achtergrondafbeelding

Indian Challenger nieuwe uitdager in Bagger-segment

Eerste grote V-twin blok van Indian met waterkoeling

29 okt 2019, 18:21  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Een bagger is al een kolos van een motorfiets, maar de Indian Challenger 2020 is in dit genre pas echt kolossaal, ook als het gaat om vermogen en kracht.

Neem alleen al die geweldig grote kuip, een gezichtsbepalend element waar je, bijna letterlijk, niet omheen kunt. Zoals het een bagger betaamt is sprake van een laag ruitje. Door de omvang van de kuip en de lage zitpositie zul je niettemin goed uit de wind zitten.

Challenger zet reuzenstappen

In alle opzichten zet het Amerikaanse Indian met de Challenger reuzenstappen, ook als het gaat om het motorblok. Dat heeft een inhoud van 1.769 cc. Het is een V-twin met de cilinders in een hoek van 60 graden en per cilinder een inhoud van bijna 900 cc. Dat zijn kloeke jongens van bijna truckwaardig niveau. Samen zetten die zoden aan de dijk als het gaat om trekkracht. 178 Nm geeft Indian als koppel op. Het blok levert 122 pk. Het is de eerste dikke V-twin die Indian van waterkoeling heeft voorzien en bovendien heeft uitgerust met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder.

Rijke uitrusting

De Indian Challenger zit vol elektronische regel- en assistentiesystemen. Je kunt kiezen uit drie rijmodi: rain, standard en sport. Standaard zijn cruise control, volledige led-verlichting en comfortzadel met lage zit, verstelbare ruit, keyless starten en waterdichte tassen die samen 68 liter inhoud bieden.

Brembo remmen

Indian lijkt af te rekenen met de reputatie dat zware Amerikanen niet uitmunten in remmen. De Challenger heeft voor radiale remklauwen van Brembo met racespecificaties. De versies Challenger Limited en Challenger Dark Horse zijn uitgerust met Smart Lean Technology™. Dat past het ingrijpen en de werking van ABS en traction control aan bij het rijden in bochten. RideCommand is bij deze modellen standaard. Volgens Indian is dat het grootste en meest uitgebreide infotainmentsysteem voor motorfietsen.

Voor audiofielen

Wie het toch al niet kinderachtige audiosysteem te matig vindt, die wordt vast en zeker op zijn wenken bediend met het als optie verkrijgbare Audio Sound Plus met extra grote speakers en 50% meer volume. De echte liefhebber bestelt dat natuurlijk niet, die wil genieten van de fraaie bassende ploffen uit de uitlaten. Prijzen zijn nog niet bekend van de nieuwe Indian Challenger.

Share Tweet Share Share E-Mail