achtergrondafbeelding
HOREX VR6 RAW 2019

HOREX VR6 RAW 2019

De donkere kant van HOREX komt naar voren

25 okt 2018, 19:00  •  Nieuws  •  Door Kris Spithout

De HOREX VR6 RAW is het nieuwste model voor 2019 en ziet er afgetraind uit. De zwarte kleur geeft hem iets stoers. Bijzonder is het blok: een watergekoelde 1.218 cc, 6 cilinder V-motor. 

Liefhebbers van met de hand gebouwde motoren zijn bij HOREX aan het juiste adres. De motoren van HOREX komen namelijk niet van een productielijn. HOREX werkt samen met een team van specialisten in een exclusieve fabriek in het Duitse Landsberg am Lech.

V6 motorblok

De V6 in de VR6 RAW levert 161 pk (120 kW) en heeft een koppel van 128 Nm. Om gewicht te besparen heeft de motorfiets onder meer fraaie en vooral superlichte aluminium wielen. Ook hebben de VR6 modellen carbonfiber spatborden en is het balhoofd frame gedeeltelijk van carbon, super sterk- én licht. Hij is 4 kg lichter dan andere VR6 HOREX-modellen. De VR6 RAW weegt 220 kg.

Comfort

De VR6 RAW is uitgerust met een verstelbare 43 mm Öhlins Upside-down voorvork. Achter heeft hij een centraal en verticaal geplaatste verstelbare Öhlins schokdemper. Het tweepersoons zadel oogt comfortabel. Het is overtrokken met soepel maar zeer stevig microfiber Dinamica.

Veiligheid

Om deze krachtpatser veilig tot stilstand te brengen is hij voorzien van een high performance Brembo-remsysteem. Voor zijn twee remschijven met een diameter van 320 mm en 4 zuiger remklauwen gemonteerd en achter een enkele 264 mm remschijf met 2 zuiger remklauw. ABS is standaard. Voor en achter heeft de VR6 LED-verlichting en ook de knipperlichten zijn LED.

Design

De VR6 RAW is er in zwart én zwart? Compleet blacked-out in glanzend zwarte “HOREX Black Gloss” of matzwarte “HOREX Black Matt” uitvoering. Een mooie nieuwe feature is de grote 7-inch LED-display van glas met wel 1000 candela helderheid. Optioneel uit te breiden met GPS-navigatie en volledige connectiviteit met smartphones.

Prijzen en beschikbaarheid

Wie een HOREX-motor wil, moet flink in de buidel tasten. De HOREX VR6 Classic is er vanaf 38.500 euro en de VR6 Classic HL vanaf 42.500 euro. De HOREX VR6 Café Racer is er vanaf 42.500 euro, de HOREX VR6 Classic HL is er vanaf 46.500 euro. De VR6 RAW is verkrijgbaar vanaf 35.000 euro.

In Duitsland heeft de motorfabrikant twee dealers, een in Keulen en eentje in Dortmund. Buiten Duitsland heeft HOREX momenteel nog geen dealers. Wil je er toch eentje bestellen dan kan dat via de fabriek in Landsberg am Lech. Voor onderhoud zul je dan voorlopig nog terug moeten naar Duitsland. HOREX is overigens hard op zoek naar dealers in de Benelux en hoopt op dat gebied in 2019 te kunnen uitbreiden.

Specials

Naast de reguliere modellen zijn er nog een drie Specials of Limited Edition uitvoeringen verkrijgbaar, de VR6 Silver Edition, Black Edition en Snowdance. Op de website is een handige configurator waar je de HOREX-modellen individueel kunt aankleden. Probeer het eens uit en let dan vooral op de eindprijs.

HOREX geschiedenis in een notendop

Het begon ooit in 1894 toen Alois Wolfmüller samen met een paar vrienden de eerste productie-motorfietsen ter wereld bedachten en produceerden vanuit een kleine machinefabriek in het centrum van Landsberg am Lech (Duitsland).

Het bedrijf bouwt door de jaren heen verschillende succesvolle en minder succesvolle modellen waaronder racers en zelfs een model met zijspan. Maar in de jaren 80 is er niet veel meer over van de ooit zo iconische motorfietsen. Na een aantal wisselingen van eigenaar beland het in handen van Indian Bajaj Motor Company die MZ en Jawa onderdelen voor modellen als de “Regent” en “Imperator” gebruikt. Van 1998 tot 2009 is het merk in handen van Hörmann-Rawema uit Chemnitz.

In 2009 werd het merk gekocht door IT-specialist Clemens Neese en partners. Ze pakten het groots aan en hadden wilde plannen voor een motor met 6 cilinders. Door allerlei technische problemen raakte de planning van de serieproductie hopeloos achter op schema en werd het bedrijf in augustus 2014 failliet verklaard.

In 2015 werd het bedrijf gered door de 3C-Carbon Group AG eveneens uit Landsberg am Lech. Nog geen zes maanden later tijdens de IAA verscheen de “Silver Edition” met kort daarop ook de “Black Edition” de eerste door 3C-Carbon Group AG geproduceerde HOREX-motoren. De wederopstanding van een groot Duits motormerk was een feit. Ruim 122 jaar later, op 16 januari 2016 ziet de “Snowdance Edition” van de VR6 het levenslicht tijdens het – hoe kan het anders –  Snowdance Film Festival. In 2017 is de serieproductie van de nieuwe HOREX VR6-modellen in Landsberg am Lech opgepakt.

Share Tweet Share Share E-Mail