duitsland wel 1,6 mm als wettelijk minimum wordt gehanteerd.
  • Je er slim aan doet uit te gaan van 2 mm als minimum en in de winter zelfs 3-4 mm.
  • Een motorband in de regen slechts 20% minder grip biedt dan op droog asfalt. Bij autobanden is dat verschil groter.
  • Je de beste wegligging hebt als je voor en achter banden van hetzelfde merk en serie gebruikt. De compound is dan in overeenstemming.
  • Een band bij voorkeur niet ouder moet zijn dan 5 jaar bij montage. Dan is het rubber, de compound, nog soepel genoeg.
  • Zachte, sportieve banden met veel grip slijten sneller.
  • Een warme motorband tot wel 50% meer grip biedt dan een koude. Dus niet meteen plat in de bocht bij wegrijden met koude motor.
  • Je na montage van een nieuwe band zeker de eerste 150 kilometer kalm aan moet doen, zeker op nat wegdek.

Vierkante motorbanden

Share Tweet Share Share E-Mail