achtergrondafbeelding
Indian FTR1200H Hooligan racer 2019

Indian presenteert twee stoere FTR 1200 Hooligan racers

Standaard motorfietsen omgevormd tot Hooligan racebeesten

27 mei 2019, 9:31  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Het Amerikaanse motormerk Indian Motorcycle heeft twee toffe FTR 1200 Hooligan racers gepresenteerd tijdens de Bike Shed Show.

Europese Hooligan Championship

De Indian FTR 1200 Hooligans zijn door S&S Cycle geprepareerd voor Hooligan-klasse races. In de tweede ronde van het Europese Hooligan Championship tijdens Wheels & Waves in juni – bestuurd door Krazy Horse teamleden Lee ‘KP’ Kirkpatrick en Leah Tokelove – beleven de twee modellen hun racedebuut.

Indian FTR1200H Hooligan racer 2019

Omgevormd tot een Hooligan racebeest

Grant Bester, Vice President en General Manager bij Indian Motorcycle EMEA: “Om de FTR 1200 geschikt te maken voor races op zandbanen heeft S&S Cycle de standaard motorfiets omgevormd tot een Hooligan racebeest. Ik kan niet wachten om ze de baan over te zien gaan bij Wheels & Waves.”

S&S Cycle

S&S Cycle maakt een integraal onderdeel uit van het ontwikkelingswerk en het succes van het FTR750 raceprogramma. De opgedane kennis werd toegepast in de nieuwe FTR 1200. Wat is er aangepast? De nummerplaat bijvoorbeeld, maar ook de voorremmen zijn verwijderd.

Indian FTR1200H Hooligan racer 2019

Gewichtsreductie

Het S&S 2-into-2 uitlaatsysteem kreeg een upgrade en verder zijn de zitpositie, rijhoogte, ophanging en handling met speciale raceonderdelen, ontworpen of gekozen door S&S Cycle. Het resultaat is een gewichtsreductie van 25 kilogram en een 9 centimeter kortere wielbasis: van 157 centimeter naar 148 centimeter. De oliekoeler, accu, starter en voltageregeleenheid zijn weggehaald van hun standaard plek achter het voorwiel om een betere rijhoogte te realiseren.

Wielophanging

Een enkele FOX FTR 1200 raceschokbreker met een los reservoir speciaal ontwikkeld voor flat track racing is ook van de partij, evenals een volledig instelbare upside-down voorvork. De achterschokbreker is verbonden met een ingekorte S&S swingarm voor meer stuurgevoel. De standaard brandstoftank moest plaats maken voor een smallere aluminium tank. Eeb Pro Series Protaper stuur maakt manoeuvreren eenvoudiger. De voetsteunen zijn verplaatst om meer overhellen mogelijk te maken. Het nieuwe sub-frame – waarin een compacte lichtgewicht lithium-ion batterij is geplaatst – heeft een koolstofvezel staartdeel voor het racezadel. Fraaie 19-inch Roland Sands Design wielen met Dunlop DT3 flat track racebanden en een 520 raceketting maken het Hooligan-feest compleet.

Share Tweet Share Share E-Mail