achtergrondafbeelding

Indian FTR 1200 in vier smaken

Plus de nodige aanpassingen voor dynamischer stuurwerk

27 jan 2021, 13:39  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Indian heeft de FTR 1200 (Flat Track Racer) aangepakt. Hij heeft kleinere wielen, een lager zadel en een kortere wielbasis gekregen. O ja, er zijn nu ook vier verschillende varianten.

De Indian FTR 1200 bracht in 2019 een radicale ommezwaai in de modelpolicy. De klassieke cruisers en custombikes kregen gezelschap van een flitsende en ruig ogende scrambler. Een ietwat vreemde eend in het gamma waarvoor de designers zich lieten inspireren door de fameuze Flat Track Racer waarmee Indian op onverharde ovals in de jaren zestig furore maakte in dirt track racerij.

Indian FTR 1200 verfijnd en stuurt dynamischer

Indian heeft de 1203 cc V-twin motor voor 2021 verfijnd. Het blok moet daardoor soepeler op het gas reageren bij lage toeren. De vering is aangepast met toepassing van volledig instelbare Öhlins schokdempers. De balhoofdhoek is ingekort naar 25 graden, waardoor de voorvork rechter staat en de wielbasis krimpt naar 99,9 millimeter. En de Indian FTR heeft kleinere 17-inch wielen. De aanpassingen zorgen zonder twijfel voor een meer dynamisch sturen in korte opeenvolgende bochten en in de stad.

Lagere zithoogte

De zithoogte is 36 millimeter verlaagd waardoor ook wat kleinere rijders makkelijker het been over het zadel kunnen zwaaien. Het stuur is 40 millimeter smaller. Dus heb je 4 centimeter meer speelruimte als je tussen de file doorrijdt.

Cilinderuitschakeling

Het tweecilinder blok levert 92 kW (123 pk) en 120 Nm koppel. Die waarden zijn dus niet veranderd. Wel is cilinderuitschakeling toegepast om te grote hitte bij stationair draaien te beteugelen. Door een andere kalibratie is de koude start volgens Indian ook verbeterd. Cruise control is standaard.

Indian biedt meer keuze

De line-up is uitgebreid. Die begint met de FTR met een analoge cockpit. Deze basisvariant heeft de kleur Black Smoke, de naam Indian in het rood op de tank en rode strepen op de wielen. De FTR is er ook in geknepen versie voor A2 rijbewijshouders. De prijzen beginnen bij 16.590 euro.

Indian FTR S

De FTR S is er vanaf 19.490 euro. Je kunt kiezen uit de kleuren Maroon Metallic en White Smoke. Standaard is een digitaal instrumentarium (touchscreen), telefoonintegratie via Bluetooth of USB. Ook heeft hij standaard Akrapovič uitlaten, drie rijmodi, wheelie control met rear lift mitigation, stability control, traction control en bochten ABS.

Indian FTR R Carbon

Het neusje van de zalm voor liefhebbers is de Indian FTR R Carbon. Die heeft als extra tankcovers, voorspatbord en koplampafdekking van carbonfiber. De Öhlins dempers zijn van de gold-serie, het zadel is luxe en er zit een genummerde badge op de console. De carbon delen zorgen voor een hogere prijs. Hij is er vanaf 21.790 euro.

Indian FTR Rally

De FTR Rally staat met design nog het dichtstbij de scrambler-looks van de eerste FTR 1200 die in 2019 ten tonele verscheen. Dat zie je aan de spaakwielen en de noppenbanden. De andere drie hebben namelijk gietwielen. De handvatten zijn 50 millimeter hoger geplaatst en hij heeft het analoge dashboard van de basis FTR. Hij verkrijgbaar in de kleur Titanium Smoke en hij is er ook als A2-versie. De prijs: vanaf 17.790 euro.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen