In detail: Aprilia RSV4 1100 Factory
Leverbaar vanaf 26.995 euro
Met een 217 pk sterke 1.078cc V4-motor is deze RSV4 1100 Factory de snelste, krachtigste en lichtste RSV4 ooit in de historie van Aprilia. Dit zijn de details. We hebben bovendien een vanafprijs: 26.995 euro.
Snelste superbike
Met de RSV4 heeft Aprilia altijd een duidelijk doel nagestreefd: de beste en snelste superbike zijn, die het dichtst bij de racemotorfietsen van Aprilia staat wat prestaties en rijgedrag betreft. De fiets is opgebouwd uit materialen als aluminium, titanium en koolstofvezel. De Aprilia RSV4 1100 Factory is het absolute topmodel binnen de Aprilia-range en combineert buitengewone prestaties met een raceframe en -wielophanging ondersteund door geavanceerde elektronica.
“De Aprilia RSV4 1100 Factory is het absolute topmodel binnen de Aprilia-range.”
Recordprestaties voor de Aprilia 1100 V4
In 2017 had de V4 201 pk. De V4 van Aprilia is nu nog verder geëvolueerd, waarbij de cilinderinhoud is vergroot naar 1.078 cc. De compressieverhouding van 13.6:1 bleef ongewijzigd. Om de natte sump-smering te verbeteren, werd er een nieuwe oliepomp gemonteerd met een grotere opbrengst. De zuigertemperatuur is nu verlaagd door de toepassing van dubbele oliesproeiers. Daarnaast is de inlaatkleptiming geoptimaliseerd, terwijl de vijfde en zesde versnelling een langere overbrenging kregen.
“De zuigertemperatuur is nu verlaagd door de toepassing van dubbele oliesproeiers.”
Elektronische injectiesysteem
Het elektronische injectiesysteem is nu voorzien van een gasklepbevestiging met een meer aerodynamische vorm om de doorstroming te verbeteren. Het Magneti Marelli 7SM motormanagementsysteem heeft een nieuwe specifieke setting waarbij het maximale toerental maar liefst 13.600 toeren per minuut bedraagt. Dit brengt het maximale vermogen naar 217 pk bij 13.200 toeren per minuut, wat de nieuwe norm is in het segment. Het maximale koppel profiteert eveneens van deze veranderingen, met een duidelijke stijging over het gehele toerengebied van meer dan tien procent ten opzichte van de 1.000 cc motor, met een maximale waarde van 122 Nm bij 11.000 toeren per minuut. Dat moet niet alleen voor veel trekkracht bij lage toerentallen op het circuit zorgen, het maakt de RSV4 1100 Factory naar verluidt ook nog opwindender om mee te rijden op de openbare weg.
“Het maximale vermogen komt uit op 217 pk bij 13.200 toeren per minuut.”
Uitlaatsysteem
Het uitlaatsysteem werd ook geoptimaliseerd. Niet alleen qua layout van de spruitstukken, er wordt nu ook een straatlegaal titanium Akrapovic uitlaatsysteem gemonteerd dat aanzienlijk lichter is dan het vorige systeem.
Herkenbaar Factory
De RSV4 1100 Factory kenmerkt zich door een uniek kleurenschema en veel aandacht voor detail. De kleurencombinatie onderstreept het gebruik van koolstofvezel (op het voorspatbord, de zijpanelen, de uitlaatbehuizing en de aerodynamische winglets), terwijl het straatlegale Akrapovic uitlaatsysteem is uitgevoerd in dezelfde kleur als de gesmede lichtmetalen velgen. Voor de graphics van het frame is voor een matzwarte kleurstelling gekozen die het frame en aluminium achterbrug benadrukt. Als eerste productie-motorfiets van Aprilia beschikt dit model over aerodynamische winglets op de kuip, die de oorsprong hebben in de MotoGP. De vorm ervan kwam tot stand in de windtunnel en dankzij de hoek waaronder de winglets zijn geplaatst, benutten ze de downforce van de lucht optimaal voor meer stabiliteit op hoge snelheid. Daardoor wordt de neiging tot wheelies bij het acceleren uit bochten verminderd en is er tegelijkertijd meer stabiliteit bij hard remmen.
“Als eerste productie-motorfiets van Aprilia beschikt dit model over aerodynamische winglets op de kuip.”
