achtergrondafbeelding
Honda CB1000R 2019 - Test MotorRAI.nl

Motortest – Honda CB1000R (2019)

De zwaarste naked van Honda, maar zo voelt ie niet

22 apr 2019, 9:00  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-07.

In het Neo Sports Café-gamma van Honda is de CB1000R de zwaarste motorfiets op de prijslijst. Toch heeft de motorfiets een lekker lichtvoetig karakter, zo blijkt tijdens een zeer aangename – maar vooral natte – toertocht door de Belgische Ardennen.

Er staat wel wat

Stoer ding om te zien toch? Een lekker brede tank met opvallend rode Honda-badge, verchroomde uitlaatbuizen die zich als heuse spaghetti om het blok heen vormt, een forse uitlaat met twee uitlaatmonden én – niet te missen – de ronde retro-koplamp met LED-verlichting. Kortom: er staat wat. Maar de grote vraag: hoe rijdt dat?

“Vertrouwen is er direct na het wegrijden.”

Honda CB1000R 2019 - Test MotorRAI.nl

Slecht humeur

Tja, om dat uit te zoeken zit er maar één ding op: opstappen en rijden maar. Helaas zijn de weergoden in Belgische Ardennen tijdens het CB-event van Honda in een bijzonder slecht humeur. De regen komt soms met bakken uit de lucht en het wegdek is modderig. Maar daar laten we ons niet door uit het veld slaan. En het mag gezegd worden: met die CB1000R heb je direct een uitstekende band. Vertrouwen is er direct na het wegrijden, de fiets is mooi in balans en voelt stevig aan.

Stevige push

En wie flink gas geeft – ongeacht het toerental – kan rekenen op een stevige push in de rug. Het is duidelijk: dit is een powerhouse. Honda rust de CB1000R – en ook de rijker uitgeruste CB1000R+ – uit met een 998 cc grote vier-in-lijn met een vermogen van 145 pk (107 kW). Dat vermogen is bereikbaar vanaf 10.500 toeren per minuut. Je begrijpt: je moet deze vierpitter lekker uitwringen om te genieten van het piekvermogen. Een waar feest, want de fiets heeft bij elk toerental een heerlijke sound.

“De vierpitter heeft bergen koppel waardoor terugschakelen soms volstrekt overbodig is.”

Gasrespons

Vooral boven de 7.000 toeren per minuut komt er leven in de brouwerij. Dat komt onder meer omdat het maximale koppel van 104 Nm er bij 8.250 toeren per minuut in komt. De gasrespons van het blok is uitstekend. Zelfs vanaf 2.000 of 3.000 toeren per minuut zit er al aardig wat acceleratievermogen in.

Honda CB1000R 2019 - Test MotorRAI.nl

Zitpositie

De zitpositie is dik in orde. Ook als je langere toerriten gaat maken, blijkt het zadel voldoende comfort te bieden. Uiteraard zit je vol in de wind, maar dat hoort bij het karakter van een naked. Het rechte stuur is ook goed gepositioneerd waardoor je een mooie rechte zitpositie kunt creëren. Knieën tegen de tank en je bent één met de motor.

“Probeer je maar eens in te houden op deze tweewieler.”

Mooie onderdelen

De CB1000R is opgebouwd uit fraaie onderdelen. Honda gebruikt een stalen ruggengraatframe, lichtmetalen wielen met 120/70 ZR17-rubber vóór en 190/55 ZR17-rubber achter, een Showa SFF-BP USD voorvork en een Showa BRFC (Balance Free Rear Cushion) achter. Alles is perfect op elkaar ingespeeld waardoor deze motorfiets direct laat merken dat hij geen rare fratsen met je uithaalt. Vóór bespeuren we een 310 mm dubbele schijf en achter een 256 mm enkele schijf. Remmen gaat met veel gevoel, ook als je keer op keer stevig remt.

