EICMA 2018: Aprilia RSV4 1100 Factory
Lichtste en krachtigste motorfiets ooit van Aprilia.
Op de EICMA 2018-motorshow debuteren de nodige superbikes. Denk aan de BMW S 1000 RR en de nieuwe Ducati Panigale V4R. Aprilia wil niet achterbleven en presenteert de nieuwe RSV4 Factory. Niet zomaar een superbike, maar de lichtste en krachtigste motorfiets ooit van Aprilia.
Akrapovič
De Aprilia RSV4 1100 Factory heeft een vernieuwd V4-blok met een inhoud van 1.078 cc en een topvermogen van 217 pk bij 13.200 toeren per minuut en 122 Nm bij 11.000 toeren per minuut. Het blok beschikt over andere zuigers en een grotere boring. Ook de timing is verbeterd en Aprilia installeert standaard een titanium demper van Akrapovič die ook straatlegaal is!
Wielbasis met 4 mm gekrompen
Verder heeft Aprilia het frame en de ophanging vernieuwd met als gevolg dat de wielbasis met 4 mm is gekrompen. Als rijder zit je nu dichter op het voorwiel zodat er meer druk op het voorwiel wordt uitgeoefend. Verbeterde aerodynamica versterkt dit nog meer.
Öhlins NIX voorvork
De setup van de Öhlins NIX voorvork met een 5 mm langere veerweg is aangepast. Andere kenmerken: een stijvere swingarm en een nieuw remsysteem met Brembo Stylema remzadels en remblokken, een ultralichte Bosch lithium accu en slot optionele carbon air ducts om de temperatuur van de remmen beter te controleren. Het leeggewicht van de RSV4 1100 Factory komt uit op 199 kilogram. De reguliere Aprilia RSV4 heeft een 201 pk sterk 1.000 cc groot V4-blok.