achtergrondafbeelding

Ducati Panigale Superleggera V4, mamma mia!

Slechts 500 exemplaren en peperduur!

6 feb 2020, 21:14  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Valt je mond open van verbazing? Die van ons ook! Dit is de Ducati Panigale Superleggera V4. Het is de krachtigste en technologisch meest geavanceerde productie-Ducati ooit. Exclusiviteit is gegarandeerd want de oplage is beperkt.

Slechts 500 stuks

De fabriek uit Borgo Panigale produceert niet meer dan 500 genummerde exemplaren van de Panigale Superleggera V4. Ze hebben allemaal een echtheidscertificaat. Het ID-nummer van de motorfiets (XXX/500), dat overeenkomt met het VIN, staat op het frame, het stuur en de contactsleutel. Naar verluidt kost deze machine 90.000 euro. De levering van deze super-super-supersport start in juni 2020. Ducati verwacht vijf motorfietsen per dag te kunnen bouwen. Alle motorfietsen worden in 2020 geproduceerd.

Straatlegaal?

Is de Superleggera V4 straatlegaal? Jazeker, dat is ie! Geen track-only-machine dus, maar een straatlegale hypermachine gebouwd met maar een doel: snelheid. De motorfiets heeft een volledige draagconstructie van het chassis (frame, subframe, achterbrug en wielen) uit composietmateriaal, waardoor een gewichtsvermindering van 6,7 kilogram wordt bereikt. De chassisafmetingen zijn wel aangepast voor een optimaal circuitgebruik door de lengte van de achterbrug te vergroten. Werpt dat z’n vruchten af? Jazeker! Alessandro Valia, een officiële Ducati-testrijder, reed de motorfiets – uitgerust met de racekit en slickbanden – een ronde op het Mugello-circuit in slechts 1:52:45. Dat is slechts twee seconden langzamer dan de Panigale V4 R SBK, winnaar van het 2019 Italiaanse Motorspeed kampioenschap (CIV) met Michele Pirro.

Downforce en gewicht

De ‘biplane’ winglets zijn geïnspireerd op de Ducati MotoGP van 2016 en zorgen voor lekker veel downforce, te weten 50 kilogram bij een snelheid van 270 km/u. Dat is 20 kilogram meer dan de winglets van de Panigale V4 MY20 en V4 R. Dankzij het uitgebreide gebruik van carbon, titanium en magnesium onderdelen en andere bewerkingen van massief aluminium heeft de Superleggera V4 een drooggewicht van slechts 159 kilogram, dat is 16 kilogram minder dan de Panigale V4.

De krachtbron

Ducati past een Desmosedici Stradale R motorblok toe. De 998 cm3 90° V4 die de Superleggera V4 aandrijft, weegt in feite 2,8 kilogram minder dan de 1.103 cm3 V4. Dankzij een typegoedgekeurde Akrapovič-uitlaat levert hij maar liefst 224 pk in weglegale uitvoering (EU-homologatiecijfers). Dat cijfer stijgt tot 234 pk wanneer de titanium Akrapovič-uitlaat voor circuitgebruik wordt gemonteerd, die is opgenomen in de Racing Kit (wordt bij de motorfiets geleverd).

Pk-gewichtsverhouding

Het lage gewicht en het hoge vermogen resulteert in een pk-gewichtsverhouding van 1,41 pk per kilogram. Met bijgeleverde Racing kit is dat zelfs 1,54 pk/kg. Met Racing Kit weegt deze monster-Ducati overigens maar 152,2 kilogram.

Rijmodi

Deze Ducati heeft drie geherprogrammeerde Riding Modes, te weten Race A, Race B en Sport. Er zijn ook – voor het eerst – vijf extra Riding Modes die kunnen worden gepersonaliseerd met de voorkeursinstellingen van de rijder. De rijders kunnen de rondetijden volgen via de geüpgrade Lap Timer, die de coördinaten van de finishlijn en de tussentijden voor vijf favoriete circuits kan vastleggen. Deze kunnen aan het begin van elke circuitdag worden opgeroepen zonder dat de afstelprocedure hoeft te worden herhaald. De standaard systeeminstellingen bevatten de details van de finishlijn/tussentijd: Laguna Seca, Mugello, Jerez, Sepang en Losail.

Veersysteem en remmen

Andere standaardonderdelen zijn een lichter Öhlins-veersysteem met aluminium vorkbodems, een titanium schokdemperveer en GP-kleppen die de demping van verkeersdrempels tijdens de eerste compressiefase verbeteren. Het remsysteem is het beste in het Brembo-productgamma, met een MCS-remklauw met een op afstand ingestelde hendelafstand en Stylema R-remklauwen, exclusief voor de Superleggera V4.

Speciaal pak

Ducati geeft alleen kopers van de Superleggera V4 de mogelijkheid om te kiezen voor een exclusief Superleggera V4 premium lederen pak met geïntegreerde airbag en een carbon helm, beide voorzien van de kleuren en de graphics van de motorfiets. Het pak komt van Dainese en de helm van Arai.

Rijden op Desmosedici GP20

Wie een Superleggera V4 kan kopen, heeft geluk. Hij of zij krijgt namelijk ook een circuittest op Mugello op de fabrieks Panigale V4 R die meedoet aan het wereldkampioenschap Superbike, de zogeheten ‘SBK Experience’. Helemaal uniek is dat 30 Superleggera V4-eigenaren een exclusieve kans krijgen om te genieten van de ‘ MotoGP Experience’. Ze mogen dan op een circuit rijden op de Desmosedici GP20 die door Dovizioso en Petrucci wordt gebruikt, met de directe ondersteuning van de Ducati Corse technici.

Share Tweet Share Share E-Mail