LED en LCD

Honda rust de CB1000R uit met een 16,2 liter tank. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 liter op 17,2 kilometer, moet je dus zo’n 270 kilometer kunnen rijden op één tank. Reken in de praktijk op een kleine 200 kilometer, maar probeer je maar eens in te houden op deze tweewieler. Het rijklaargewicht van de CB1000R komt uit op 212 kilogram. De zithoogte is met 830 mm aangenaam, ook als je 1,85 meter of langer bent.

“Er is ook een fraaie Limited Edition leverbaar.”

Kleuren

Honda levert de CB1000R in de kleuren Sword Silver Metallic, Graphite Black of Candy Chromesphere Red. De CB1000R+ is er alleen in de kleuren Sword Silver Metallic en Graphite Black. Er is ook een fraaie Limited Edition leverbaar in een zeer fraaie wit/blauw/rood-kleurstelling.

Honda CB1000R 2019 - Test MotorRAI.nl

CB1000R+

Zoals gezegd levert Honda van de CB1000R ook een rijker uitgeruste versie. Die krijgt de doeltreffende naam CB1000R+. Verschillen ten opzichte van de normale CB1000R zijn dat de ‘plus’-variant verwarmde handvatten, aluminium voorspatbordpanelen, aluminium achterspatbordpanelen, een mini-scherm met aluminium onderdelen, afdekkap passagierszit met aluminium onderdelen, een radiator-rooster met CB1000R logo en een quickshifter heeft.

Honda CB1000R 2019 - Test MotorRAI.nl

De vanafprijs

De Honda CB1000R+ is in Nederland leverbaar vanaf 17.458 euro. De Limited Edition van de CB1000R kost minimaal 17.858 euro. De reguliere Honda CB1000R is er vanaf 15.858 euro.

Honda CB1000R 2019 - Test MotorRAI.nl

Conclusie

Echt een dikke machine, in diverse opzichten. Hij ziet er gelikt uit, heeft fraaie details en rijdt erg comfortabel. De vierpitter heeft bergen koppel waardoor terugschakelen soms volstrekt overbodig is. Toch doe je dat vaker dan je zou willen, maar dat is de schuld van Honda. Hadden ze die krachtbron maar niet zo mooi moeten laten klinken. En dan te bedenken dat een optionele Akrapovič-uitlaatdemper dat ‘festival op wielen’ alleen nog maar leuker maakt.

Highlights Honda CB300R, CB500F, CB650R en CB1000R – MotorRAI TV

Honda CB1000R Neo Sports Café – Specificaties

Motor
Boring x slag (mm): 75 mm x 56,5 mm
Brandstofsysteem: PGM-FI
Compressieverhouding: 11.6:1
CO2 uitstoot (g/km): 140
Cilinderinhoud (cm3): 998 cc
Motortype: Vloeistofgekoelde DOHC vier-in-lijn
Max. vermogen: 107 kW @ 10.500 tpm
Max. koppel: 104 Nm @ 8.250 tpm
Startsysteem: Elektrisch

Velgen
ABS Systeem: 2-kanaals
Remmen vóór: 310 mm dubbele schijf
Remmen achter: 256 mm enkele schijf
Wielophanging vóór: Showa SFF-BP USD vork
Wielophanging achter: Showa BRFC (Balance Free Rear Cushion)
Banden vóór: 120/70 ZR17
Banden achter: 190/55 ZR17
Velgen vóór: Geperst aluminium
Velgen achter: Geperst aluminium

Afmetingen en gewicht
Accu (VAh): 12V/8.6AH
Balhoofdhoek: 25°
Afmetingen (L×W×H) (mm): 2120 mm x 789 mm x 1095 mm
Frame type: Stalen ruggengraatframe
Tankinhoud: 16.2 liter
Brandstofverbruik: 17,2 km/liter of 5,8 L/100 km
Grondspeling: 135 mm
Rijklaargewicht: 212 kilogram
Zithoogte: 830 mm
Naloop: 100 mm
Wielbasis: 1455 mm

Transmissie
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling
Eindoverbrenging: Ketting
Aantal: versnellingen 6 versnellingen

Instrumenten en Electrics
12V contactpunt: Optioneel accessoire
Koplamp: LED
Instrumenten: LCD
Achterlicht: LED

Share Tweet Share Share E-Mail