Getande riem neemt aandrijving over van ketting
Ducati XDiavel met riem
De Diavel is een van de meest besproken Ducati’s van de laatste tijd. Een dikke custombike van Italiaanse bodem en dus heel wat anders dan de sportieve superbikes die toch jaren het visitekaartje waren (en nog zijn) van Ducati.
De Diavel krijgt in 2016 een opvolger in de vorm van de XDiavel. De zitpositie is meer rechtop, meer cruiserhouding en dat hou je langer vol. En in navolging van de grote cruisers van Amerikaanse bodem (Harley Davidson, Indian en Victory) heeft de XDiavel een getande riem in plaats van een ketting die het achterwiel aandrijft. Dus minder onderhoud en dat is weer fijn als je die langere ritten maakt.
Het uiterlijk is minimaal gewijzigd en dus de macho-looks zijn gebleven. Een stoere machine is het om te flaneren door de stad en dat gaat volgens Ducati nu wat makkelijker door een verbeterde stuurbalans bij lage snelheid. Het blok (1.262 cc) is de beroemde Testastretta V2, dat we kennen van de superbike Panigale. In de XDiavel is het vermogen teruggebracht naar 156 pk en het maximale koppel wordt bij een lager toerental geleverd (5.000 tpm).
‘Kleintje’ Panigale
De Ducati XDiavel staat binnenkort bij de dealers, net als een andere nieuwkomer: de 959 Panigale. Een supersportmotor met het uiterlijk van de grote Panigale, maar met minder vermogen. Hoewel 156 pk uit een blok van 955 cc nog altijd behoorlijk veel power is. Samen met een iets lager gewicht van de motor zal ‘kleintje’ Panigale geen slecht figuur slaan tussen de grotere superbikes.