EICMA 2018: Ducati Panigale V4R
Wat. Een. Machine!
Met een piekvermogen van 221 pk bij maar liefst 15.250 toeren per minuut beschikt deze fonkelnieuwe Ducati Panigale V4R over de momenteel sterkste atmosferische krachtbron van alle productiemotorfietsen. Wie durft hem te berijden?
Homologatiemodel
Wat een machine. Zoals je weet gebruikt Ducati de Panigale V4R als homologatiemodel voor het WorldSBK Wereldkampioenschap Superbikes. In deze nieuwe Panigale V4R levert de 998 cc krachtbron – de Desmosedici Stradale 1103 cc-krachtbron is vervangen – over een piekvermogen van 221 pk (162 kW) en 112 Nm. Het piekvermogen komt vrij bij 15.250 toeren per minuut, dat 2.250 toeren per minuut hoger dan bij reguliere V4 met 1.103 cc.
Akrapovič-uitlaatsysteem
Kies je het optionele Akrapovič-uitlaatsysteem, dan neemt het vermogen zelfs toe naar 234 pk. Weet wel: de fiets is met zo’n uitlaatsysteem alleen geschikt voor het circuit.
Carbon winglets
En heb je de carbon winglets al gezien? Die zorgen voor extra stabiliteit op topsnelheid. Volgens Ducati zorgen deze vleugeltjes bij een snelheid van 270 km/u voor 30 kilogram meer downforce op het voorwiel. Ook het andere ruitje en de bredere kuip dragen bij aan de extra downforce. Het rijklaargewicht komt uit op 193 kilogram, maar leeg weegt deze Ducati-fiets slechts 172 kilogram.
Öhlins
De lijst met andere kenmerken is lang. Denk aan een stuurdemper van Ohlins, een lichtgewicht lithium-ion accu en Marchesini lichtmetalen gesmede wielen. Verder heeft de fiets Riding Modes, Power Modes, Bosch Cornering ABS EVO, Ducati Traction Control (DTC) EVO, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Slide Control (DSC), Engine Brake Control (EBC) EVO, Auto tyre calibration, Ducati Power Launch (DPL), Ducati Quick Shift (DQS) up/down EVO, Full LED lighting met Daytime Running Light (DRL), GPS module, Lap Timer EVO, PIT limiter, Ducati Data Analyser+ (DDA+) en Ducati Multimedia System (DMS).