achtergrondafbeelding

Deze elektrische Honda Cub kun je zelf bouwen

Shanghai Customs presenteert bouwdoos elektrische aandrijving

6 mei 2019, 14:35  •  Nieuws  •  Door Niels van den Berg

Hier in Nederland zie je hem niet zo vaak rijden, maar aan de andere kant van de wereld struikel je erover: de Honda Cub. De meest geproduceerde motorfiets ter wereld wordt uitsluitend geleverd met een luchtgekoelde ééncilinder. Het Chinese Shanghai Customs komt met een origineel alternatief: de Honda eCub.

Meer dan 100 miljoen exemplaren

Of je nu op het platteland van China of in de binnenstad van Shanghai rondloopt, overal struikel je over de kleine motorfietsen. Sinds zijn introductie in 1958 zijn er al meer dan 100 miljoen exemplaren van de Honda Cub geproduceerd.

De Cub heeft een simpel gietijzeren frame met dubbele schokbrekers, grote spaakwielen, een kuip en simpele koplamp met geïntegreerde kilometerteller. Voor de aandrijving zorgt sinds jaar en dag een simpele luchtgekoelde ééncilinder benzinemotor met (in zijn huidige vorm) 7.1 kW bij 7,500 tpm.

Cub

Shanghai Customs

Tussen die miljoenen CUB-eigenaren zijn er ook enkelen die hun motorfiets willen aanpassen en daar komt Shanghai Customs om de hoek kijken. Dit Chinese bedrijf wordt gerund door een Nieuw-Zeelander, Brit en een Pool die zich specialiseren in het bouwen van elektrische Honda Cubs. Deze zogenoemde eCubs hebben een elektromotor van 2 kW en een actieradius van 50 kilometer. De topsnelheid bedraagt 60 km/u.

Doe-het-zelf kit

Niet alleen de aandrijving, maar ook het uiterlijk gaat compleet op de schop. De klassieke Cub wordt voorzien van LED-verlichting, stoere noppenbanden en een op maat gemaakt zadel. Na de ombouw lijkt het eerder een scrambler of een dirttracker in plaats van een scooter. Voor wie zelf ook zo’n stoere eCub wil, heeft Shanghai Customs goed nieuws. Het bedrijf biedt doe-het-zelf kits aan waarmee iedereen zijn of haar Honda Cub kan ombouwen.

Vanaf 1.600 euro

De kits worden met of zonder 1.3kWh accupakket geleverd en bevatten daarnaast: een nieuw stuur, zadel, twee spaakwielen, schokbrekers, elektromotor, oplader, elektronische regelaar, nieuwe verlichting, een alarmsysteem en keyless entry. De bouwdoos kost inclusief batterijen 2.799 dollar (2.500 euro), zonder batterijen ben je 1.799 dollar (1.600 euro) kwijt. Het enige wat nog rest is een donor-Cub en een gezonde dosis inspiratie.

Lees ook: Motortest – Honda CB1000R (2019)

Share Tweet Share Share E-Mail