Kortere wielbasis
Bij de Factory kun je als vanouds vele aanpassingen aan het chassis uitvoeren. Sterker nog, de Aprilia is de enige superbike waarbij de motorpositie in het frame kan worden aangepast alsmede de hoek van het balhoofd, het bevestigingspunt van de achterbrug en de hoogte van de achterzijde. Daarnaast is uiteraard ook de wielophanging volledig verstelbaar. Het frame van de Aprilia RSV4 is grotendeels ongewijzigd en beschikt over gesmede en gegoten aluminium elementen die voor buitengewone prestaties zorgen, mede door de forse (torsie)stijfheid. Dankzij het grote aantal verstelmogelijkheden van het frame zijn het frame- en de wielophanging-setup alsmede de gewichtsverdeling van de RSV4 1100 Factory gewijzigd. Daarnaast heeft de Factory een 4 mm kortere wielbasis. Daardoor zit de bestuurder nu dichter op de voorzijde, wat voor meer druk het voorwiel zorgt (en daarmee een verbeterde stabiliteit) zonder dat dit ten koste gaat van de wendbaarheid.
“Het frame van de Aprilia RSV4 is grotendeels ongewijzigd.”
Stabielere wegligging
De snelheid waarmee de remmen-sturen-bochtrijden combinaties uitvoerbaar zijn, zijn met de RSV4 1100 Factory naar een nog hoger plan gebracht. Niet alleen door de veranderingen aan de voorzijde, maar ook door de nieuwe setup van de Öhlins NIX vork, met een 5 mm grotere veerweg (125 mm in totaal) waardoor de motorfiets nog beter reageert in bochten. Het ophangingssysteem is verder verbeterd door de montage van twee andere Öhlins elementen: de verstelbare TTX achterschokdemper en de eveneens verstelbare stuurdemper. Om de stabiliteit bij het accelereren uit bochten nog verder te verbeteren, zijn er bij de RSV4 1100 Factory ook verbeteringen aan de achterbrug uitgevoerd, die aanzienlijk stijver is geworden.
“Het leeggewicht van de RSV4 1100 Factory bedraagt met een volle tank 199 kilogram.”
Brembo Stylema remklauwen
Het remsysteem heeft ook enkele updates gekregen: de Brembo Stylema remklauwen aan de voorzijde zijn lichter en efficiënter en namen de plek in van de M50 klauwen. Ze zijn nu voorzien van remblokken met een hogere wrijvingscoëfficiënt. De nieuwe remklauwen kunnen worden gecombineerd met koolstofvezel luchtinlaten (identiek aan de exemplaren die door Aprilia Racing op de RS-GP worden gebruikt), die de bedrijfstemperatuur onder controle houden, waardoor ook bij extreem gebruik buitengewone remprestaties worden geleverd. Het leeggewicht van de RSV4 1100 Factory bedraagt met een volle tank 199 kilogram, dankzij de toepassing van een nieuwe titanium uitlaatbehuizing en de nieuwe lichtgewicht Bosch lithium accu.
Aprilia Performance Ride Control, kortweg APRC
Vanzelfsprekend beschikt de RSV4 1100 Factory over Aprilia’s bewezen APRC (Aprilia Performance Ride Control) motormanagementsysteem. APRC, dat tot de standaarduitrusting behoort bij de RSV4 1100 Factory, omvat:
• ATC: Aprilia Traction Control, verstelbaar tijdens het rijden (zonder dat je de gashendel los hoeft te laten) met 8 instellingen middels een handige joystick, wat voor maximaal bedieningsgemak zorgt.
• AWC: Aprilia Wheelie Control, het wheelie-controlesysteem dat kan worden aangepast in 3 standen, heeft een bijzonder nauwkeurige respons. De wheelie-control kan tijdens het rijden worden aangepast terwijl er wordt gasgegeven, net als ATC, via het handige elektronicapaneel aan de linkerzijde.
• ALC: Aprilia Launch Control, uitsluitend voor circuitgebruik, heeft 3 niveaus, maakt gebruik van zeer geavanceerde instellingen om zo effectief mogelijk van de startstreep te vertrekken.
• AQS: Aprilia Quick Shift, het elektronische schakelhulpmiddel die het mogelijk maakt om razendsnel te schakelen zonder de gashendel los te laten, is tevens voorzien van een terugschakelfunctie om zelfs koppelingsvrij terugschakelen mogelijk te maken. Deze terugschakelfunctie bij tegelijkertijd gas geven is uniek.
• APL: Aprilia Pit Limiter, dit systeem stelt de bestuurder in staat om de topsnelheid te selecteren en te begrenzen. Niet alleen handig in de pitstraat, maar ook bij het naleven van snelheidslimieten.
• ACC: Aprilia Cruise Control. Electronisch management heeft de introductie van cruise control mogelijk gemaakt. Erg handig bij lange ritten, omdat het de bestuurder in staat stelt om de gekozen snelheid aan te houden zonder de gashendel permanent te hoeven bedienen.
“Aprilia Quick Shift is tevens voorzien van een terugschakelfunctie.”
Nu te bestellen
De Aprilia RSV4 1100 Factory is inmiddels leverbaar bij de officiële Aprilia-dealer. De vanafprijs bedraagt 26.995 euro, inclusief 21 procent BTW en 2 jaar gratis Road Assistance (vanaf 750cc), inclusief rijklaarmaak- en kentekenkosten.