Kies maar: DesertX of Norden 901
Italiaans karakter of Scandinavisch design?
Een lastige keuze tussen twee hagelnieuwe Adventure motoren: de Ducati DesertX of de Husqvarna Norden 901. De een uit Italië, de ander uit Zweden Oostenrijk. MotorRAI.nl zet ze tegenover elkaar, zodat jij de goede keuze kan maken.
Wie koopt een Adventure motor?
In de afgelopen jaren heeft de middelgrote Adventure motorfiets snel aan populariteit gewonnen. De reden? Hun veelzijdigheid. Motoren als de Ducati DesertX of de Husqvarna Norden 901, maar ook de Yamaha Ténéré 700 lenen zich uitstekend voor je avontuurlijke offroad-ritjes, dagelijks woonwerk-verkeer en zelfs plezierritten op het asfalt.
Looks
We ‘beperken’ ons in deze vergelijking tot de Huqvarna Norden 901 en de DesertX van Ducati. Dat beide motorfietsen een lust voor het oog zijn voor de avontuurlijke motorrijder moge duidelijk zijn. De Huskie is modern vormgegeven, met strakke lijnen en de frisse lime-kleurige accenten. Het is clichématig, maar we nemen het toch in de mond: strak Scandinavisch design. Maar wel met een vleugje retro. De ronde koplamp en de breedte door de tanks langs het blok doet ons namelijk denken aan de KTM 990 Adventure. De Duc heeft een behoudender lijnenspel. Het design is een knipoog naar de Cagiva Elefant, een offroader met een Ducati-blok uit de jaren 80, waarmee zelfs twee keer de Dakar Rally gewonnen werd. Wat direct opvalt aan de Ducati DesertX, zijn natuurlijk de ronde LED-koplampen, die de Cagiva overigens ook had.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vermogen
Nu de specificaties. De Husqvarna Norden 901 beschikt over dezelfde krachtbron als de KTM 890, welke 105 pk en 100 Nm bij 8.000 tpm haalt uit een 899 cc paralleltwin-motor. De DesertX van Ducati heeft het bekende Testastretta 11° L-Twin-blok, dat ook in de nieuwe Monster 950 ligt. Uit de tweecilinder komt 110 pk vrij bij 9,250 tpm en de motor beschikt over 92 Nm. Beide motoren zijn watergekoeld en hebben zes versnellingen. De verschillen zijn dus minimaal, toch lijkt het voordeel lichtelijk in handen te zijn van de Norden 901, aangezien deze meer vermogen en koppel heeft, dat ook nog eens eerder beschikbaar is in het toerengebied. De DesertX is tevens beschikbaar voor de A2-rijder, met een lichtere 35kW-versie met 48pk.
Gewicht
Op het gebied van vermogen zijn de twee motoren dus aan elkaar gewaagd. Is aan de hand van het gewicht een winnaar te bepalen? De DesertX weegt zonder vloeistoffen 202 kg en is daarmee 2 kg lichter dan de Norden 901, die 204 kg weegt. Wanneer de fietsen gevuld zijn met vloeistoffen is de Husqvarna in het voordeel. Dit komt mede door de grotere tank van de Ducati DesertX die 21 liter benzine kan bewaren, waar de 901 Norden 19 liter kwijt kan.
Elektronica
Waar een digitaal scherm een aantal jaar geleden nog een uitzondering was en alleen voor de high-end motoren was weggelegd, word je nu als fabrikant niet meer serieus genomen als je geen display op je motorfietsen plaatst. De DesertX en de Norden 901 beschikken dan ook beiden over een digitaal TFT-scherm van 5-inch groot. Meer elektronica is te vinden in het onderstel van beide fietsen. Zo komt de Huqvarna met drie verschillende rijmodi (Street, Rain en Offroad) waarbij je eigenschappen uit de modi met elkaar kunt combineren in de optionele Explorer-modus. De Ducati heeft er maar liefst zes: Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro en Rally. Verder krijg je natuurlijk LED-verlichting, bluetooth connectiviteit en navigatie.
Vering
Niet geheel onbelangrijk bij offroad-fietsen is de vering en grondspeling. De Ducati heeft een volledig instelbare KYB-ophanging met 230mm vooraan en 220mm achteraan. De Norden 901 gebruikt spulletjes van WP en heeft een veerweg van 220 mm vooraan en 215 mm achteraan, en net als de Ducati volledig instelbaar. Op het gebied van geometrie zijn de verschillen groter. Door de kortere wielbasis van de Norden lijkt deze meer de focuss te leggen op wendbaarheid, terwijl de combinatie van de langere wielbasis en balhoofdhoek van 62,4 graden bij de DesertX neigt naar meer rijstabiliteit.
Prijzen
De Husqvarna komt in jouw bezit als je minimaal 17.400 euro achterlaat bij de dealer. De DesertX is er vanaf 18.390 euro. Dat is tevens ook de prijs van de A2-versie. Verder is de DesertX flink uit te breiden met diverse optiepakketten, waarmee je de motorfiets met accessoires nog meer offroad-proof kunt maken of juist beter kunt laten presteren bij straatgebruik. Bij de Norden bestel je de accessoires, zoals skidplates en koffersets los in de optielijst.
Welke kies jij?
Welke fiets je ook kiest, een slechte keuze maak je niet. Beide motoren zijn prima capabel op zowel het onverhard als op de straat. Qua prestaties ontlopen de Ducati en Husqvarna elkaar nauwelijks. Wel geeft de Ducati je het waarschijnlijk het echte tweecilinder gevoel met dat heerlijke Testastretta-blok, maar de Husqvarna is weer een mille goedkoper en heeft de fijne looks. Heb jij je keuze al gemaakt?